Het adviesAls u uw auto schoonmaakt met een hogedrukspuit, spuit dan geen water rechtstreeks in de uitlaat. Als het uitlaatsysteem, en dan met name de
Dat is een normaal verschijnsel omdat de motor veel lucht aanzuigt en daarin zit waterdamp. Dat komt dus ook de utilaat uit. Bij warme motor (en warme uitlaat) is dat in dampvorm, maar bij een koude motor en koude uitlaat kan het vocht condenseren en komt het in vloeibare vorm uit de uitlaat.
Een lekke uitlaat moet je zo snel mogelijk vervangen.Het kan namelijk tot grotere problemen leiden als je er te lang mee doorrijdt. Denk hierbij aan een hoger brandstofverbruik en giftige gassen in de auto. Ook kun je een bekeuring krijgen voor een lekke uitlaat, wat vaak duurder is dan een uitlaat vervangen.
Schade aan de motor
Dan loop je het risico dat het water bij de luchtinlaat komt en de motor water aanzuigt. Als er water in een draaiende motor terechtkomt, moet deze vrijwel altijd worden vervangen. De schade kan oplopen tot €10.000. Als je niet weet hoe diep een plas is, neem dan geen risico.
Het is namelijk puur onschuldig condens. Een motor zuigt namelijk lucht aan voor de verbranding met brandstof in de cilinders. In deze buitenlucht zit ook waterdamp. Bij een koude uitlaat kan dit waterdamp gaan condenseren en dus als druppels uit de uitlaatpijp lekken.
Water dat uit de uitlaatpijp van een voertuig komt is normaal vanwege de condensatie van waterdamp die ontstaat tijdens de verbranding van brandstof in de motor. Het komt vaak voor bij verbrandingsmotoren die werken met benzine of gasolie en vooral bij het starten van de motor in de koude.
Risico op motorschade: Als er genoeg water in het uitlaatsysteem komt en terug in de cilinders van de motor komt, kan dit mogelijk hydrostatische blokkering veroorzaken . Dit gebeurt wanneer het water voorkomt dat de motor draait, wat mogelijk ernstige schade aan de interne componenten van de motor veroorzaakt.
Enkele belangrijke gebieden om te vermijden bij het gebruik van de hogedrukreiniger zijn de dynamo en de luchtinlaat. Het is belangrijk om op te merken dat automotoren waterbestendig zijn en veel kunnen verdragen. Ze zijn echter niet waterdicht en hebben lucht nodig voor verbranding. Dus als er water in de motor komt, kan dit schade veroorzaken .
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Het vocht komt bijna altijd in de tank door condensatie in de tank maar kan ook in de brandstof zitten. Dit is simpel te verwijderen met Tecflow Speed Cleaner voor benzine en diesel. Hier zitten stoffen in die zich binden met water en er voor zorgen dat het vocht mee verbrand wordt.
Een uitlaatlek kan ervoor zorgen dat gevaarlijke gassen in de atmosfeer terechtkomen voordat ze goed worden behandeld , wat problemen kan veroorzaken zoals dampen in de cabine en mislukte emissietests. Veel van deze schadelijke gassen zijn geurloos, wat betekent dat u niet merkt dat ze in de passagierscabine lekken.
Een lekke uitlaat kun je meestal eenvoudig herkennen. Als je een brommend geluid hoort, uitlaatgassen ruikt binnen de auto of de uitlaat een rammelend geluid maakt of knalt dan is deze kapot. Met een lekke uitlaat mag je niet verder blijven rijden.
De meeste lekkages van achter het dashboard ontstaan vanuit de paravaan. Dat is een regenwater opvangbak onder de voorruit waar de ventilator van de kachel z'n buitenlucht vandaan haalt. Soms kan deze waterafvoer verstopt raken, en loopt het waterniveau zodanig op dat dit uiteindelijk in het interieur terecht komt.
In de meeste gevallen is water uit uw uitlaatpijp volkomen normaal . Houd echter uw motorolie in de gaten om er zeker van te zijn dat u geen gebarsten kop of doorgebrande koppakking hebt.
Wat is een natte uitlaat? Bij een natte uitlaat zit het spruitstuk op de motor gemonteerd. Het spruitstuk is vaak op maat gemaakt en van gietijzer. Ook is een natte uitlaat vaak herkenbaar aan de vriesdoppen in de koelkanalen.
Laat de motor draaien en druk een stuk houten balk of een oud boek tegen uitgang van de uitlaat. Je voelt de druk opbouwen. Als je verder niks geks hoort, is het prima. Als je een sissend geluid hoort, dan zit er ergens een lek.
Het is normaal dat er af en toe een klein beetje water onder de voorkant van uw auto druppelt of lekt, vooral als uw airconditioning langdurig heeft gewerkt of als het erg warm is.
Wat zijn de gevolgen van een airco waterlekkage? Als je airco water lekt kan het schade veroorzaken aan je vloeren en hogere energiekosten met zich meebrengen. Bovendien kan de vloeistof die lekt mogelijk koelmiddel zijn, wat gevaarlijk kan zijn. Schakel een specialist in om het probleem snel en correct op te lossen.
Waarom beslaan de autoruiten? Autoruiten beslaan doordat de luchtvochtigheid aan een kant van de ruit hoger is dan aan de andere kant. Op het moment dat u in een koude auto stapt, en in de auto aanwezig bent, komt de warme vochtige lucht die u uitademt in aanraking met de koude ruiten, waardoor er condens ontstaat.
Water kan in het motorsysteem terechtkomen, wat grote problemen kan veroorzaken. Alles van het elektrische systeem tot de motor, remmen, startmotoren en katalysatoren kan stoppen met werken als ze zijn blootgesteld aan water . Ontdek dus hoe u kunt zien of uw voertuig gevaarlijk kan zijn om te besturen.
Waterslag ontstaat als de motor water aanzuigt in plaats van lucht. Wanneer het water in de verbrandingskamer komt, is het meestal al te laat: in tegenstelling tot het brandstof-luchtmengsel kan water niet worden samengedrukt. De zuigers worden dan abrupt afgeremd.
In ernstige gevallen, zoals hydrolock, kan er vrijwel direct aanzienlijke schade optreden. Daarom is het cruciaal om te voorkomen dat u een verzopen motor start en zo snel mogelijk professionele hulp in te schakelen als u vermoedt dat er water is binnengedrongen.
Hoewel veel water uit de uitlaat geen goed teken is, is het verlies van een beetje condens helemaal normaal. Waterdamp ontstaat door het verbranden van brandstof en wordt normaal gesproken afgevoerd via de uitlaatgassen.
Een uitlaat is een slijtageonderdeel en kan gaan roesten. Dit gebeurt meestal als eerst bij de einddemper. Gassen zijn daar al deels afgekoeld en zo kan condensvorming optreden. Door het roesten kunnen er uiteindelijk gaten ontstaan en gaat de uitlaat lekken.
De auto maakt veel herrie, het lijkt erop dat de demper is afgebroken. Hiermee doorrijden is niet verstandig en niet toegestaan. Rijden met een uitlaat zonder demper kan ook een bekeuring opleveren van 180 euro. Als u vanuit uw lidmaatschap recht heeft op hulp, kunt u de Wegenwacht inschakelen.