Nou het is een gesloten systeem, dus derhalve zou de auto niets aan koelvloeistof mogen verbruiken. In de praktijk wil het tussen de beuren door nog wel eens voorkomen dat je iets moet bijvullen maar echt minimaal. Als jij na het bijvullen korte tijd later (paar dagen) al ziet dat het wat minder is geworden..
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
U vraagt wat de oorzaak is voor het regelmatig moeten bijvullen van koelvloeistof. Wanneer er ten tijde van de lekke waterpomp als gevolg daarvan óók sprake geweest is van een oververhitte motor, is een lekke koppakking een serieuze optie. Een scheurtje in de cilinderkop is ook nog een optie.
Zoals gezegd is het koelsysteem van een auto een gesloten systeem. Dit betekent dat er normaal gesproken nauwelijks koelvloeistof uit het systeem zal verdwijnen. Wat betekent dat bijvullen van koelvloeistof zelden noodzakelijk is.
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Als uw lampje voor laag koelmiddel gaat branden of als u constant uw koelvloeistoftank bijvult, kan er een lek in de radiator zijn. Blijf niet alleen je koelvloeistof bijvullen, maar neem ook je voertuig om het op de juiste manier te laten diagnosticeren.
Ja, je kunt (tijdelijk) de koelvloeistof bijvullen met water. Koelvloeistof bestaat voor 50% uit gedemineraliseerd water en 50% uit toevoegingen. Het is wel noodzaak om de verdunde koelvloeistof te vervangen, voordat er schade aangebracht wordt aan de motor.
Wanneer uw koelvloeistof onder peil is terwijl het eerst op peil was, weet u dat uw koelvloeistof lekt. Koelvloeistoflekkage moet uiteraard zo snel mogelijk opgelost worden. Koelvloeistof is namelijk een van de weinige manieren waarop de motor van de auto tijdens het rijden gekoeld wordt.
Koelvloeistof bestaat in verschillende kleuren. Vaak zijn deze rood/roze, blauwe, geel of groene. De kleur dient puur ter herkenning en heeft niets met de kwaliteit te maken. Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over rood/roze vloeistof, de G12 of de G12+.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Het kan dan ook gevaarlijk zijn om het bij te vullen terwijl de motor nog warm is. Wij adviseren om minimaal 15 tot 20 minuten te wachten, mits de motor koud is, dan kun je het direct toevoegen natuurlijk. Conclusie: Het beste is om 15 tot 20 minuten te wachten om de koelvloeistof bij te vullen.
Heb voor de zekerheid het koelsysteem gespoeld met een speciale vloeistof. Er zat natuurlijk veel troep in de kanalen door de oude roestige radiateur. Dus: beter niet te lang rondrijden met een kapotte radiateur. Gewoon vervangen.
Het koelvloeistofsysteem van uw auto staat onder behoorlijke druk, zeker wanneer de motor warm is. U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Kun je blijven rijden met een lekke koppakking? Doorrijden met een lekke koppakking zal de problemen alleen maar erger maken. Dit is daarom absoluut niet aan te raden, tenzij u graag een auto met kapotte motor verkopen wilt.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.