Het enige betrouwbare bewijs dat de koper heeft betaald, is het aankoopbedrag op uw eigen bankrekening, ofwel de bevestiging in uw mobiele app voor betaalverzoeken, ofwel contant geld dat u zelf heeft nageteld. Een oplichter kan op zijn eigen toestel of computer heel makkelijk een vals betaalbewijs laten zien.
Tikkie-fraude en 1-cent-betalingen
Een 'koper' vraagt je om een Tikkie-betaling of creditcardbetaling van 1 cent via een linkje in Whatsapp. Hij wil zogenaamd checken of je te vertrouwen bent en of dat je betaalgegevens kloppen. Maar het gaat dan om een nagemaakte Tikkie-, bank- of creditcardbetaalomgeving.
We controleren vooraf het bankrekeningnummer en telefoonnummer van de verkoper. Je kan gebruik maken van de service Kopersbescherming. Geen zorgen over je geld. Je ontvangt het afgesproken bedrag gegarandeerd bij een Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats .
Twijfel je over de betrouwbaarheid van een verkoper? Kijk dan of je zijn/haar gegevens op Google kunt vinden. Ook kun je het telefoon- en bankrekeningnummer via het Meldpunt Internetoplichting controleren. Wees alert bij verkopers uit het buitenland.
Zoek bijvoorbeeld online naar gegevens zoals naam, telefoonnummer en bankrekeningnummer (Google, social media, fora of andere websites). Controleer voordat je geld overmaakt of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Probeer persoonlijk met de (ver)koper af te spreken. Zo wordt de kans op oplichting kleiner.
Log in op Mijn Marktplaats. Ga naar Mijn Profiel. Klik onder Met één klik betalen op Meer informatie. Klik op Machtiging intrekken en bevestig de intrekking van je machtiging.
Bij Tikkiefraude vraagt iemand je tijdens een online aankoop om via betaaldienst Tikkie een klein bedrag over te maken. Zogenaamd bedoeld om je bankgegevens te controleren. Dit is echter een oplichter die via een nepwebsite aan je bank-inloggegevens probeert te komen.
Je kunt bij het politiebureau langsgaan bij jou in de buurt, maar je kunt ook online aangifte doen. Wanneer je bent opgelicht is het verstandig hier ook bij Marktplaats een melding van te maken. Zij kunnen de gebruiker blokkeren, andere kopers waarschuwen en de beveiliging van het platform verbeteren.
Je kunt het overgemaakte geld niet meer terug laten storten. Controleer daarom altijd eerst of de (bank)gegevens bekend zijn bij de politie. Kijk uit voor kopers die met een buitenlandse cheque willen betalen.
Wat iemand wél met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het misbruiken voor het afsluiten van abonnementen en het aangaan van aankopen bij bedrijven die de mogelijkheid tot eenmalige machtiging hebben. Helaas voeren bedrijven nog erg weinig controle uit op dit soort fraude.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Je kan op 2dehands vanaf nu sneller, makkelijker en veiliger betalen via de Betaalverzoeken in de chat. Als verkoper kan je de koper een Betaalverzoek sturen om de betaling in orde te maken. Ook als koper kan je initiatief nemen en een Betaalvoorstel sturen naar de verkoper.
U hebt een betaalverzoek of Tikkie ontvangen
U hebt een betaalverzoek ontvangen of een Tikkie. Controleer dan eerst de link. Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek.
Als het gaat om een aankoop via marktplaats bij een bedrijf, dan heb je recht op een goed product. Ook als de garantieperiode verlopen is. Een goed product is een product dat functioneert als je ervan mag verwachten. Wat je ervan mag verwachten hangt af van het soort product en hoe het aangeprezen is door de verkoper.
Helaas kan het voorkomen dat iemand via Marktplaats een product aanbiedt dat gestolen is. Op het moment dat je dit product koopt of verkoopt, maak je je schuldig aan heling. Zowel het kopen als het verkopen van een gestolen van een gestolen product wordt aangemerkt als heling en is dus strafbaar.
Heeft de koper niet bevestigd dat alles in orde is? Na zeven dagen gaan we hier automatisch vanuit. Jij ontvangt het bedrag dan alsnog op je rekening.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
U moet zelf regelen voor wie het risico is: Zegt de verkoper in de advertentie dat hij het product verzendt of bezorgt? Dan is het risico voor de verkoper. Als het misgaat, moet hij het aankoopbedrag terugbetalen of een nieuw product verzenden.
Heb je een betaalverzoek verstuurd? Dan krijgt de ontvanger een bericht met een betaallink. De ontvanger betaalt het bedrag via die link met iDEAL. Het geld staat direct op je rekening.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.