Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen.Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.
Een gebogen of losse spaak moet je vervangen en opnieuw spannen. Iedereen kaan een spaak aandraaien, maar de truc is om dat zo te doen dat je de velg niet kromtrekt. Alle spaken staan namelijk onderling met elkaar in verband. Het beste kun je naar de fietsenmaker gaan, maar één losse spaak kun je zelf nog wel fiksen.
Er zijn slechts 2 oorzaken van spaakbreuk: 1. Ongelijke trekkracht (spaakspanning) in de spaken. Er hoeft maar 1 spaak een te grote afwijking mbt trekkracht te hebben ten opzichte van alle anderen en het euvel gaat op den duur geschieden.
15-45 euro. In principe kan een spaak vervangen nooit erg duur zijn. Een spaak inclusief montage kost bij een goede fietsenwinkel maximaal 20 euro. Vaak word hier meer voor gevraagd omdat de consument moeilijk kan inschatten hoeveel werk dit is.
Normaal gesproken staan je spaken gewoon strak genoeg, bij een goed gespaakt wiel staan de spaken zo strak dat je er als het ware "gitaar" op kan spelen. Dan is het zaak dat een nieuw wiel na zo'n 500 km nog een keer na getrokken wordt. Lopen je spaken dan niet verder los, heb je er geen omkijken meer na.
Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.
Uiteraard kun je dit ook bij de plaatselijke fietsenmaker laten doen maar dit kost je vaak tussen de 75 en de 100 euro. Bereid je voor, de eerste keer is niet altijd even gemakkelijk. Waarschijnlijk zal het eerste wiel dat je gaat spaken je wel 2-3 uren kosten.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Waar de hoogteslag in het wiel zit, komt het fietswiel iets omhoog wanneer die draait. Om te controleren of er een hoogteslag in zit kun je de schuine kant van de rubbertjes onder de velg zetten. Waar de velg naar het rubbertje toe komt kan een hoogteslag zitten.
Alle spaken zitten los
Wat je op dit moment kunt doen is beginnen bij het ventiel. Op deze manier kun je bijhouden wanneer je het hele wiel gehad hebt. Span alle spaken een kwart slag aan. Voel als je een heel rondje gemaakt hebt even of de spaak spanning beter is geworden.
trekkende spaken = spaakkop aan de binnenkant. duwende spaken = spaakkop aan de buitenkant.
Bij Internet-Bikes vind je een ruim assortiment aan spaken, spaakgereedschap, -nippels en -platen! Je hebt keuze uit honderden artikelen en vindt dus altijd wat je zoekt! Je kunt bij ons spaken kopen per 100 stuks of meer, bijvoorbeeld van een merk als Sapim of Alpina.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Banden en wielen worden geproduceerd met een bepaalde tolerantie. Hierdoor ontstaat na de montage een zekere hoogteslag in de band/velg combinatie. Door de afstelling van de auto zal dit tot gevolg hebben dat de banden gaan “cuppen” hetgeen een oncomfortabel, lawaaierig gedrag tot gevolg zal hebben.
Een slingering in hoogte of breedte kan ontstaan als de band niet goed gemonteerd is. Als dit niet het geval is zou ik de band vervangen. Banden die trillingen veroorzaken, ontwikkelen meer warmte en zijn belastend voor wiellagers, wielophanging en bestuurder.
De spaken worden eerst met een spaaknippel vastgemaakt en vervolgens met de kop door de lis gestoken en vastgezet. Het rijgen van een wiel met trommelrem met hoge en lage flens gaat als volgt. Breng de eerste negen spaken aan in de hoge flens en de velg. Let er op dat goed begonnen wordt bij de velg.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.