U vraagt of een koppeling alleen stinkt als hij slipt. Het antwoord is: ja, een koppeling stinkt uitsluitend als hij oververhit wordt. Oververhitting komt uitsluitend voor tijdens slip.
Als de koppeling slipt is er geen volledige verbinding meer tussen motor en bak en kan er minder kracht op de wielen gezet worden. Bovendien verslijt op dat moment het restant van de koppelingsplaat extra snel en zal dus direct vervangen moeten worden. Een slippende koppeling stinkt vaak, geeft een brandlucht.
Veel dank voor de (constructieve) reacties. Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan.
Oververhitting koppelingsplaat
Het gevolg van het laten slippen van de koppeling, is dat de koppelingsplaat heel erg heet wordt. Zo heet zelfs, dat hij begint te roken. Geen paniek, de boel staat niet in de brand. Hulp van een sleepauto of garage is in dit geval niet nodig, je moet hem gewoon even af laten koelen.
In theorie is het mogelijk om binnen 10 minuten een koppeling te vernielen. Onderzoek zal de toedracht moeten vertellen. Als de koppeling nog goed was is de voering nog dik maar verbrand.
De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen tussen de 300 tot 800 euro. Tijdens het vervangen gaan wij aan de slag met de koppeling, de koppelingsplaten en de drukgroep van het merk LuK. Wanneer een koppeling wordt vervangen, is het vaak ook zo dat de transmissie olie ververst moet worden.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Meestal kondigt een versleten koppeling zich aan door dat deze begint te slippen. Je laat het koppelingspedaal opkomen maar de auto komt slechts traag in beweging. Ook bij het rijden kun je het merken. Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de auto versnelt niet of maar langzaam.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Schakel de hoogste versnelling in met de handrem van de auto stevig aangetrokken. Laat nu de koppeling langzaam opkomen. Als de koppeling defect is, zal de motor gewoon blijven draaien en zullen er geen veranderingen optreden.
Een brandluchtje kan heel wat oorzaken hebben. Ruikt je auto naar verbrande olie, dan is het oliepeil misschien te laag of lekt je auto olie. Maar het kan ook zijn dat de motor oververhit is. Andere mogelijke oorzaken van brandlucht zijn onder meer remmen of remblokjes die niet meer naar behoren werken.
Een versleten koppeling voert zijn functie niet goed meer uit waardoor de versnellingsbak en de motor te dicht bij elkaar kunnen komen en langs elkaar gaan 'slippen'.
Andere oorzaken van een versleten koppeling kunnen zijn: Te laag oliepeil / lekkende versnellingsbak. Verkeerde manier van schakelen door eigenaar van de auto. Te vaak te hoge toeren maken.
Wanneer de geur van brandend rubber het resultaat is van een olielek, is de geur het sterkst wanneer je na een rit uit uw auto stapt. Maar je merkt het ook als je in je auto zit. Als de motorolie lekt, valt deze op de hete uitlaat. Samen met de geur kan dit ook rook en andere dampen veroorzaken.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Kenmerken van een kapotte drukgroep
Wanneer de drukgroep slijtage vertoont, kun je andere, vreemde geluiden horen tijden het rijden en vooral tijdens het ontkoppelen. Een voorbeeld hiervan is een gierend geluid. Dit kan komen doordat de vingers versleten of afgebroken zijn, of doordat het de diafragmaveer gebroken is.
Bij het nemen van de bocht met de koppeling ingedrukt zal je snelheid veel lager zijn, terwijl je als je niet de koppeling indrukt de motor stationair de snelheid blijft aanhouden. Wat misschien ook is, is dat je stuurtechniek niet snel genoeg is om de bocht aan die snelheid te nemen.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Schakelen zonder koppeling naar een hogere versnelling is heel eenvoudig. Hou hem in z'n eerste versnelling (of welke versnelling je dan ook zit) en laat het gas los. Trek heel lichtjes aan de pook in de richting die hij op moet, maar trek niet hard genoeg om hem uit z'n versnelling te halen.
Wanneer de koppeling versleten is, zal deze moeten worden vervangen. Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk, maar wel tijdsintensief. Wilt u zelf de koppeling vervangen, dan zal dit zeker een paar uur in beslag nemen.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur. Een valkuil hierbij is ook je voet laten rusten 'boven' het koppelingspedaal, waarbij je stiekem je voet laat rusten 'op' het koppelingspedaal.