Per miljard gereden kilometer komen er gemiddeld 3,1 mensen om in de auto. Bij fietsen is dat aantal een schokkende 44,6 en bij voetgangers is dat maar liefst 54,2. Dat is dus minimaal 14 keer meer! Alleen motorrijden is gevaarlijker met 108,9 doden per miljard kilometer.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Er is maar één onderzoek bekend over de onveiligheid van scooters in vergelijking met motorfietsen. In dit Australische onderzoek (Rogerson et al., 1992) werd ontdekt dat scooters een veel kleiner aantal ongevallen hadden per voertuig, dan motorfietsen.
In 2021 zijn er in totaal 52 motorrijders in het verkeer overleden, waarmee we helaas weer op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 en boven het gemiddelde van de afgelopen tien jaar uitkomen dat op ongeveer 47 per jaar staat. Zowel in de leeftijdsgroep 40 tot 50 als 50 tot 60 jaar is een lichte stijging te zien.
Paardrijden veroorzaakt meer dan 6000 ongevallen per jaar
Paardrijden is riskanter dan skiën of wielrennen, zo blijkt uit een studie van Amerikaanse onderzoekers (bron : Trauma Chirurgie & Acute Zorg Open). Om tot deze conclusie te komen, bestudeerden de onderzoekers 25.000 mensen tussen 2007 en 2016.
Vijf motorrijders zijn afgelopen weekeinde verongelukt, onder wie twee 19-jarigen in Oeffelt en een man van 25 in Ederveen. Jaarlijks vallen er ongeveer 50 slachtoffers onder motorrijders. Hoe kan en moet het veiliger? In Nederland bezitten 1,4 miljoen mensen een motorrijbewijs, ongeveer de helft bezit een motor.
Kruispunten en splitsingen
De meest risicovolle situatie voor motorrijders is kruisend verkeer. Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%).
Rijfouten, zoals controleverlies of slippen bij het remmen, zijn de meest voorkomende redenen. Wat betreft de resterende 10%, de oorzaken zijn vaak externe elementen, maar bij andere is de oorzaak onbekend.
Een nat wegdek, een nat pak, slecht zicht. Scheur jij op je motor onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt alle plassen? Motorrijden in de regen is best mogelijk, mits je op een aantal dingen let. Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden.
Totaal 9 procent motorrijders
In 2021 was 7% van de doden een voetganger, 5% een berijder van een scootmobiel en 2% een inzittende van een vracht- of bestelauto. Bron: SWOV-factsheet, april 2022.
Motorrijden geeft een gevoel van vrijheid. Voor motorrijders is er niets mooier dan op een mooie dag het gas open te draaien en het vermogen van je tweewieler te voelen, terwijl je in enkele seconden een flinke snelheid behaalt.
Fietsen is geen gevaarlijke activiteit. Toch vallen de meeste verkeersdoden onder fietsers. En onder de ernstig gewonden zijn de fietsers veruit de grootste groep. En het aantal gewonden zal de komende decennia waarschijnlijk verder groeien.
Fietsen is goed voor uw algehele conditie
Met 3 maal per week 45 minuten fietsen kunt u uw biologische leeftijd met 9 jaar verlagen. U verkleint bovendien de kans op vervelende aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas. Met een rondje van 30 à 60 minuten kunt u al het nodige vet verbranden.
De maximumsnelheden uit het 'Reglement verkeersregels en verkeerstekens' gelden niet voor fietsers. Op fietspaden geldt wel een maximum van dertig kilometer per uur, maar enkel voor 'bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met motor'.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Oppassen geblazen
Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
De gevaarlijkste weg van Nederland
In Nederland gebeuren de meeste verkeersongelukken op kruispunten en N-wegen, waar de snelheid relatief hoog ligt. Van de dodelijke verkeersongelukken gebeurde 62% op N-wegen. Hier is het dus extra belangrijk om rustig en voorzichtig te rijden.
Je kunt het beschouwen als een vriendelijke manier van herkenning en begrip voor de andere motorrijder. Het ontstaan van de groet bij motorrijders is niet heel duidelijk. Er gaat en verhaal over middeleeuwse ridders die, als ze elkaar te paard tegenkwamen, hun hand opstaken als een groetgebaar en gebaar van herkenning.
Check je salaris!
De meerderheid van Bestuurders van motorrijwielen verdient een salaris tussen € 1.332 en € 3.012 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Bestuurders van motorrijwielen varieert van € 1.332 tot € 2.026. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.603 en € 2.348 per maand liggen.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
En dan staat hardlopen nummer 1. ' Elke duizend uur hardlopen leidt tot 5,3 blessures. Elke duizend uur veldvoetballen leidt tot 4,3 blessures. Daarna komen volleybal, hockey en vechtsporten.
Nieuwe blessurecijfers van VeiligheidNL: dit waren de gevaarlijkste sporten in 2022. Mountainbikers lopen van alle sporters het grootste risico om met een blessure op de spoedeisende hulp te belanden. Op de tweede plek staat veldvoetbal, gevolgd door paardrijden, wielrennen en hockey.