Afkorting, verbastering, variant op het woord gabber, gappie (betekend vriend) oorspronkelijk Jiddisch. Wordt vooral in het Amsterdamse dialect wat meer gebruikt.
Gap definities
Een koerssprong, vaak gebruikt in de technische analyse. Een gap is een patroon in koersgrafiek dat ontstaat als de laagste koers van morgen hoger is dan de hoogste koers van vandaag.
Gap Incorporated is een Amerikaanse detailhandelaar van kleding en accessoires die gevestigd is in San Francisco, Californië. Het bedrijf is in 1969 door Donald Fisher en Doris Fisher opgericht.
strop of lus van touw, dat rondom een last werd geslagen.
Fascia of fascie – weefsel is eeuwenlang weggeschrapt door wetenschappers om de werking van de spieren en botten beter te begrijpen. Er werd gedacht dat de fascia een soort “sok/kous” was om de spieren zonder enige verdere functies.
Ouleh wordt als antwoord gegeven aan iemand die een wens, een plan of een verwachting heeft uitgedrukt, en dan aanduidende dat hij zich met ijdele hoop vleit, in de zin van och kom / 't mocht wat! Maar het betekent ook gewoon 'zij' in het Arabisch.
Om een GAP analyse te kunnen doen heb je naast inzage in de huidige situatie (IST) moet je weten waar je naartoe wilt, of anders gezegd wat het doel is of de gewenste situatie. Deze gewenste situatie wordt SOLL genoemd. Deze doelsituatie/gewenste situatie druk je ook weer uit in een meetwaarde waarde.
Een Gap-analyse met behulp van het SERVQUAL-model is een kwalitatieve onderzoeksmethode om de verwachtingen van klanten te vergelijken met hun daadwerkelijke ervaringen met een bedrijf. Zo krijg je inzicht in vijf mogelijke gaps: de knowledge, policy, delivery, communication en customer gap.
Bij een Gap analyse vergelijk je de huidige situatie met de verwachte of gewenste situatie door het stellen van 3 vragen: Waar zijn we? Waar willen we heen? Hoe gaan we daar komen?
Een GAP-analyse is een methode om een vergelijking te maken tussen een bestaande en een gewenste situatie. Met een GAP-analyse worden de verschillen tussen de identiteit en het imago van een organisatie in kaart gebracht. Het helpt uw organisatie bij het maken van de juiste keuzes ter versterking van het imago.
Bij de IstSoll aanpak leg je de huidige situatie vast, analyseer je de knelpunten daarbij en definieer je de gewenste situatie. Dit alles voorzien van een aantal alternatieven, waaronder ook de nuloptie (niets doen). Dit is toepasbaar op zowel processen als b.v. IT applicatielandschappen (of varianten daarvan).
Dit model, bedacht door Kenichi Ohmae, gaat ervan uit dat er drie factoren zijn die aan bedrijfssucces bijdragen: het bedrijf zelf (Corporation), de klant (Customer) en de concurrentie (Competition).
Met een GAP-analyse brengen we het verschil tussen de huidige en gewenste situatie met bijbehorende prestaties in beeld. De huidige situatie noemen we ook wel de Ist-situatie en de gewenste situatie de Soll-situatie. Het verschil tussen de huidige en gewenste prestatie is vaak te kwantificeren.
IST → SOLL
Deze gewenste situatie beschrijf je door middel van de gewenste effecten. Dit is de situatie zoals die zou moeten zijn. Hiervoor wordt vaak het Duitse woord SOLL gebruikt. Bij het beschrijven van de Doelgroep beschrijf je de bestaande situatie in het brein van de doelgroep.
Een klanttevredenheidsonderzoek is een onderzoek naar de tevredenheid van klanten. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar de tevredenheid van klanten over jouw organisatie, product(en), dienst(en) of dienstverlening.
Met de IST-SOLL-GAP analyse wordt het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie van de uitgekozen organisatie onderzocht. De huidige situatie staat voor de IST en de gewenste situatie staat voor de SOLL.
Met GAP-model (ook wel Servqual-model) voer je een kwaliteitsanalyse uit. Het GAP-model is ontwikkeld door Zeithalm en Parasuraman. Het is een gereedschap dat gebruikt kan worden om te achterhalen waarom ervaringen van klanten niet overeenstemmen met de verwachtingen.
Het is de verzameling van relevante theorieën, ideeën en modellen over het centrale thema. Vanuit de theorie die je hebt verzameld analyseer je vervolgens in een later stadium de onderzoeksresultaten.
Het INK-model is een managementmodel dat organisaties ondersteunt bij het verbeteren van de integrale kwaliteit van de bedrijfsvoering door middel van evaluatie, ontwikkeling en sturing van de belangrijkste bedrijfsaspecten (aandachtsgebieden) van de organisatie.
Het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) heeft zijn bekendheid te danken aan het ontwikkelde managementmodel, het INK model. De visie en kerngedachte van het INK model zijn gericht op het continue streven naar balans binnen de interne stakeholders, resultaten, inspanningen, ten behoeve van de beoogde prestaties.
Het INK-model staat voor Instituut Nederlandse Kwaliteit. Het INK-model is een afgeleide van de European Foundation for Quality Management-model (EFQM-model). Het INK-managementmodel wordt door ondernemingen, instellingen en overheidsorganisaties gebruikt om de prestaties te verbeteren.
Kwaliteitsmanagement is een manier van managen en organiseren gericht op continu verbeteren van product, productieproces, dienst of organisatie. Het betreft alle onderdelen van het managen van een organisatie.