Duitse bestuurders zijn gewend om flink door te rijden op de Autobahn. Op sommige delen geldt er een snelheidslimiet (vaak 100, 120 of 130), op andere delen is dit niet het geval. Hier kun je dus, op een veilige manier, harder rijden.
De toegestane maximumsnelheden in Duitsland worden aangegeven door verkeersborden. Er zijn echter maximaal toegestane snelheden die ook zonder verkeersborden gelden. De maximaal toegestane snelheid in Duitsland is 50 km/h binnen de bebouwde kom en 100 km/h buiten de bebouwde kom.
De Duitse politie flits namelijk terug gelukkig niet op Nederlandse manier maar wel inventief want veel van camera's zitten verstopt in de portalen boven de snelweg. Praktisch alle portalen boven de autobahn met een snelheidsaanduiding hebben de mogelijkheid om een tijdelijke snelheidscamera in te bouwen.
Reacties. Op Internet kun je deze kaart downloaden. https://www.83metoo.de/autobahn-ohne-tempolimit Je kunt alle autowegen op deze satellietkaart oproepen waar in Duitsland geen snelheidslimieten zijn en waar je dus zo snel mag rijden als je auto kan. Zolang je banden maar contact met het wegoppervlak houden.
In principe geldt op de autobahn (autosnelweg) in Duitsland geen maximumsnelheid geldt. Wel geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Als je deze overschrijdt, is het niet zo dat je een boete krijgt, maar als je een ongeval veroorzaakt geldt wel vaak een hogere aansprakelijkheid.
Binnen de bebouwde kom
16-20 km/h: € 70. 21-25 km/h: € 115. 26-30 km/h: € 180. 31-40 km/h: € 260.
De toiletruimtes zijn via een betaalautomaat met tourniquet bereikbaar en de toiletbril wordt volautomatisch gereinigd. De kosten voor uw toiletbezoek bedragen €0,70, maar u ontvangt hiervoor een kortingsvoucher van €0,50, welke u kunt inleveren bij de wegrestaurants in Duitsland.
Wie 31 tot 40 km/h te hard rijdt in de bebouwde kom, moet nu nog 160 euro betalen. Vanaf november kost dezelfde overtreding 260 euro.
Wie een snelheidsovertreding tot 10 km/u beging binnen de bebouwde kom, kreeg in Duitsland een boete van 15 euro. Voor dezelfde overtreding rekent de Polizei nu 30 euro. Buiten de bebouwde kom stijgt het bedrag van 10 naar 20 euro.
Veelvuldig van rijstrook wisselen op een drukke weg leidt tot risico's en volgens de Duitse wetgever is het in dat geval beter om in het midden te blijven.
Ongevallen op de Autobahn per 100.000 inwoners
In Nederland, waar we slechts 130 mogen rijden, was dit 3,6. De veiligste landen om te rijden zijn Noorwegen (2,0), Zweden (2,5) en Zwitserland (2,7). De gevaarlijkste wegen vind je in Zuid-Afrika met 25 dodelijke gevallen.
Bij veel Duitse autobahnen ontbreekt namelijk vaak de vluchtstrook, en een ander argument is dat op de rechterbaan veel vrachtverkeer rijdt waardoor de vluchtstrook vaak te smal is voor de hulpvoertuigen. Dus duikt je Duitse voorganger naar links of naar rechts dan doe je precies het zelfde.
Waar moet je als toerist rekening mee houden als je in Duitsland bent? 'Hou er rekening mee dat er in Duitsland echt, steekproefsgewijs, wordt gecontroleerd op de coronabewijzen en de noodzakelijke registratie vooraf. Niet alleen in de 30-kilometerzone achter de grens, maar ook bij parkeerplaatsen en benzinestations.
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
In Duitsland en Oostenrijk is het bij u hebben van een reservewiel niet verplicht, maar wel aan te raden. De regels verschillen per land. In Spanje is bijvoorbeeld wel regelgeving over het verplicht bij je hebben van een reservewiel of bandenreparatieset.
Verkeersboetes in Duitsland omhoog
Foutparkeerders krijgen voortaan een boete die kan oplopen tot 55 euro. Tot nu toe was dit slechts 15 euro. Automobilisten die binnen de bebouwde kom 16 of 20 km/u te hard rijden, betalen voortaan 70 euro in plaats van 35 euro.
Betaalt u niet of te laat dan krijgt u een brief (=Anhörungsbogen) thuisgestuurd. Hierop moet u reageren want Duitsland achterhaalt hiermee de gegevens van de overtreder. In Duitsland betaalt de bestuurder de boete, niet de eigenaar.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Goedkoop tanken
Bij een Autohof (een wegrestaurant met tankstation en grote parkeerplaats voor vrachtwagenchauffeurs langs een afrit van de Autobahn), kan meestal goedkoper worden getankt dan bij een gewoon tankstation of een Raststätte (een wegrestaurant direct langs de Autobahn).
Alle in Nederland verkrijgbare typen brandstof kun je in Duitsland tanken. Wel is er soms sprake van een andere benamingen in vergelijking met Nederlandse tankstations. Euro 95, Super, Diesel en LPG kun je bijna altijd tanken.
“Omdat deze beter in het straatbeeld passen”, laat een woordvoeder van het Duitse Ministerie van Verkeer weten. “Er is daarom bewust gekozen voor een blauwe kleur zodat de palen niet verward kunnen worden met een reguliere flitspaal.”
U wilt weten wat de boete is voor door een rood verkeerslicht rijden in Duitsland. De boete kan variëren van €90 - €320, Daarbij komen 1 tot 2 strafpunten. Als er sprake is van roekeloosheid dan volgt ook nog een rijverbod van minimaal 1 maand.
In Duitsland bestaat er geen landelijke mogelijkheid om na te gaan of er nog een verkeersboete openstaat. Wel kan er per deelstaat via het Zentrale Bussgeldstelle middels opgave van het kenteken achterhaald worden of er nog verkeersboetes openstaan.