De luchtvaart is anno 2018 minstens tien keer zo veilig als in de jaren zestig en het wordt alsmaar veiliger om te vliegen. Slechts één op de twee miljoen(!) vluchten is er eentje met fatale afloop, dus dat zegt wel wat over de veiligheid. Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Talrijke studies hebben aangetoond dat de toename van vliegen samenvalt met periodes waarin gastro-intestinale ziekten sterk toenemen, vooral ziektes die diarree veroorzaken. Sommige vliegensoorten kunnen bijten, wat pijn en irritatie veroorzaakt.En daarnaast kunnen ze ook indirect schadelijk zijn voor de gezondheid.
Een lange vliegreis, langer dan 5 uur, kan extra risico geven op een trombose, doordat het zuurstofgehalte van de lucht lager is. Dat heeft invloed op de samenstelling van het bloed, en kan ertoe leiden dat het bloed sneller stolt.
Volgens studies is ongeveer 16% van de vliegtuigongelukken terug te voeren op fouten tijdens het opstijgen, terwijl maar liefst 45% wordt veroorzaakt door problemen tijdens het landen. Uit deze gegevens zou men kunnen concluderen dat landen inderdaad gevaarlijker is dan opstijgen.
Turbulentie is vervelend voor passagiers, maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Maar door het zo te omschrijven wakker je angst aan, zegt hij. “Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig.
Hoe vaak stort er een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Volgens psychologen voelen mensen zich angstiger en kwetsbaarder in een vliegtuig. Het is natuurlijk ook niet niks. Je zweeft duizenden meters in de lucht, in een gigantische trillende machine die een hoop kabaal maakt. Ook kun je tijdens een vlucht diepere gedachtes krijgen dan normaal.
De uitstoot van vliegen vergeleken met andere vervoersmiddelen. We gaan er even vanuit dat je met z'n tweeën op vakantie gaat. Met een vlucht naar Nice (Zuid-Frankrijk) stoot je 7,5 keer zoveel broeikasgassen uit als met de trein en ruim 6 keer zoveel als met de bus. Maar ook 2 keer zoveel als met de auto.
Daar wordt de vlieg vaak mee verward alleen de huisvlieg kan niet steken of bijten. De stalvlieg heeft een steeksnuit in plaats van een slurfje om vloeistoffen op te zuigen. Met de steeksnuit kunnen ze steken en bloed opnemen.
De luchtvaart stootte 36 miljoen kilo stikstofoxiden uit in 2021. De bijdrage van de luchtvaart aan de totale stikstofoxide-uitstoot door de Nederlandse economie was in 2021 rond de 10 procent.
Wees niet bang voor turbulentie
Evenzo zullen de vleugels niet afbreken - sommige kunnen zelfs tot 90 graden buigen - en het vliegtuig zal niet plotseling op zijn rug draaien.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller. Als de piloot de knuppel naar voren duwt, ben je binnen een paar minuten van 10 kilometer hoogte aan de grond.
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Barotrauma door vliegen
Cellen in het oor kunnen beschadigen en het trommelvlies kan scheuren (trommelvliesperforatie).
Vliegen: impact en tips. Klimaatvriendelijker op vakantie gaan, begint met minder of niet vliegen. Een vliegreis belast het milieu maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer).
Nu het weer kan, vliegen sommige van ons lekker naar een verre bestemming. Maar nog los van corona – en alle verscherpte maatregelen – is vliegen is niet altijd alleen maar lekker, snel en makkelijk. Bij veel mensen triggert het klachten van tinnitus, hoofdpijn of migraine, slaapproblemen.
De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Vaak spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen. Als er bij een vliegramp overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.