Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
De auto maakt veel herrie, het lijkt erop dat de demper is afgebroken. Hiermee doorrijden is niet verstandig en niet toegestaan. Rijden met een uitlaat zonder demper kan ook een bekeuring opleveren van 180 euro.
Boete rijden zonder rijbewijs scooter
Rijdt u zonder rijbewijs en wordt u door de politie betrapt? Dan moet u een boete van € 260 betalen en mag u niet verder rijden. Als de bestuurder jonger dan 16 jaar is, dan wordt dit bedrag gehalveerd.
Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.
Een eerste overtreding wordt met een geldboete afgedaan. Bij een tweede overtreding wordt de verdachte gedagvaard voor de Kantonrechter en wordt er een geldboete en 1 week hechtenis voorwaardelijk geëist. Bij een derde overtreding vordert de officier van justitie een hechtenis van twee weken.
Een lekke uitlaat moet je zo snel mogelijk vervangen. Het kan namelijk tot grotere problemen leiden als je er te lang mee wacht, zoals deze: Een hoger brandstofverbruik. Giftige gassen in de auto.
Een uitlaat zonder die onderdeel zal het niet lang volhouden. Het meest voorkomende defect is een scheur of scheurtje in het binnenste van dit onderdeel. Je hoort dan vaak een brommend geluid, vooral bij het optrekken. De motor kantelt op dat moment meer, en trekt dat het scheurtje even verder open.
Door het roesten kunnen er uiteindelijk gaten ontstaan; dan lekt de uitlaat. Dat hoor je snel genoeg aan het geluid. Als er sprake is van kleine gaatjes, kunnen die soms nog gelast worden of dichtgesmeerd met een speciaal soort pasta.
De kosten voor het vervangen van het gehele uitlaatsysteem zal gemiddeld op 850 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de uitlaat is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Wist u dat wij elk type uitlaat lassen van elk metaal? Of de uitlaat nou van een auto, motor of vliegtuig is maakt niet uit. Wij lassen elk metaal en dus ook elke type uitlaat, van staal en rvs tot aan titanium, hittebestendig Rvs of inconel.
De functie van de uitlaat is het dempen van het geluid, bewerken van restgassen in de eventueel aanwezige katalysator en, in een tweetaktmotor, het geven van tegendruk aan de cilinder waardoor de uitlaatgassen gelijkmatig de cilinder verlaten en deze dus schoon is voor de volgende inlaatslag.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Het uitlaatsysteem moet over de gehele lengte gasdicht zijn. Een lekke uitlaat wordt afgekeurd. Vaak kunt u een lek al horen, ook plekken met veel roest kunnen een aanduiding zijn voor lekkage. De bevestiging van de uitlaat moet stevig zijn.
Een originele uitlaat zal niet snel in zijn geheel vervangen hoeven te worden. De achterste demper is het meest gevoelig en zal gemiddeld ongeveer 5 jaar mee gaan. Toch komt het regelmatig voor dat na 10 jaar de gehele originele uitlaat nog onder een auto zit.
Met die combinatie van rubber, scherpe zandkorrels, hard wrijven kan de gum zijn werk doen. En als je papier met potlood onder een microscoop legt zie je hoe dat er in het echt uitziet. De stukjes grafiet zitten tussen de papiervezels en na het gummen een veel rommeliger beeld.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Wat is een downpipe
Een downpipe bevind zich direct op de turbo en vormt het eerste gedeelte van uw uitlaat. Bij auto's zonder turbo verzorgt het spruitstuk de luchtafvoer uit de cilinders. Bij moderne auto's met turbo heeft een downpipe een vergelijkbaar doel.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
De kosten voor het vervangen van een scooter uitlaat zijn erg verschillend. In grote lijnen heeft dit te maken met het merk en model scooter dat je hebt. Een gemiddelde prijs is tussen de 50 en 150 euro voor het monteren / vervangen van de uitlaat.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C.