Professor Sebastian Verhelst, hoofddocent verbrandingsmotoren aan de UGent: “Van zodra je een minuutje of meer stilstaat, loont het al de moeite om de motor af te zetten.” Al doe je dat beter niet als de motor nog niet opgewarmd is.
Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes.
Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait. Staat de auto 5 minuten stil? Dat is niets, zou je denken. Maar gebeurt dit 12 keer op een dag, gedurende een maand lang (uitgaande van 21 werkdagen), staat de auto 21 uur per maand stationair te draaien.
Is het verboden om je auto stationair te laten draaien? Het is in Nederland niet verboden om je auto stationair te laten draaien. Toch is het verstandiger om de motor uit te zetten als je lang moet stilstaan. Zo bespaar je op brandstofkosten voor je auto, stoot je minder CO2 uit, en voorkom je geluidsoverlast.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Als je de auto stationair laat draaien, verbruik je onnodig benzine en dat is slecht voor het milieu. Als de auto bijvoorbeeld voorverwarmt voordat je gaat rijden, verbruik je al snel zo'n drie liter benzine per uur. Als je de auto stationair laat draaien terwijl de airco uitstaat, kost het gemiddeld een liter per uur.
Stationair warmdraaien hoeft niet meer. Sterker nog: het is slecht voor de motor. Stationair warm draaien zorgt er namelijk voor dat de motor langer onder bedrijfstemperatuur draait en dus harder slijt.
"Voor de auto's van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto's kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.
Het risico van parkeren in eerste versnelling
Heb je geparkeerd met de auto in versnelling, dan zal die vooruitschieten wanneer je de koppeling niet intrapt bij het starten. Daarom is het verstandig om buiten de winter steeds te parkeren met de handrem opgetrokken.
Als je in een te hoog toerental rijdt, bestaat de kans dat je motorschade oploopt.
Het stationaire toerental is het minimumtoerental, dat nodig is om de motor aan de gang te houden. Als een motor stationair draait, hoeft hij uitsluitend zichzelf (en dus niet de auto en ook geen hulpaggregaten) aan de gang te houden. Het stationaire toerental bedraagt circa 700 omw/min.
Rijd je bijvoorbeeld 900 kilometer met 70 liter, dan verbruik je 1:12,8. Je kunt 12,8 kilometer rijden met 1 liter brandstof. Hoe meer kilometer je kunt rijden, hoe zuiniger de auto.
Geeft je auto bijvoorbeeld 9/100 aan dan moet je 100 door 9 delen. Het getal wat er dan uitkomt is de hoeveelheid kilometers die je kan rijden met 1 liter brandstof. In het geval van het voorbeeld hierboven dus ongeveer 11 kilometer met elke liter brandstof.
Na een lange rit over de snelweg met een gangetje van 130 is het absoluut raadzaam om de motor bij stilstand nog even een halve minuut tot minuut door te laten draaien. Op deze manier kan de motor de warmte goed kwijt en kan de turbo tot rust komen.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
Lang parkeren: in de versnelling
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten. Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
In de eerste versnelling (of achteruit) is de auto het beste vergrendeld. In een hogere versnelling zou de motor gemakkelijker kunnen meedraaien als de auto een duwtje krijgt. Op hellingen blijft het advies om de parkeerrem cq handrem te gebruiken.
schakelen zonder en met koppeling, maakt niet uit als de motor niet draait, er beweegt niks en er is dan ook geen snelheids verschil.. dat kan dus bij iedere auto!!!!
In een file kun je het beste de auto in de eerste versnelling laten staan en rustig de koppeling laten opkomen en vervolgens de koppeling weer helemaal indrukken. Dan rolt de auto zelf verder. Houd dan ook voldoende afstand tot je voorganger.
Dat kan bij een warme en goed onderhouden motorblok echt geen kwaad. Gewoon zorgen voor schone olie, voldoende koelvloeistof en goed afgestelde kleppen (zeker i.v.m. aanwezigheid LPG). Ook zo nu en dan doortrekken tot 5000 toeren (of zelfs tot 6000 toeren) kan geen kwaad, als je daarna maar opschakeld.
Deze auto heeft een dikke krukas in het motorblok en de zuigers maken een lange slag; dit is dus niet om hard mee te rijden, de motor is meer gericht op trekkracht bij lagere snelheden. Bij 120 km/u draait dit blok in de buurt van de 5000 rpm.
Een kokende motor voorkomen is een kwestie van goed onderhoud en blijvende controle van het oliepeil en het koelvloeistofpeil. Wat vooral belangrijk is, is dat de waterpomp en distributieriem van een auto of camper op tijd vervangen moeten worden om zo goede koeling van de motor te garanderen.