Een factuur kan ook dienen als een aankoopbewijs, daarop staat dan dat de betaling inmiddels is voldaan. Maar slechts een aankoopbewijs zoals PayPro die automatisch naar jouw klanten stuurt, is dus geen factuur. Die moet je of zelf maken en versturen, of PayPro's module 'Facturatie' gebruiken.
Facturen zijn voor de verkoopcommissie of de kosten voor de Kopersbescherming, terwijl het aankoopbewijs een document is met details over de transactie tussen de koper en de verkoper.
Bewijs je aankoop
Als je geen kassabon meer hebt, kun je jouw aankoop op een andere manier bewijzen. Bijvoorbeeld door: Een bankafschrift, als je met pin of internetbankieren hebt betaald. Een scan of foto van je aankoopbewijs.
Is een factuur een aankoopbewijs? Hoewel facturen kunnen worden gebruikt als bewijs van het aanvragen van goederen of diensten, of als bewijs van een openstaande formele overeenkomst tussen een koper en een verkoper, leveren ze geen bewijs dat er daadwerkelijk voor een dienst is betaald .
Over het algemeen ontvangen klanten een factuur voordat ze betaald hebben, en een betalingsbewijs nadat het verschuldigde bedrag is betaald. De factuur werkt dus als een verzoek tot betaling, en het betalingsbewijs is voor de administratie een bewijs van betaling.
Kan een factuur ooit als ontvangstbewijs worden gebruikt? Omdat een factuur een verzoek om betaling is, geen bewijs van betaling, mag u geen factuur gebruiken in plaats van een ontvangstbewijs . Zorg ervoor dat u een apart ontvangstbewijs verstrekt zodra een klant of cliënt uw factuur betaalt.
Een betalingsbewijs is een document waarmee een klant bewijst dat er voor een product of dienst betaald is, er zijn veel uiteenlopende vormen van betaalbewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bon, een bankafschrift of een screenshot van uw bankrekening.
Dit kan een foto, screenshot of PDF-document zijn van een bon van een winkel of een andere verkoper voor een artikel dat u hebt gekocht . Het moet de artikelen bevatten die betrekking hebben op uw claim en het bedrag dat u hebt betaald.
Een factuur is een document waarop een overzicht staat van 1) de geleverde diensten of goederen door de verkoper en 2) het bedrag dat de klant hiervoor moet betalen. Een factuur wordt door de verkoper opgesteld. Verstuur nu uw eerste factuur!
Je aankoopbewijs, afschrijving van de aankoop of je factuur is tegelijkertijd je garantiebewijs.
Maak hiervoor een document op met volgende zaken: de namen van de koper en verkoper, de omschrijving van het materiaal en de prijs, de datum en beide handtekeningen. Een bankafschrift is niet voldoende voor de boekhouding. Het bewijst dat de transactie heeft plaatsgevonden, maar bevat geen omschrijving van de goederen.
YSK Bankafschriften worden niet beschouwd als een aankoopbewijs.
Een bon wordt uit de kassa betaald en zal meegenomen worden in de telling van je kasgeld en berekening van het kasverschil van de betreffende dag. Een factuur aan de andere kant wordt niet meegenomen in de telling kasgeld maar wordt als uitgave van ja totaal kasgeld opgenomen.
Op een geldig verkoop-/aankoopbewijs worden duidelijk de naam van de leverancier, de aankoopdatum en het gekochte artikel vermeld, zoals in het onderstaande voorbeeld (alleen in het Engels).
De identiteit van jouw klant: naam, adres en (indien van toepassing) zijn btw-nummer; Het nummer van jouw bankrekening, waarop de betaling moet gebeuren; De datum van het belastbaar feit (levering van een goed of verstrekking van een dienst); Omschrijving van de geleverde goederen of de verstrekte dienst.
Ontvangstbewijs Definitie
“Een leesbaar geschreven/gedrukt/elektronisch document (of een facsimile daarvan) dat door een dienstverlener of leverancier aan een klant wordt verstrekt en dat documentair bewijs levert dat de dienstverlener of leverancier is betaald voor de diensten of goederen die aan de klant zijn geleverd.
rekening (zn) : bon, beer, factuur, afrekening, declaratie, nota, kwitantie, memorandum.
Facturen - wat moeten ze bevatten
de bedrijfsnaam en het adres van de klant aan wie u een factuur stuurt . een duidelijke beschrijving van het bedrag dat u in rekening brengt. de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd (leveringsdatum). de datum van de factuur.
Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is als u aan zakelijke klanten verkoopt. 2 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u producten aan particulieren verkoopt. 5 jaar nadat de betalingstermijn voorbij is als u diensten en reizen aan particulieren verkoopt.
Een factuur kan ook dienen als een aankoopbewijs, daarop staat dan dat de betaling inmiddels is voldaan. Maar slechts een aankoopbewijs zoals PayPro die automatisch naar jouw klanten stuurt, is dus geen factuur. Die moet je of zelf maken en versturen, of PayPro's module 'Facturatie' gebruiken.
Aankoopbewijs
U kunt de klant om bewijs vragen dat hij/zij een artikel bij u heeft gekocht. Dit kan een kassabon zijn of ander bewijs, zoals een bankafschrift of verpakking .
Bij aankoop van goederen of diensten ontvangt u doorgaans gedocumenteerd bewijs, zoals een aankoopbewijs, dat u voor de items betaald heeft. Dit kan een foto, screenshot of pdf-document zijn van een ontvangstbewijs van een winkel of een andere verkoper voor een artikel dat je hebt gekocht.
Meestal is een ontvangstbewijs of bankafschrift het beste bewijs van betaling.
Bewijs is in het strafrecht de informatie die aantoont dat de verdachte datgene heeft gedaan waarvan hij beschuldigd wordt. De beschuldiging staat normaal gesproken in de tenlastelegging, opgesteld door de Officier van Justitie als vertegenwoordiger van de staat.
Bewijs van transactie: bewijs dat de leverancier, de datum van de levering en de aan een koper geleverde goederen of diensten identificeert .