Warmdraaien slecht voor motor, duur en milieuonvriendelijk Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt. Motorolie smeert namelijk pas maximaal als die op bedrijfstemperatuur is.
Op korte termijn geen ramp, maar het kan er na verloop van tijd voor zorgen dat je motor minder vermogen levert. Bovendien kan het de levensduur van je krachtbron inkorten. Niet wenselijk dus!
Na een lange rit over de snelweg met een gangetje van 130 is het absoluut raadzaam om de motor bij stilstand nog even een halve minuut tot minuut door te laten draaien. Op deze manier kan de motor de warmte goed kwijt en kan de turbo tot rust komen.
Je rijdt een auto warm zodat de cilinders en zuigers ongeveer even snel uitzetten onder invloed van de hitte. Een zuiger heeft minder materiaal dan een cilinder, dus is het normaal dat een zuiger sneller warm wordt en dus ook sneller toeneemt in diameter dan de cilinder zelf.
Er is geen onderzoek uitgevoerd of het stationair draaien van de motor slecht is. Wel schijnt het zo te zijn dat je inwendige motorvervuiling toeneemt naarmate je de auto vaker stationair laat draaien. De kans op aanslag neemt toe, met name bij benzinemotoren. Bij dieselmotoren zal er meer roetaanslag ontstaan.
De auto stationair laten draaien is belangrijk. Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
Een normale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden. Ik weet niet het betreffende motortype, maar van de 1.1. versie gaat de thermostaat bij 89 graden open. Dus zie een temperatuur van een fractie boven de 90 graden niet als verontrustend.
In moderne auto's is de kans op een te hoge temperatuur van de motor een stuk kleiner dan in oude auto's, maar dat betekent niet dat het probleem in moderne auto's nooit voorkomt. Wanneer een auto oververhit raakt, is er niet voldoende koeling voor de motor aanwezig.Hierdoor lopen de temperaturen te hoog op.
Banden die op kritieke punten koelen zijn een eenvoudige oplossing. Deze banden worden vaak nat gemaakt en gedragen op punten van het lichaam waar de temperatuur makkelijk te reguleren is. Denk hierbij aan de nek, polsen en oksels. Door te koelen op deze punten blijft je hele lichaam op een aangename temperatuur.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Als de motor na een paar kilometer warm is, kun je de kachel hoger zetten waardoor het behaaglijk warm wordt. Stop dan even en trek je jas uit, zodat de riem goed aansluit. Heb je stoelverwarming, zet die dan ook aan.Deze zorgt ervoor dat je het snelst opwarmt.
Laat eerst de motor minimaal een kwartier (!) afkoelen met de motorkap open, zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Sowieso is dat de vuistregel voor alle motorrijders: hoe kort de rit ook zal zijn, draag altijd beschermende motorkleding. Een schuiver over asfalt of andere ondergrond kan zonder bescherming pijnlijk aflopen. Kom niet in de verleiding om met temperaturen van meer dan 25 graden minder motorkleding te dragen.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
Een normale bedrijfstemperatuur is ongeveer 90 graden. Dan slaat de fan in bij 95 graden en bij 85 graden slaat die weer af. Als een motor boven de 100 graden komt dan zou ik het eens iets verder gaan onderzoeken. Dit is niks om je zorgen over te maken.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat de temperatuur in een auto die in de zon staat in een uur tijd op kan lopen naar maar liefst 47 graden! Daarbij was het buiten de auto 35 graden. Ook wanneer het buiten 25 of 30 graden is, kan het in je auto 40 graden worden.
Thermostaten gaan gewoonlijk open tussen 80 °C en 110 °C, afhankelijk van of het koelsysteem drukloos is of onder druk staat.
Wil je een andere auto kopen, kies dan een witte of zilvergrijze auto. Deze kleuren stoten warmte af. Auto's met een donkere kleur absorberen juist de warmte. Hoe lichter de kleur, des te koeler de auto.
Zowel de motorolie als de koelvloeistof hebben de taak om de motor inwendig de koelen. In het koelsysteem van een motor zitten een aantal zeer belangrijke onderdelen die hieronder opgesomd zijn: Expansiereservoir; Hier zit een voorraad koelvloeistof opgeslagen. Kachelradiateur; voor de interieurverwarming.
4: Rijd niet te hard
Je auto verbruikt aanzienlijk minder als je 100 in plaats van 130 km/h rijdt. Nog langzamer is zelfs nóg efficiënter, maar is op de snelweg vaak niet wenselijk en soms zelfs gevaarlijk. Bij een snelheid van 80 km/h gedijt een verbrandingsmotor over het algemeen het best.
Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal. Dat schrijft de SWOV in een nieuwe Factsheet over de veiligheid van motorrijders.
Een motorfiets is goedkoper dan een auto in aanschaf, verzekering en brandstofkosten. Moto's zijn interessant voor woon-werkverkeer of professioneel gebruik omdat ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alleen de aankoop, maar ook het onderhoud en de accessoires.
Snel optrekken levert amper tijdswinst op en zorgt er, naast een hoger brandstofverbruik, ook voor dat je banden en remmen sneller slijten.