LPG is ongeveer een euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je snel tanken. Meestal heb je naast je LPG tank ook nog je benzinetank waardoor de actieradius effectief toeneemt.
LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
De LPG prijs is een stuk lager dan de prijs van benzine en zelfs goedkoper dan diesel. In Nederland rijden er meer dan 100.000 mensen en in het buitenland nog veel meer in een auto op autogas. Doordat de auto meestal zwaarder is door het extra gewicht van de LPG tank betaalt u wel meer wegenbelasting.
Wegenbelasting LPG, LPG-G3 en aardgas
In beide gevallen ben je duurder uit dan bij benzine. Bij een hoger jaarkilometrage kunnen de brandstofkosten per kilometer echter opwegen tegen de hogere belasting.
LPG heeft een geringere dichtheid dan benzine.Daarom is het vermogen van autogas voertuigen iets lager dan dat van benzinevoertuigen, en het verbruik is ongeveer 15 tot 20 procent hoger – dit medieert het kostenvoordeel weer een beetje.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Het nadeel van LPG is dat je allereerst de installatie moet aanschaffen en laten inbouwen. Dit kost circa 1500 tot 3000 euro. Bij gebruikte auto's is het daarom voordeliger te zoeken naar een auto die al een LPG-installatie heeft.
LPG gaat vaak goed in grotere motoren die niet maximaal hoeven te presteren. Als het rijden op LPG versnelde slijtage aan kleppen veroorzaakt waardoor ze moeten worden vervangen, dan is dat vaak vanaf zo'n 150.000 km.
Bovendien is autogas (LPG) een veel goedkopere brandstof; het verschil met benzine is ongeveer een euro per liter, doordat er een lagere accijns wordt geheven over autogas (LPG).
Ook zijn er moderne auto's op LPG in de markt die vanuit de fabriek op benzine geleverd worden en die soms meteen na verkoop op LPG (autogas) worden omgezet. Dat kan onder andere zo zijn bij de Volkswagen Golf, Polo, Skoda, Audi, Opel, Hyundai, Kia, Volvo, Renault, Ford Ecoboost en Dodge RAM Hemi 1500.
Een kuub gas kostte eind 2021 voor het eerst meer dan €1. Sindsdien zijn de energieprijzen nog verder gestegen. Door de hoge aardgasprijzen is ook elektriciteit veel duurder geworden. Inmiddels zijn de prijzen weer gedaald.
De populariteit van LPG
Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling. Voor de zakelijke rijder is het daardoor geen interessant alternatief.
De reden was dat kabinet vorig jaar besloot om auto's van 25 jaar of ouder niet langer vrij te stellen van wegenbelasting. En omdat de motorrijtuigenbelasting op auto's met een oudere lpg-installatie fors is, sloopten veel eigenaren van deze 'oldtimers' de gastank er maar uit.
Er geldt een landelijke LPG adviesprijs van rond de 70 a 80 cent, dit kan per dag verschillen. Op diverse plekken in het land kan de LPG prijs een 20 cent per liter lager liggen en komt daarmee uit rond de 50 a 60 cent.” Bekijk hier de LPG prijzen van alle tankstations in Nederland.
Wanneer is LPG goedkoper dan benzine
Het voordeel dat LPG heeft ten opzichte van benzine, is de literprijs. Per liter kost benzine gemiddeld 2,492 euro en LPG 1,302 euro (9-3-2022). In de Golf haal je dan gemiddeld 15,47 kilometer per liter LPG, op benzine is dit 18,2 kilometer.
Hierbij moet je vooral rekening houden met het aantal jaarlijkse kilometers dat je rijdt. Normaal gesproken is benzine tot 20.000 à 30.000 kilometer per jaar goedkoper. Rijd je meer dan dat, dan is diesel wellicht een slimmere keuze.
Of bent u een particulier en laat u een LPG-installatie inbouwen in uw bestelauto? Dan betaalt u daarna meer motorrijtuigenbelasting als uw motorrijtuig zwaarder is en daardoor in een hogere tariefklasse valt. En daarnaast een brandstoftoeslag, omdat uw motorrijtuig een andere brandstof gebruikt.
Keuring LPG tank
LPG tanks dienen periodiek herkeurd te worden. Is uw tank binnen in het voertuig gemonteerd, dan dient deze elke 10 jaar opnieuw gekeurd worden. Tanks die buiten gemonteerd zijn (of in open kofferbak bij pick-up) worden elke 6 jaar herkeurd.
Gemiddelde kosten van LPG
Op dit moment is de gemiddelde prijs van LPG in Nederland ongeveer €0,85 per liter.
Je hebt in je benzineauto een aparte lpg-installatie nodig om op autogas te kunnen rijden. Vroeger leverden veel autofabrikanten die 'af fabriek', maar tegenwoordig biedt eigenlijk alleen Dacia ze nog ingebouwd aan. Omdat er in Europa nu eenmaal veel minder vraag naar is dan vroeger.
Er zijn geen specifieke regels voor het vervoeren van een gasfles in een personenauto. Formeel mag u niet iets doen waarbij u zelf en ander in gevaar brengt.
Nooit in de kofferbak
Het is daarom ook belangrijk om er voor te zorgen dat de gasflessen goed vast staan. En niet alleen goed vast, maar ook rechtop. Daarmee voorkom je namelijk dat bij een lekkage van de gaskraan vloeibaar gas naar buiten kan stromen.
Op het moment van schrijven is propaangas ongeveer drie keer goedkoper dan aardgas. Veel bedrijven en huishoudens willen van aardgas af. Het wordt zelfs gestimuleerd door de overheid. Zo wordt er gekeken naar verschillende manieren om gebouwen te verwarmen.
LPG staat voor Liquified Petroleum Gas. Propaan is een LPG, net als butaan. Een mix van deze twee gassen wordt gebruikt als motorbrandstof voor personenauto's. En die noemen we dus ook LPG.
LPG (Liquefied Petroleum Gas) wordt gebruikt voor aandrijving van voertuigen. Toch wint het vanwege de goede verkrijgbaarheid in het buitenland aan populariteit onder camperaars. Daarnaast is LPG gas een stuk voordeliger dan propaan gas.