Ondanks dat dieselauto's vaak negatief in het nieuws zijn met bijvoorbeeld milieuzones waar oudere diesels niet mogen komen, hebben ze absoluut voordelen: Dieselauto's zijn minder onderhoudsgevoelig en dat scheelt in de portemonnee. Lagere brandstofkosten per liter. Zuiniger qua verbruik.
En is het slim om nu nog een diesel te kopen? Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja.Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen.
"Diesel. Je ziet nu al plekken in Nederland, maar ook daarbuiten, waar de diesel geweerd wordt. Dat gaat dan om de wat oudere modellen, maar de restwaarde van auto's met een dieselmotor neemt ook flink af. Dus nee, dat zou ik zeker niet aanraden."
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens verkocht worden die rijden op benzine of diesel.
Voordelen Diesel:
Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Op 1 januari 2023 werd deze maatregel met een half jaar verlengd. Per 1 juli loopt de regeling af, waardoor een liter benzine 13,8 cent duurder wordt. Voor diesel zal je 9,9 cent per liter duurder uit zijn en de accijns voor lpg gaat met 6 cent per liter omhoog.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Het hing al een tijd in de lucht, maar sinds gisteren is het officieel. Met een kleine meerderheid (46 tegen 40 stemmen) is het verbod vanaf 2035 op nieuwe diesel- en benzineauto's aangenomen. Vanaf dat moment mogen nieuwe auto's géén CO2 meer uitstoten. Bestaande auto's mogen nog wel blijven rijden.
In 2023 kunt u een groot aantal goede hybrides met een stekker kopen. Wat ons betreft springen de Toyota Prius, de BMW 3 Serie, de Peugeot 408, de Opel Astra GSe, De Audi A3 Sportback en de Volvo V60 er echt bovenuit. Welke van deze auto's voor u de beste is, is afhankelijk van uw eigen wensen.
In 2024 wordt tanken nóg duurder
Wanneer in de plannen niets verandert, wordt de accijnskorting in 2024 helemaal losgelaten. Een liter benzine wordt dan nog eens 8,7 cent duurder, diesel stijgt met 5,6 cent en de prijs van LPG neemt toe met 2,1 cent.
16 september 2022 Meerdere oorzaken zorgen voor dure diesel
Diesel is vandaag de dag (soms) duurder dan benzine. Een ommezwaai van jewelste, want diesel was eerder dubbeltjes goedkoper per liter. Mede hierdoor is de motorrijtuigenbelasting voor diesels altijd al hoger geweest dan die voor benzineauto's.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen.
02 januari 2023 In Nederland rijden momenteel 11.042.678 personenauto's en lichte bedrijfswagens (tot 3.500 kg) rond. Het gros daarvan rijdt nog op benzine (7.848.720) of diesel (1.978.314).
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe auto's en bestelbussen op benzine, diesel of lpg worden verkocht. In 2030 moet de CO2-uitstoot van nieuwe auto's met 55 procent zijn verlaagd (in vergelijking met 2021). Voor bestelbussen geld een verlaging van 50 procent in 2030.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
Hierbij moet je vooral rekening houden met het aantal jaarlijkse kilometers dat je rijdt. Normaal gesproken is benzine tot 20.000 à 30.000 kilometer per jaar goedkoper. Rijd je meer dan dat, dan is diesel wellicht een slimmere keuze.
Diesel was in de eerste negen maanden van 2022 gemiddeld 40 procent duurder dan in dezelfde periode van 2021. Ten opzichte van de prijzen over het eerste halfjaar van 2022 is er sprake van een minieme daling; toen lag de dieselprijs gemiddeld 41 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2021.
De benzineprijs gaat door een accijnsverhoging in januari 2024 met bijna 21 cent per liter omhoog. Op een tank van 45 liter betaal je dan dus bijna een tientje meer. Ook dieselrijders moeten meer gaan betalen. Een liter diesel gaat ongeveer 13,5 cent meer kosten, ofwel bijna 6 euro voor een volle tank.
Op rustige dagen zijn brandstofprijzen lager. In het weekend is het rustiger op de weg en zijn de benzine en diesel prijzen lager dan doordeweeks. Op maandag is de brandstofprijs het hoogste. In het weekend kun je dus voordelig tanken.
Veelgestelde vragen over op diesel of benzine rijden
Als je veel lange afstanden rijdt, is een dieselauto gunstiger dan een benzineauto. Als je echter weinig rijdt of vooral korte afstanden in de stad aflegt, kun je het best voor een benzineauto kiezen.