Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
We hebben het allemaal wel eens gezien, oliedruppels op de grond onder de auto. Een paar druppels geeft al een grote vlek, en lijkt vaak erger dan het eigenlijk is. Ook als je de motorkap opendoet en je ziet daar olie op het motorblok “geplakt” betekent dit meestal olielekkage.
Kun je doorrijden wanneer olie lekt (wat als je dit wel doet?) Het is in principe mogelijk om nog even te rijden met een auto die olie lekt, maar het is niet aan te bevelen. Wij raden aan om het lek zo snel mogelijk zelf te verhelpen of contact op te nemen en een afspraak te maken.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
Bij een rood brandend olielampje moet u uw auto direct, op een veilige plek, stop zetten om ernstige schade te voorkomen. De oliedruk is dusdanig laag waardoor er problemen in uw motor kunnen ontstaan. In de meeste gevallen moet uw olie bijgevuld worden, maar het kan ook zijn dat deze ververst moet worden.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
Bij een uurtarief van ongeveer 80 euro moet je kosten verwachten van iets minder dan 100 euro tot 350 euro voor het vervangen van de klepdekselpakking.
Zwaar belaste autos/motoren mogen op zichzelf best een klein beetje motorolie zweten. Een oude auto heeft vaker last van olie zweten, dit is vrij normaal zolang het maar niet extreem is. Wanneer de motor rondom de kleppendeksel erg vettig is, is er waarschijnlijk sprake van een motor die olie zweet.
Er kan een voorafgaande oorzaak zijn voor een defecte koppakking. Meestal na oververhitting van de motor, door een gebrek aan het koelsysteem zoals een lekkage. Het is dus van groot belang een mogelijke oorzaak te achterhalen om na reparatie van de koppakking herhaling te voorkomen.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Olie in koelvloeistof en doorrijden? Je kunt beter niet te lang doorrijden als je weet dat er olie in het koelsysteem zit. Olie tast de rubberen slangen van het koelsysteem aan, dus het moet er sowieso uit.
Hoe lang duurt het om een cilinderkoppakking te vervangen? Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen. Vooral in complexe kleine auto's is weinig ruimte beschikbaar en kost het uitbouwen van de onderdelen veel tijd.
De olie kan dan de motor onvoldoende van een juiste smering te voorzien. Bovendien blijft de motorolie te koud, waardoor de in de olie aanwezige additieven minder functioneren en in de olie eventueel aanwezige condens en brandstofresten niet verdampen.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Wat gebeurt er bij een lekke koppakking? Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat.
De problemen en kosten door een lekkende joint de culasse zijn dus veelal van onrechtstreekse aard, maar daarom niet minder ernstig. Hoeveel euro's voor zo'n plaatje? Zo'n cilinderkoppakking kost bij de fabrikant om en bij de 60 euro. Je garagist telt er waarschijnlijk nog minder voor neer.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
De kleppendekselpakking bevindt zich tussen de cilinderkop en het kleppendeksel. In het algemeen is een pakking een stuk hittebestendig en veerkrachtig materiaal dat (soms met metaal versterkt) ter afdichting wordt gemonteerd tussen de pasvlakken van twee aan elkaar bevestigde onderdelen.
Het kleppendeksel is een afdekking voor de bovenzijde van de cilinderkop, waar de kleppen en soms tuimelaars, een tuimelaaras en bovenliggende nokkenassen liggen. Deze onderdelen worden door het smeersysteem van olie voorzien.