Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging. De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
Doorrijden tot de laatste druppel: sommige mensen maken er een sport van om pas te tanken als het display aangeeft dat ze écht niet langer kunnen. De ANWB waarschuwt om een bezoekje aan het benzinestation niet te lang uit te stellen.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal zo'n vijf liter over, waar je gemiddeld ongeveer vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
De melding: “minimale afname 5 liter” heeft te maken met het ijken van de pomp. Hoeveelheden van minder dan 5 liter zijn niet gegarandeerd geijkt. In de praktijk kun je ook met je scooter 1 of 2 liter benzine tanken.
Te weinig geld op je rekening? Staat er minder dan 125 euro op je rekening? Dan zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk van het pompstation waar je tankt: of je kunt niet tanken, of er wordt een lager bedrag gereserveerd dat nog wel op je rekening staat. De pomp zal dan afslaan op het moment dat die limiet bereikt is.
Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging. De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. ,,Je moet van leeg rijden daarom geen gewoonte maken”, zegt Tom Huyskens van de Bovag.
Als deze op nul staat is er nog een 'reservetank' met - meestal - vijf liter brandstof. Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Ford F-Series Super Duty – 181 liter
Deze pick-up van Ford heeft daarom ook de grootste benzinetank van dit moment. In de tank verdwijnen 48 Amerikaanse gallons aan benzine, wat neerkomt op 181 liter.
Liever geen kleine beetjes tanken
Het lijkt misschien handig om vaker kleine beetjes te tanken, zodat u niet in 1 keer veel geld kwijt bent, maar bij elke tankbeurt gaat er een klein beetje brandstof verloren. Het is daarom het handigste om wat langer door te rijden op uw tank en dan in 1 tankbeurt veel te tanken.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal ongeveer vijf liter over, waar je gemiddeld vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Als je op een rustig moment gaat tanken, ben je dus minder geld kwijt. Voor je portemonnee kun je daarom het beste tussen 3 en 6 uur 's ochtends naast de pomp staan. Vind je dat wat te vroeg? In de ochtendspits is het meestal goedkoper dan tijdens de avondspits.
Nog altijd komt het geregeld voor dat men de brandstoftank leegvaart. Zeker met diesel is het dan niet zomaar een kwestie van ” even tanken en weer varen “. Na het leegvaren van uw dieseltank zal het brandstofsysteem eerst moeten worden ontlucht.
Voor het starten van de auto heeft de startmotor stroom nodig. Deze stroom wordt geleverd door de accu. Een accu kan zoals zojuist genoemd slecht presteren door de weersomstandigheden, maar ook door ouderdom. Ook kan de accu na verloop van tijd leeglopen waardoor de accu niet meer voldoende stroom kan leveren.
Bij dieselmotoren is je tank leegrijden nog slechter
Bij een diesel ligt het iets anders. Als je geluk hebt, is er niets aan de hand, maar als je pech hebt moet je eerst het hele brandstofsysteem laten ontluchten.
Knijp in het 'pistool' van de handgreep, nu komt er brandstof in je tank. Als de pomp meteen afslaat, kan je proberen de tank een klein stukje terug te halen, of zachtjes een beetje rond te draaien. Als de tank vol zit slaat de pomp automatisch af. Haal nu het mondstuk uit de tank.
Vaak kan er 35 tot 60 liter benzine of diesel in een brandstoftank. Het vol tanken kost bijvoorbeeld €60,- Zet vervolgens je trip kilometerteller op 0. De tank is vol en nu kun je gewoon gaan rijden. Na een x aantal gereden kilometer begint het lampje ''Tanken alstublieft'' te branden.
Een liter kost 1,572 euro. De gemiddelde landelijke adviesprijs voor een liter Euro95/E10 is volgens het overzicht van United Consumers 1,934 euro.
Met dat vermogen accelereert de tank nagenoeg even snel als een supercar, en de topsnelheid bedraagt 130 km/u, ondanks een gewicht van 4 ton.
Stoppen doe je terug door de darm van uit de jerrycan te halen en hoger te brengen dan het brandstofreservoir van je wagen. Overhevelen met de mond. In plaats van te werken met een pomp kan je ook gewoon aan de darm zuigen tot de brandstof begint te lopen.
Brandstoffen, zoals benzine, motorolie, remvloeistof en diesel, kunnen schade aan de lak veroorzaken.