Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
Na een lange rit over de snelweg met een gangetje van 130 is het absoluut raadzaam om de motor bij stilstand nog even een halve minuut tot minuut door te laten draaien. Op deze manier kan de motor de warmte goed kwijt en kan de turbo tot rust komen.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Hoe lang moet je rijden na het gebruik van startkabels? Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen.
Je motor slijt sneller
Als je de auto stationair laat draaien, gebruik je de motor terwijl dit niet nodig is. Je rijdt ten slotte niet. Je motor slijt daardoor sneller, waardoor je auto vaker onderhoud nodig zal hebben.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Thuis opladen van je motoraccu: je kunt een motor accu die te leeg is opladen met behulp van een goede acculader. Binnen 24 uur na het aansluiten van de lader moet de accu weer goed zijn, anders is vervangen de enige optie.
Een tweede reden waarom in de racerij het opwarmen van de motor een noodzaak is, zit 'm in de mechanische toleranties in het motorblok. Zeker een getuned blok is opgebouwd met heel precieze spelingen die weer geoptimaliseerd zijn voor de bedrijfstemperatuur van het blok. Pakweg 85 graden dus.
Antwoord van Jos. U rijdt erg weinig en uw garage adviseert ten behoeve van de accu elke week een ritje te maken van tenminste 20 minuten. U vraagt of dat ook in de stad kan of per se op de snelweg. Op de snelweg is niet echt nodig maar in de stad draait de motor misschien té vaak alleen maar stationair te draaien.
1800 toeren max. is aan de lage kant. Als je dan overschakelt valt ie terug tot in het turbogat. Het is ook niet goed om met te laag toerental te rijden. Je kunt met koude motor ook gerust tot 2500 toeren gaan.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los, maar doe dit beetje bij beetje.
De motor van uw auto moet daarvoor wel afgekoeld zijn. Uw motor is bij normaal gebruik na 15 minuten voldoende afgekoeld. Waarschuwingslampje olie betekent uw auto direct veilig aan de kant zetten!
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is.
Een normale bedrijfstemperatuur van de gemiddelde motor is dus rond de 90 graden en kan gemakkelijk verder oplopen tot rond de 110-120 graden.
Je rijdt een auto warm zodat de cilinders en zuigers ongeveer even snel uitzetten onder invloed van de hitte. Een zuiger heeft minder materiaal dan een cilinder, dus is het normaal dat een zuiger sneller warm wordt en dus ook sneller toeneemt in diameter dan de cilinder zelf.
Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
Stoom uit de motorkap: Als de motor oververhit raakt, kan er stoom uit de motorkap komen. Dit is een duidelijk teken dat er iets mis is. Hoge motortemperatuur: Het temperatuurmetertje op het dashboard kan aangeven dat de motortemperatuur hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat de motor oververhit raakt.
Een kokende motor voorkomen is een kwestie van goed onderhoud en blijvende controle van het oliepeil en het koelvloeistofpeil. Wat vooral belangrijk is, is dat de waterpomp en distributieriem van een auto of camper op tijd vervangen moeten worden om zo goede koeling van de motor te garanderen.
Als een accu snel leeg raakt, dan heb je twee mogelijke oorzaken waarmee je rekening moet houden: de accu is oud en versleten, of er is een verborgen verbruiker die ook na het uitnemen van de contactsleutel stroom blijft verbruiken.
Volgens Jos is het belangrijkste de accu. Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat.
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Te hard accelereren kan ertoe leiden dat je gaat slippen. Wees vooral voorzichtig bij ijzige of natte omstandigheden.
Ook als de temperatuur nog boven 0 graden is. Er bestaan winterbanden voor motoren, maar die zullen door maar weinig motorrijders worden gebruikt. Ons belangrijkste advies bij een koud of glad wegdek is simpelweg rustig optrekken en remmen, niet te hard remmen en voldoende afstand houden.
Bij solo gebruik van de auto is de temp. tussen de 95 en 105 gr. Met de caravan aangehaakt meestal rond de 115 gr soms iets hoger. Koelwater indicatie blijft constant 90 gr.