Er is geen speciaal wetsartikel waarin deze handelingen worden verboden. In artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 staat dat het een ieder is verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Hou het stuur altijd met twee handen vast in de houding 'kwart voor drie', zoals de wijzers van een uurwerk (zie foto). Hierdoor kan je met de meeste kracht en precisie sturen.
Wat is de juiste houding? Om ernstige verwondingen te voorkomen, raden specialisten overal ter wereld aan om je handen op kwart voor drie aan het stuur te plaatsen. Zet je handen dus aan de uiterste zijkanten van het stuur. Zo verminder je de kans op fysieke letsels door de airbag.
In Nederland is het niet per definitie verboden om te eten (of drinken) achter het stuur. Toch is het belangrijk dat je de volledige controle behoudt over het stuur, dat ben je namelijk wettelijk verplicht.
Dat is allemaal bedoeld om het je als bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken.” Daarbij houd je het stuur met de vingers vast en houd je de handpalm aan de buitenrand van het stuur. De duimen leg je ontspannen op de stuurwielrand.
Hamerduimen zijn vaak autosomaal dominant erfelijk, wat inhoudt dat kinderen van personen met hamerduimen 50 procent kans hebben om de afwijking te krijgen.” Dit betekent niet dat die aanleg altijd tot uiting komt, en dat iemand ook daadwerkelijk een hamerduim krijgt.
Wettelijk niet verboden
Het rijden met blote voeten, slippers of hakken is in Nederland niet verboden. Dit is niet opgenomen in de polisvoorwaarden bij de verzekeraars. Echter ben je wel aansprakelijk als je een ongeluk veroorzaakt als je rijdt met blote voeten, slippers of hakken.
U vraagt of het toegestaan is om een zogenaamde stuurknop te monteren. Het monteren van een stuurknop is alleen toegestaan wanneer u hiervan een codering heeft op uw rijbewijs. De benaming stuurknop wordt hierin vervangen door 'hulpmiddel op stuurwiel'. Dit is dus alleen mogelijk bij een fysieke noodzaak.
Fietsen zonder handen aan het stuur is toegestaan, en je mag zelfs – als je durft – met een eenwieler het fietspad op. Wel eerst goed oefenen, want de basisregel is: wees geen gevaar voor andere weggebruikers.
Stuurhouding afstellen
Pak het stuur op kwart voor drie vast. Dit is de meest stabiele en veilige houding. In deze houding hoeft u zo min mogelijk uw handen te verzetten bij het nemen van bochten. Ook voorkomt u in deze houding een stuurreactie bij paniek.
Het stuur moet lager staan dan het zadel. Bij een beenlengte van 80 cm bedraagt de afstand ongeveer 6 cm, bij een beenlengte van 83 cm ongeveer 7 cm, bij een beenlengte van 87 cm ongeveer 8 cm en bij een beenlengte van 90 cm ongeveer 9 cm.
Het feit dat de koetsier rechts op de bok zat, verklaart waarom bij de eerste auto's het stuur (in wat voor vorm dan ook) rechts werd gemonteerd. Deze traditie hield lang stand, ook in landen waar men aan de rechter kant van de weg reed. Bij sommige merken was rechts stuur juist een symbool van sportiviteit.
Een lange bocht nemen
Een lange, flauwe bocht kun je met iets meer snelheid nemen. Let op de houding van je handen op het stuur: plaats ze op kwart voor drie of tien voor twee. Leg je duimen op het stuur, knijp het niet vast. Zo zal je auto bijna vanzelf de bocht nemen en hoef je nauwelijks te sturen.
De rotatie van een racestuur, hoeveel graden een stuurtje kan draaien, ligt tussen de 180 en 1080 graden. Hoe hoger de rotatie van een racestuur, hoe meer deze lijkt op een echte auto. Goedkopere stuurtjes zijn vaak kleiner en hebben een beperkte rotatie.
Voor automobilisten, bromfietsers, snorfietsers of gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een motor, die met een telefoon in de hand rijden, is de boete € 350,- exclusief administratiekosten. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.
De feitcode voor boete telefoon auto is: R545. De boete bedraagt € 350.00 voor een auto, € 240.00 voor een (snor)scooter en € 140.00 op de fiets. Alle bedragen gelden in 2022 en zijn exclusief administratiekosten van € 9.00.
Afleiding tijdens het rijden is nog altijd één van de belangrijkste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Wie betrapt wordt tijdens een controle met zijn gsm achter het stuur, krijgt een boete van 174 euro.
Het is warm, je gaat toch naar het strand, dus trek je je slippers aan. In Frankrijk mag dit echter niet. Rijden met slippers aan, of op blote voeten, is verboden omdat je dan minder controle zou hebben over de auto. Die regel geldt ook in Spanje.
Door het dragen van slippers heeft u een grotere kans op een ongeval. Ze kunnen uit gaan of nog erger, klem komen onder de rem. De kans hierop is misschien klein, maar u heeft wel een grotere kans op ongelukken. In Nederland is met slippers rijden niet verboden.
Het is zelfs toegestaan om met sokken of blote voeten te rijden. Het kan wel gevaarlijker zijn, dan rijden met goede schoenen. Het is, volgens Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994, wel verboden om gevaar te veroorzaken in het verkeer.
De meeste kinderen stoppen zelf met duimen of een speen op de leeftijd van 6 of 7 maanden of op latere leeftijd tussen de 2 en 4 jaar. Maar zelfs een kind dat niet meer aan zijn of haar duim zuigt, kan in tijden van spanning weer vervallen in duimen of vragen om de speen.
Wie denkt dat duimzuigen of duimen iets is voor kleine kindjes, denkt verkeerd. Volgens een enquête zuigt één tiende van de volwassenen nog steeds op zijn vingers of duim.
Het is belangrijk om op te merken dat duimen op de lange termijn negatieve gevolgen kan hebben, zoals tandheelkundige problemen, zoals scheve tanden of een verkeerde beet. Als een kind na 4 jaar nog steeds duimzuigt, kan het verstandig zijn om te kijken naar manieren om het kind te helpen stoppen met duimen.