ESP is sinds 2011 verplicht voor alle nieuwe modellen die op de markt verschijnen. Modellen die toen al een typegoedkeuring hadden en nu nog steeds nieuw worden geleverd moesten vanaf 1 november 2014 verplicht uitgerust zijn met ESP. Het zorgt ervoor dat de auto in gevaarlijke situaties beheersbaar blijft.
Omdat het ESP-systeem pas sinds eind 2014 verplicht is in nieuwe automodellen rijden er op dit moment dus nog veel auto's op de weg die nog niet standaard voorzien zijn van een ESP-systeem.
Op elke moderne auto zit ESP, kort voor Elektronisch Stabiliteitsprogramma.
ESP, Electronic Stability Program bij o.a. de automerken Opel, Mercedes, Peugeot en Volkswagen. VSA, Vehicle Stability Assist bij Honda. DSC, Dynamic Stability Control bij o.a BMW en Land Rover. VSC, Vehicle Stability Control bij o.a. Toyota.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
ABS doet dat met behulp van lengtedynamica, terwijl ESC in de breedte werkt volgens de principes van dwarsdynamica. Uiteraard zijn geen van deze elektronische rijhulpsystemen een excuus om niet meer te anticiperen op de weg en het rijgedrag van andere bestuurders.
In het menu van de teller kan je weliswaar het ESP systeem aan of uit schakelen maar wanneer je het systeem uit schakelt blijft het ESP systeem gewoon actief maar grijpt dan minder snel in. De enige manier om bij een Focus 3 het ESP systeem volledig uit te kunnen schakelen is door het ST menu in de teller te activeren.
Je kan de volgende lampjes tegen komen op je dashboard dit is afhankelijk van de auto. · EPS; staat voor Electric Power Steering; of te wel Stuurbekrachtiging. Als dit lampje gaat branden kan het zijn dat je banden niet goed zijn uitgelijnd of dat er iets mis is met je stuurbekrachtiging.
Storingen van elektrische stuurbekrachtiging (EPS) beginnen meestal met een intermitterende storing, waarbij de stuurbekrachtiging af en toe uitvalt, of niet opstart. Hierbij is het mogelijk dat het waarschuwingslampje op het dashboard brandt.
Wat is Electronic Stability Program (ESP)?
Het Electronic Stability Program (ESP) vermindert het motorkoppel of activeert de remmen om de snelheid te verlagen en de voertuigcombinatie weer in de rechtuitstand te brengen.
ABS zorgt er bij een noodstop voor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.
De EPC is een computer die verbonden is met de cruisecontrol, traction control, het (elektronische) gaspedaal en het gasklephuis. Ontstaat ergens in die keten een storing, dan licht het EPC-lampje op. Vreemd genoeg hebben niet alle auto's een EPC-lampje, hoewel er zeker een EPC aan boord is.
Een auto zonder ABS zou op een gladde of natte weg sneller stil staan maar dan is er dus wel een risico dat de auto onbestuurbaar wordt. Ook op een weg met een losse ondergrond zorgt het ABS voor een langere remweg.
Als ik een familielid of kennis in mijn auto laat rijden, is hij/zij dan verzekerd? Ja, u mag uw auto uitlenen aan bijvoorbeeld een familielid, vriend of kennis.Uw auto is dan nog steeds verzekerd op basis van de autoverzekering die u zelf heeft afgesloten.
Door minder auto te rijden bespaar je geld, benzine en zorg je voor minder uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen. Korte ritjes kun je vervangen door de (elektrische) fiets, voor langere ritten zijn er andere alternatieven: een snelle speed pedelec, de elektrische scooter, het ov of een (elektrische) deelauto.
Als het EPC-lampje tijdens het rijden gaat branden, moet het voertuig zo snel mogelijk worden gestopt en moet de motor worden uitgeschakeld.
Afhankelijk van wat er gerepareerd moet worden: een nieuw stuurhuis voor een gemiddelde auto kost zo'n € 750. Met vervanging is de monteur ongeveer twee uur bezig (€ 160). Een stuurbekrachtigingspomp komt op € 200. Die vervangen duurt anderhalf uur (€ 120).
Geel/Oranje: Bij een geel/oranje lampje moet u uw auto zo snel mogelijk laten nakijken. U kunt dan het beste even contact met ons opnemen.
Als je auto vaststaat in de sneeuw of in een sneeuwduin, kun je beter je tractiecontrole uitzetten. Zodra de sensoren van de controle voelen dat je banden slippen, stopt de aandrijving deels of zelfs helemaal.Daardoor kom je niet weg, hoeveel gas je ook geeft.
Als het ESP/ESC-waarschuwingslampje (meestal een symbool van een auto met slippende lijnen erachter) constant brandt, betekent dit dat het systeem niet werkt. Dit kan een storing zijn, of het systeem werd uitgeschakeld.
Let op: rem heel geleidelijk en voorkom dat de wielen blokkeren, want dan glijden de banden door en kunt u de controle over de auto verliezen. Als de wielen toch blokkeren en doorglijden: het rempedaal loslaten om opnieuw grip te krijgen. Vervolgens op de motor afremmen en geleidelijk pompend afremmen.
ABS is niet zomaar uit te schakelen. Het systeem zorgt ervoor dat bij hard remmen de wielen niet blokkeren, dus dat de auto bestuurbaar blijft. Een noodstop kan in elke situatie onverwacht nodig zijn, zelfs bergopwaarts.
Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS, en vanaf komend jaar is het zelfs verplicht.
ESP staat voor Electronic Stability Program en het systeem voorkomt door middel van korte, krachtige remingrepen op één van de wielen van de auto dat de bestuurder de controle verliest over de auto.