Wanneer het bandenspanning lampje op je dashboard onverhoopt blijft branden, is dit een teken dat een of meerdere banden een te lage bandenspanning heeft. Dit waarschuwingssignaal mag zeker niet genegeerd worden.Het kan namelijk gevolgen hebben voor je veiligheid op de weg en het brandstofgebruik.
Als het lampje voor de banden spanning op je dashboard blijft branden, is dat een teken dat één of meerdere banden te weinig lucht hebben. Dit signaal mag niet genegeerd worden.Het kan namelijk de veiligheid op de weg en het brandstofverbruik beïnvloeden.
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
Als het bandenspanningslampje (ook wel bekend als de TPMS–melding) in uw cockpitscherm gaat branden, moet u zo snel mogelijk uw banden controleren.
Een bandenspanning tussen 32 en 35 PSI is geschikt voor de meeste voertuigen. Men kan echter ook gaan tot 20 PSI (hoewel dat niet wordt aanbevolen). Alles onder de 20 PSI wordt beschouwd als een lekke band. PSI staat voor pounds per square inch.
Als je met een te lage of te hoge bandenspanning rijdt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de prestaties van de autobanden. Dit geldt voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden. De banden kunnen sneller slijten als de bandenspanning onjuist is. In een extreem geval kan het een klapband veroorzaken.
De juiste bandenspanning is beter voor het milieu. Je verbruikt namelijk minder brandstof waardoor er ook minder CO2 in de lucht komt. Bovendien slijten je banden minder snel. Hierdoor komt er minder slijpsel (een vorm van microplastics) in het milieu terecht.
Blijft het lampje na het op spanning brengen van de banden toch branden, dan kan het volgende ervoor zorgen dat de bandenspanning minder wordt: De sensor of besturingseenheid is kapot. Door een klein gaatje in de band loopt de lucht weg. In uitzonderlijke gevallen kan het ventiel van de band lekken.
De spanning wordt gekalibreerd duurt circa 20-60 minuten, afhankelijk van uw rijpatronen. U ontvangt een melding wanneer het kalibratieproces is voltooid.
Het TPMS-waarschuwingslampje knippert aan en uit: dit wijst erop dat de spanning in uw banden de laagste drempelwaarde (20 % van de normale waarde) nadert. Dat gebeurt gewoonlijk wanneer de spanning varieert door veranderingen in de omgevingstemperatuur.
De gevolgen van een zeer lage bandenspanning tot -1.5 bar: Groot risico op ongelukken door de oververhitting van banden, met reële kans op klapbanden! De gevolgen van een te hoge bandenspanning tot +0.5 bar: Een sterk verminderd rijcomfort en een vele malen hogere bandenslijtage.
De sensor zit direct achter het ventiel en kan dankzij deze locatie de exacte druk accuraat meten. Wanneer de drukverlaging een bepaalde hoeveelheid overschrijdt (doorgaans 25%), is een waarschuwing op het dashboard te zien en moet de auto naar het benzinestation worden gereden om de banden te laten oppompen.
Bandenspanning lampje
Brandt dit lampje oranje in je auto? Dan is er iets met de bandenspanning. Het kan betekenen dat de bandenspanning gevaarlijk laag is, óf dat er zelfs mogelijk een autoband lek is. Het is daarom verstandig de auto aan de kant te zetten en de autobanden te controleren.
Een gevaarlijke situatie, omdat je auto dan - zeker als het op hoge snelheid gebeurt - in een slip zal komen. Een te lage bandenspanning veroorzaakt een hogere en/of onregelmatige slijtage. Dan moet je de banden dus eerder vervangen.
Waarom verandert de bandenspanning bij koud weer? Wist je dat de luchtdruk in je banden daalt naarmate de temperatuur zakt? Dit gebeurt omdat lucht krimpt als het kouder wordt. Voor elke 10 graden Celsius dat de temperatuur daalt, verlies je ongeveer 0,1 bar (of 1,5 PSI) aan bandenspanning.
Beste Digitale Bandenspanningsmeter: Michelin Digitale Bandenspanningsmeter en Profielmeter 0-35 tot 7 Bar. De Michelin Digitale Bandenspanningsmeter en Profielmeter is een hoogwaardige tool die zorgt voor nauwkeurige metingen van zowel de bandendruk als de profielhoogte.
Als je bandenspanning te laag is, heb je minder grip op de weg, heb je een langere remweg, verbruik je meer brandstof en slijten je banden sneller. De juiste hoeveelheid lucht in de banden is belangrijk en moet je elke twee maanden controleren.
Het controlelampje blijft branden en de boodschap “BANDENSPANNING AANPASSEN” verschijnt.Dit betekent dat minstens een van de banden lek is. Controleer en corrigeer indien nodig de bandenspanning van de vier koude wielen. Het controlelampje dooft na enkele minuten rijden.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Altijd wanneer er iets aan de banden is gewijzigd zal het systeem gereset moeten worden bij uw auto. Dat betekent dat dit noodzakelijk is na het aanpassen van de bandenspanning maar ook na het wisselen van de banden.
Veiligheid staat voorop in het verkeer. Een te hoge of te lage bandenspanning is onder alle omstandigheden nadelig met als gevolg: de remweg neemt toe, de wegligging neemt af, grote kans op een klapband en je hebt minder grip in bochten.
TPMS sensoren prijs
De kosten voor een set TPMS sensoren zijn € 290,00 inclusief montage. Je koopt je TPMS sensoren eenvoudig online.
Een klapband is levensgevaarlijk. Als chauffeur kunt u de macht over het stuur verliezen en door de hoge druk in de banden kunnen fragmenten ver weg worden geslingerd en zelfs de vloer van de cabine doorboren. Herstelkosten kunnen dan ook hoog zijn.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van jouw auto.
De controle van de bandenspanning
Meet de bandenspanning wanneer de banden koud zijn (wanneer u voor de meting niet meer dan 3 kilometer gereden heeft met uw auto). Als de banden warm zijn wordt de druk in de banden hoger, waardoor de bandenspanning op dat moment niet juist is.