Dit is een veel gestelde vraag, die simpelweg te beantwoorden is door de volgende regel te hanteren: Wanneer de temperatuur tot onder de 7 graden daalt, dan is het tijd om op winterbanden te rijden. Vaak komt dit overeen met de periode tussen de maanden oktober en april.
Daardoor presteren ze optimaal bij lage temperaturen. Bij hoge temperaturen zijn winterbanden veel minder effectief en wordt je remweg dus langer. Vooral als het warmer is dan 30 °C graden wordt het rubber te zacht en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Kortom, rij veilig in de zomer, rij op zomerbanden.
Wissel je winterbanden als de temperatuur onder de 7 graden komt. Dat is vaak tussen november en april. Handige ezelsbruggetjes: plaats je winterbanden als de 'r' in de maand zit of laat winterbanden monteren als de wintertijd ingaat.
Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) bieden winterbanden wel degelijk extra veiligheid en is het 'verstandig' ze te nemen. VVN vindt het niet nodig ze verplicht te stellen, omdat we in Nederland geen lange en extreme winters hebben.
Onthoud de gouden regel: “Bij temperaturen onder de 7 graden wordt het tijd om uw winterbanden van stal te halen!” Het is echter geen goed idee om het hele jaar door te rijden op uw winterbanden. Zodra u uw winterbanden heeft laten monteren dient u de bandenspanning van alle 4 de banden maandelijks te controleren.
U bent in Nederland niet verplicht om winterbanden te gebruiken. Bij winterse omstandigheden is het wel verstandig om voor winterbanden te kiezen.
Wanneer de seizoenstemperatuur onder de 7 °C (46 °F) zakt , is het tijd om over te stappen op winterbanden. Winterbanden presteren goed in alle koude weersomstandigheden, variërend van sneeuw en ijs tot natte en koude droge wegen. Wanneer de seizoenstemperaturen boven de 7 °C (46 °F) uitkomen, monteer dan uw wielen met zomerbanden.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
De naam zegt het eigenlijk al: de winterband is geschikt voor de winter, terwijl de 4-seizoenenband (ook wel all-season of all-weather band genoemd) geschikt is voor alle seizoenen in Nederland. Het grootste verschil is dat een winterband écht geschikt is voor winterse omstandigheden zoals gladheid en sneeuw.
Wanneer u met zomerbanden in de sneeuw gaat rijden, wordt uw remafstand tot twee keer langer dan met gecertificeerde winterbanden. De loopvlaksamenstelling van zomerbanden verstijft wanneer het vriest, waardoor het risico op slippen op winterse wegen groter wordt.
Een wissel waarbij de winterbanden en zomerbanden gemonteerd of gedemonteerd moeten worden, kan vanaf €144.- Deze prijs is inclusief balanceren van de banden. Voor de exacte prijs kun je vrijblijvend contact opnemen met een Profile vestiging in jouw buurt.
Winterbanden zijn verplicht bij winterse omstandigheden. Ze moeten voorzien zijn van het M+S logo en minimaal 4mm profiel. Het is ook verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben liggen.
In Duitsland geldt dat het gebruik van winterbanden verplicht is (situative Winterreifenpflicht) als winterse omstandigheden dat vereisen. Dit wettelijke voorschrift geldt ook voor Nederlandse auto's en campers. Voor motoren en bromfietsen geldt de winterbandenplicht niet.
Wanneer moet u terugschakelen naar zomer- of all-seasonbanden? Als u ervoor hebt gekozen om winterbanden te gebruiken, is het tijd om te overwegen om terug te schakelen naar uw all-season- of zomerbanden zodra de omgevingstemperaturen 's nachts constant boven de 45°F blijven.
Let erop dat er tussen 1 mei en 30 september geen winterbanden staan op uw auto en dat uw banden geen spijkers of kettingen hebben. Zorg ervoor dat uw banden voorzien zijn van de juiste bandendruk.
Winterbanden – hoe lang gaan ze mee? De afstand die je kunt afleggen met je winterbanden ligt tussen de 30.000 en 100.000 km. De gemiddelde levensduur van autobanden komt dus uit op ongeveer 65.000 km bij “normaal” gebruik. Het is niet precies te zeggen hoeveel jaar winterbanden meegaan.
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
Winterbanden hebben in feite een betere grip bij -30°C dan all-seasonbanden bij +4°C. Ze hebben ook diepere loopvlakdieptes en patronen, die zijn ontworpen om u te helpen door sneeuw en smeltende sneeuw te rijden zonder dat er sneeuw in uw banden ophoopt.
Gemiddeld liggen de prijzen van winterbanden tussen de € 70 en € 150 per band. De prijs is afhankelijk van het merk, het type band en de maat. Voor een set van vier winterbanden ben je rond de € 300 tot € 600 kwijt.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor de Continental, Goodyear of Michelin. Wie lichte tekortkomingen (score voldoende in plaats van goed op slijtvastheid) voor lief wil nemen is goed af met de Hankook, Dunlop, Nokian of Falken.
Het vervangen van winterbanden op velgen kost doorgaans tussen de $ 60 en $ 80 per set van 4. Dit is inclusief de kosten van de vervangende band, vervanging van de velg, wielmoeren en uitlijning van de wielen. Deze prijs is exclusief balanceren. De kosten voor het balanceren van de banden van een auto bedragen $ 32 tot $ 48 per set van vier of $ 8 tot $ 12 per wiel.
In hoeverre u concessies moet doen op veiligheid, dus concreet het verschil in veiligheid tussen de oude en nieuwe winterbanden, is lastig in te schatten en dat zou alleen een praktijktest kunnen uitwijzen. Er is wettelijk ook geen maximale leeftijd voor banden waarop deze vervangen moeten worden.
Banden wisselen lijkt een simpele taak die in 10 minuutjes geregeld kan worden, maar hier komt meer bij kijken dan men vaak denkt. Banden wisselen kost meer tijd dan het wisselen van wielen. Dit duurt gemiddeld een uur met gebruik van een bandwisselmachine.
Zomerprestatiebanden hebben loopvlakrubberverbindingen die zijn ontworpen om alleen grip te bieden bij warme tot hete temperaturen. Als de temperaturen dalen tot de 40 graden , verandert de loopvlakverbinding van een zomerprestatieband van een soepele elastische stof in een onbuigzame kunststof, waardoor de gripcapaciteit drastisch afneemt.