De schepen worden 400 meter lang en 61,60 meter breed. Duurzame technieken aan boord moeten ervoor zorgen dat deze serie ongeveer 7% zuiniger gaat varen. De schepen kosten ruim 150 miljoen euro per stuk.
De kosten van een binnenvaartschip kunnen sterk van elkaar verschillen. Een klein en oud binnenvaartschip heeft bijvoorbeeld een aanschafwaarde van rond de 50.000 euro. Maar de aanschafwaarde voor een complex en/of groot nieuwbouwschip ligt rond de 10 miljoen euro.
Capaciteit. De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Anno 2019 kunnen de grootste containerschepen zo'n 22.000 TEU vervoeren.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
Deze dieselmotor, ontworpen door de Finse fabrikant Wärtsilä, meet maar liefst 13,5 bij 27 meter en ontwikkelt een monsterlijk vermogen van zo'n 110.000 pk en een ongelooflijk koppel van 7.603.850 Nm.
Het lossen van een megaschip met containers duurt wel dertig uur: 'Al die tijd kan er geen ander schip bij'
De gemiddelde snelheid van containerschepen is sinds juni 2020 met 5,5% gestegen, van 13,99 knopen naar afgelopen maand 14,76 knopen. De grotere vaartuigen (postpanamax) trapten het spreekwoordelijke gaspedaal nog wat dieper in en verhoogden de gemiddelde snelheid met 8,5% naar 16,1 knopen.
Dit type schip heeft een lengte van 134,16 meter, is 16,9 meter breed en gaat 3,52 meter diep. Als alle ruimen volstaan en de containers 5 hoog zijn opgestapeld nemen ze 398 teu per schip mee. Op 10 december 2009 werd het nieuwste containerschip voor de binnenvaart opgeleverd, dat een nieuwe revolutie betekende.
De Jubilee van Oceanco is het grootste jacht wat ooit in Nederland is gebouwd. Dit superjacht (4.500 gross ton) werd gebouwd op de werf van Ocenaco in Alblasserdam en is maar liefst 110 meter lang (361 voet).
Grootste schip ter wereld in Rotterdamse haven vanwege bouw windmolenpark op de Noordzee. Het grootste werkschip ter wereld, de Pioneering Spirit, ligt momenteel in de Rotterdamse haven.
Dit 400 meter lange en 62 meter brede schip heeft een capaciteit van 23.756 TEU (20 voets standaardcontainers) en is daarmee het grootste containerschip ter wereld. De MSC Gülsün is het eerste containerschip dat over de breedte 24 containers naast elkaar kan vervoeren.
Welaan dan! Op zijn top had de supertanker Seawise Giant een draagvermogen van 564.763 ton, een breedte van bijna 69 meter en een lengte van 458 meter. Dat is 77 meter langer dan de Empire State Building hoog is. De Titanic was, ter vergelijking, 269 meter lang.
De kleinste schepen nemen 32 containers mee, de grootste tot 500 twintig voet containers. De meest uiteenlopende soorten lading komen in aanmerking voor transport in containers, van high tech apparatuur en kleding tot garnalen in vriescontainers.
De diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt, vaak het vlak of de kiel. De diepgang is een belangrijke factor bij de ruimte onder de kiel en daarmee bij de veilige vaart.
(verbruik ongeveer 80 liter diesel per 24 uur). Op een binnenvaartschip in de continu vaart, heeft men toch een heel ander leven dan aan de wal.
Een zeeschip gaat lang mee, soms zelfs meer dan 30 jaar.
De boot wordt in gang gehouden door vier motoren van elk 7500 PK. Hierdoor ligt de gemiddelde snelheid op zo'n 22 knopen, wat neerkomt op ruim 40 km/u.
Het wordt uitgedrukt in metrische ton (= 1000 kg), of soms longton (= 1016,0469088 kg). Ledig schip (light ship tonnage) is het gewicht van het schip, zonder lading, brandstof, passagiers en dergelijke. Draagvermogen (deadweight tonnage, DWT) is het maximale deplacement verminderd met ledig schip.
Vuistregel voor een gemiddelde is 4 pk per liter. Oftewel als je alle 200 pk' s gaat gebruiken moet je met een verbruik van 50 liter per uur rekening houden.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
De transittijd van een containerschip van Tokyo (Japan) naar Rotterdam (haven naar haven) is 43 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Tokyo (Japan) naar de Haven Rotterdam te komen.
Hoe hoog kun je zeecontainers stapelen? Hoge bomen vangen veel wind. Gestapelde zeecontainers ook. Zonder extra maatregelen kunnen containers maximaal twee hoog gestapeld worden.
"Bij het stapelen van de containers moet je met zo veel zaken rekening houden, dat wij in onze adviezen rekening houden met een maximale bezetting van 80 procent van het totaal aantal containerslots."
De wereldhandelsvloot bestaat uit meer dan 50.000 schepen, waarop wel 1,2 miljoen zeevarenden werkzaam zijn.