Inschrijving bij verhuizing binnen NederlandVerhuist u binnen Nederland naar een andere gemeente?Dan moet u zich laten inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
Iedereen die rechtmatig in Nederland woont, moet ingeschreven zijn in de BRP. Bij voorkeur op een woonadres en anders een briefadres. Het belang van een juiste registratie is dus dat een ingezetene ingeschreven wordt. Niemand moet tussen wal en schip vallen.
Als u uw verhuizing niet op tijd doorgeeft, kunt u een boete krijgen. Dit kan ook gebeuren als u een valse aangifte doet. Of als u geen informatie doorgeeft waarmee de gemeente uw persoonsgegevens bijhoudt. Ook als iemand ten onrechte op uw adres staat ingeschreven, kunt u een boete krijgen.
Denk bijvoorbeeld aan een AOW-pensioen, bijstandsuitkering of zorgtoeslag. Maar u moet ook ingeschreven staan als u een zorgverzekering wil afsluiten. Of een rijbewijs aan wil vragen. Of bijvoorbeeld om een stempas en andere belangrijke post van de overheid te ontvangen.
U kunt een 'bestuurlijke boete' krijgen als u bewust of onbewust bijdraagt aan onjuiste informatie in de Basisregistratie Personen (BRP). Bijvoorbeeld als u uw verhuizing niet doorgeeft.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Termijn voor doorgeven verhuizing
Geeft u de verhuizing pas ná vijf dagen door? Dan houdt de gemeente de aangiftedatum als de datum van verhuizing aan. Gemeenten mogen een boete geven van maximaal € 325 als u belangrijke aanpassingen niet op tijd doorgeeft.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
In principe mag er 1 huishouden ingeschreven staan per adres. Dit betekent: 1 of 2 volwassenen, al dan niet met kinderen. Wanneer voor het adres een omzettingsvergunning is afgegeven, dan mogen er meerdere huishoudens ingeschreven staan op het adres.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op een adres van de gemeente. Dat heet een briefadres.
Mensen die willens en wetens onjuiste informatie geven over hun woonadres en mensen die gelegenheid geven tot het plegen van adresfraude kunnen na invoering van de nieuwe wet BRP een bestuurlijke boete krijgen.
Naast het doorgeven van je nieuwe adres aan bekenden en instanties, moet je je nieuwe adres op tijd doorgeven aan de gemeente. Dat moet binnen 4 weken vóór de verhuizing of uiterlijk 5 dagen nadat je op het nieuwe adres woont. Geef je de adreswijziging later door, dan geldt de aangiftedatum als verhuisdatum.
De gemeente mag niet zomaar iemand uitschrijven. Eerst moet de gemeente een adresonderzoek doen. Vraag dit aan bij de gemeente Amersfoort of de gemeente Leusden. Als na het onderzoek niet bekend is waar iemand woont, dan wordt die persoon uitgeschreven.
Niet van iedere adreswijziging hoeft aangifte gedaan te worden. Enkel de adressen waar structureel verbleven gaat worden. Tijdelijk elders verblijven vereist geen inschrijving.Dat wordt namelijk niet gezien als een verhuizing.
Tijdelijk verblijf
Als u tijdelijk op een vakantiepark wilt gaan wonen (als hoofdverblijf), moet u zich volgens de Wet basisregistratie personen (BRP) op dat adres inschrijven bij de gemeente. Zelfs als het volgens een andere wet- of regelgeving niet is toegestaan om daar te wonen.
Heeft u geen huis of dreigt u dakloos te worden? Dan kunt u terecht bij de maatschappelijke opvang voor een tijdelijke verblijfplek. Deze opvang biedt ook zorg, begeleiding en praktische hulp.
Nee, dat is niet mogelijk.
In principe moet het niet kunnen. De eigenaar/huurder moet toestemming geven om je op zijn/haar adres in te laten schrijven.
Het inschrijven bij de gemeente kan online of door een afspraak te maken bij de Dienst Burgerzaken en Gemeentebelastingen. Als je je online wil inschrijven heb je je DigiD nodig en je moet een kopie van je huurcontract meesturen. Wil je je persoonlijk inschrijven bij een van de stadsloketten in Amsterdam?
Bent u verhuisd? Meld uw adreswijziging dan binnen de 8 dagen aan de gemeente waar u bent gaan wonen. Ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist, is het melden van uw adreswijziging verplicht.
Of is dit ook woonfraude? Er mogen gewoon mensen bij u logeren.Maar u mag personen niet voor een lange periode uw woning of een deel van uw woning laten gebruiken. En uw mag geen geld krijgen van iemand die bij u logeert.
Vaak wordt een logeerperiode beschouwd als een tijdelijke situatie, variërend van een paar dagen tot enkele weken. In de meeste gevallen is het niet nodig om de verhuurder op de hoogte te stellen van het logeren, tenzij dit specifiek vermeld wordt in het huurcontract.
Hoe lang kun je een briefadres gebruiken? Een briefadres is altijd tijdelijk. Hoe lang een briefadres geldig is, hangt af van je gemeente. Iedere gemeente heeft eigen regels voor het afgeven van een briefadres.