De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen.Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig. Lange vluchten zijn nooit erg ideaal, maar je kunt je het beste er maar goed op voorbereiden.
Dit komt door een zuurstoftekort (dat heet hypoxie). Een medische aandoening die optreedt als iemand te weinig frisse lucht binnenkrijgt. Iets wat hypoxie kan veroorzaken is een overhitte cabine. Dat is dus de reden dat vliegtuigen onder gemiddeld temperatuur worden gehouden.
Zo kan het in Nederland op moment van transport 15 graden Celsius zijn, ligt de temperatuur in de laadruimte over het algemeen rond de 5 graden, en kan de temperatuur op een bestemming als Dubai bij het verlaten van het vliegtuig opeens flink oplopen.
Een comfortabele broek
Kies een broek waar je je altijd comfortabel in voelt. Een lange broek is vaak het beste. Met een korte broek loop je de kans om koude onderbenen te krijgen tijdens het vliegen.
Gemakkelijke kleding voor in het vliegtuig begint bij een comfortabele broek! Een comfortabele broek is waar het allemaal mee begint! Wij raden je aan om een broek aan te trekken die veel stretch bevat en lekker zit. Tegelijkertijd wil je liever niet in een legging op het vliegveld verschijnen.
Draag platte en comfortabele schoenen als je gaat vliegen, zoals sneakers. Hiermee kun je die flinke afstanden afleggen op een luchthaven. Je veert soepel op als je na uren stilzitten weer moet lopen. Vermijd teenslippers en sandalen, ook vind je dit misschien makkelijk voor de beveiligingscontrole.
Sowieso altijd handig om een strip paracetamol in je tas te hebben. Als vrouw zijnde zijn tampons ook erg handig om altijd in je tas te hebben. In het vliegtuig kan het wel eens heel koud worden. Je krijgt meestal een dekentje maar meestal is dit niet genoeg en dan is het fijn om wat warms aan te trekken.
Zowel in de cockpit als in de cabine heeft de temperatuur een bereik tussen de 18 en 29 graden. Over het algemeen staan de knoppen op '12 uur'. Dat komt overeenkomt met zo'n 24 graden Celsius', vertelt Roderick. 'De cabin crew kan de temperatuur in de cabine plus en minus 6 graden bijstellen.
Door het dragen van vliegtuigsokken met compressie tijdens een lange vlucht of autoreis, krijg je minder last van dikke voeten en enkels en het gevoel van onrustige benen wat veel mensen ervaren tijdens een lange reis.
Een laadruim, vrachtruim of ruim is de ruimte van een schip of vliegtuig waarin de lading wordt vervoerd. De term scheepsruim behelst ook andere ruimtes in een schip.
De lucht komt boven de hoofden van de passagiers binnen, circuleert en verlaat de cabine via openingen in de vloer. Elke twee tot drie minuten is de lucht geheel vervangen. Hierdoor wordt een te grote ophoping van koolstofdioxide tegengegaan en verdunnen geurtjes snel.
Op de grond is het koud, maar op 10 kilometer hoogte kan het nog veel kouder worden, tot onder de -50°. Een bevroren cockpitraam kan dan écht niet. Daarom hebben de ramen van een cockpit ingebouwde verwarmingselementen, zodat ze niet bevriezen.
De temperatuur in het vliegtuig kan sterk verschillen. Buiten het vliegtuig kan het namelijk -27 graden zijn, maar ook wel -15 graden. Het heeft effect op de warmte binnenin het vliegtuig. Lange vluchten zijn nooit erg ideaal, maar je kunt je het beste er maar goed op voorbereiden.
Wanneer je je op 10 km hoogte bevindt, is die afstand 10.000 keer groter. Daar, bovenin de troposfeer, is de temperatuur circa -50°C.
Met de Boeing 737 vliegen we meestal tussen de 11 en 12 kilometer hoogte. Dit doen we omdat de motoren efficiënter werken in een koude omgeving. En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius.
Vliegen vergroot de kans op veneuze trombose ongeveer 3 keer. De kans op trombose is onge- veer 1 per 4.500 passagiers gedurende 8 weken na een vlucht van meer dan 4 uur. 2. Dit risico wordt aanzienlijk groter wanneer men langer vliegt of verscheidene vluchten achter elkaar maakt.
Zeker in combinatie met langdurig zitten in een vliegtuigstoel neemt het risico op een trombose dan toe. Het risico op trombose door vliegen is ongeveer 3 keer groter dan op de grond. Dit is gelukkig nog steeds een klein risico: trombose treft normaal gesproken per jaar 2 op de 1000 mensen.
Maar dit risico is niet alleen tijdens de vlucht verhoogd. Tot wel 14 dagen na lange vluchten kunnen er bloedstollingsstoornissen optreden. De gezondheidstoestand moet ook na de vlucht worden geobserveerd om mogelijke tekenen van trombose op tijd te herkennen. Na twee weken neemt het tromboserisico weer af.
Je riem, je horloge, je telefoon, sieraden, muntgeld: alles met metalen of aluminium moet in een bak, al kan de scanner daar tegenwoordig wel tegen, maar een riem met een grote gesp wordt toch afgeraden door de check te dragen. Maakt trouwens ook dat het (eventuele) fouilleren een stuk sneller gepiept is.
Mag je eten meenemen in het vliegtuig? Ja dat mag. Let wel op met eten in verpakkingen die onder de vloeistofregels vallen, zoals bijvoorbeeld een pot of tube yoghurt, mayonaise, pindakaas of chocopasta.
Mensen die zich zorgen maken om hun gezondheid gebruiken bij voorkeur een medisch mondkapje van type IIR of een FFP2-masker. En voor iedereen geldt: doe een zelftest als u klachten heeft en ga bij een positieve uitslag niet naar de luchthaven.
30 graden of warmer: katoenen kleding met print
Je zult bij dit soort warmte temperaturen ongetwijfeld iets zweten. Kies daarom voor kleding met printjes, zweetplekken vallen dan veel minder op! Aanraders zijn: zomerjurkjes, mini rokjes, tuniekjes en shorts.