Stampen is niks anders dan het steeds opnieuw herhalen van datgene wat je uit je hoofd wilt leren, totdat je het in je geheugen hebt opgeslagen. Deze vorm van herhaling zorgt ervoor dat er in je hersenen verbanden en patronen worden gevormd waardoor je dat wat je uit je hoofd hebt geleerd makkelijker op kunt zeggen.
Wat is de beste tijd om te leren? Uit onderzoek is gebleken dat 's ochtends als je net wakker wordt en 's avonds voordat je gaat slapen de beste tijden zijn om te studeren. Dit verschilt natuurlijk wel per persoon, omdat iedereen op een andere manier en tijd het beste kan leren.
Bij spanningen en heftige gebeurtenissen kan het erger worden. Ook bij een depressie, sommige medicijnen of ziekten werkt het geheugen soms minder goed. U kunt ook andere klachten hebben, zoals problemen met aandacht of dingen begrijpen.
Lezen is dus niet automatisch onthouden wat je leest. Als je reflexen nog storen en je ogen niet optimaal samenwerken met je hersenen is het lezen al lastig genoeg! Je hersenen hebben geen energie en capaciteit meer over om nog meer te doen, zoals begrijpen en onthouden!
Het langetermijngeheugen kan niet vol raken. Door hersenletsel of andere hersenziektes kan het wel worden aangetast.
Herman Ebbinghaus ontdekte het volgende: In de eerste twintig minuten nadat je hebt geleerd, vergeet je relatief gezien het meest. In het eerste uur nadat je iets hebt geleerd, vergeet je ongeveer de helft. Na ongeveer een dag neemt hetgeen je vergeet af.
Spreid leer- en oefenmomenten in de tijd
Dat heeft een beter effect op hun langetermijngeheugen dan 'blokken'. 3 keer een uur studeren aan een onderwerp verspreid over een week is beter dan 1 keer 3 uur studeren op dezelfde dag. Leerlingen moeten leerstof herhalen, maar het liefst niet onmiddellijk na de les.
De deelnemers aan de test die met een rode achtergrond werkten, scoorden hoger bij opdrachten waarbij oog voor detail en concentratie belangrijk was, zoals het onthouden van woorden.
Jezelf overhoren en gespreid studeren zijn bijvoorbeeld uitstekende manieren om het studierendement te verhogen: efficiënt, gemakkelijk toe te passen en effectief. Twee methoden die veel studenten toepassen – onderstrepen en de stof telkens herlezen – hebben weinig nut en kosten bovendien veel tijd.
De universitaire richtlijn ligt op 40 à 50 uren per week
Op een gewone dag volstaan 8 uur, zoals op een normale werkdag. Althans tijdens het semester. In de examens zelf is het anders. In de examens kan je beter 10 uur per dag studeren.
Problemen met leren kunnen allerlei oorzaken hebben. Van een te hoog schoolniveau, tot een verkeerde leerstrategie, tot dyslexie tot depressie. Alles heeft invloed op de schoolresultaten van het kind. Wanneer concentratieproblemen de meeste last veroorzaken is het aan te raden om hier verder te lezen.
Als iemand een vol hoofd heeft, kan dat diverse oorzaken hebben. Vaak is het niet alleen maar stress, een hoge werkdruk of afhankelijk van de intelligentie van iemand. Een hoofd kan ook vol zitten met emotionele blokkades en belemmeringen. Het één heeft vaak invloed op het ander.
In 1986 onderzocht wetenschapper Thomas Landauer hoeveel visuele en verbale informatie een mens kan opslaan, en hoe snel een mens deze informatie vergeet. Zijn conclusie: een gemiddelde volwassene slaat in zijn leven ongeveer 125 megabyte informatie op. Dit kunt u vergelijken met honderd dikke leesboeken.
Te lang te veel stress, of spanning, zorgt ervoor dat je hersenen minder goed functioneren. Hierdoor kun je bijvoorbeeld vaker dingen gaan vergeten, snel afgeleid zijn en gevoeliger zijn voor negatieve emoties. Dit is te voorkomen door je hersenen voldoende rustmomenten te geven.
Je sensorisch geheugen slaat al die indrukken heel even op. Maar dan wel voor maar drie tot vijf seconden. Je begrijpt dat het sensorische geheugen een grote capaciteit heeft. Al deze informatie kun je niet onthouden.
Begeleid hardop lezen is een effectieve remediëringsmethodiek, zo blijkt uit dit onderzoek, zowel als het individueel wordt aangeboden als aan groepjes van drie leerlingen tegelijk. Bij deze methodiek leest een leerling een tekst hardop, terwijl een ervaren lezer, bijvoorbeeld een onderwijsassistent, hem begeleidt.
Vergeet je snel dingen, word je regelmatig moe wakker, heb je soms moeite om je te concentreren en voel je je vaak slap en futloos? Al dit soort symptomen wordt gezamenlijk ook wel beschreven als 'hersenmist' of 'brain fog'.
Met name vitamine B3 (niacine) en B11 (foliumzuur) zijn essentieel om hersenmist en vergeetachtigheid tegen te gaan.
Voedingssupplementen voor het geheugen
Bepaalde voedingssupplementen kunnen goed zijn voor het geheugen. Deze supplementen bevatten vaak Ginkgo biloba, omega 3-vetzuren, sint-janskruid, ginseng, passiebloem, zilverkaars en/of valeriaan.