Krijg ik subsidie voor de aanschaf van een hybride auto? Hier kunnen we kort over zijn; nee, je krijg in 2021 geen subsidie op de aanschaf van een (plug-in) hybride auto. De overheid zet een aantal subsidiepotjes in voor elektrisch rijden, maar de hybride bolide valt buiten deze regelingen.
Je kunt dus geen subsidie ontvangen voor je hybride auto.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%. Je betaalt dus 100% van het reguliere tarief.
Wie al in een plug-in hybride auto (PHEV) rijdt, wordt in 2024 nog gematst met 50 procent korting op de wegenbelasting.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Vanaf 2020 krijg je 50% korting op de te betalen wegenbelasting wanneer je in een plug-in hybride auto rijdt & je minder dan 50gr/km CO2 uitstoot. Deze korting blijft tot en met 2024.
Geen zorgen: hybride wagens zijn nog steeds een interessante optie. In 2025 zullen deze wagens nog voor 75% fiscaal aftrekbaar zijn. Maar hoewel de aftrekbaarheid van hybride wagens in 2025 nog voordelig is, zal dit vanaf volgend jaar afnemen voor alle voertuigen die sinds 1 juli 2023 zijn verworven.
Voor een hybride voertuig met een CO2-uitstoot van 42 gram, eveneens aangekocht in oktober 2024, zijn de kosten voor 100% aftrekbaar in 2024. Daarna zijn ze geplafonneerd op 75% in 2025, 50% in 2026, enz.
De reden waarom plug-in hybrides duurder moesten worden
De oorzaak ligt bij de wijze waarop de CO2-uitstoot van auto's wordt berekend. Brussel wil dat de uitstoot van de auto's op een nieuwe manier berekend wordt. Bij deze nieuwe meetmethode ligt de uitstoot van plug-ins op papier een stuk hoger.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Of je een laadpaal nodig hebt voor een hybride auto, hangt van het type af. Een plug-in hybride auto heeft een stekkeraansluiting. Je hebt dan een laadpaal, of stopcontact, nodig om op te laden. Er zijn ook hybride auto's die zichzelf opladen tijdens het rijden.
Kan ik in 2024 nog een plug-in hybrid kopen die 100% fiscaal aftrekbaar is? Koopt u een plug-in hybrid, blijft de maximale aftrekbaarheid van de auto in 2024 nog steeds 100%.
Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh. Dan kom je uit op ongeveer € 3,30 voor een volle accu. Opladen langs de snelweg is het duurst.
U hebt 1 of meer personenauto's met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer: sinds 1 januari 2025 betaalt u driekwart van het gewone tarief motorrijtuigenbelasting in plaats van het halftarief. Het driekwarttarief gaat in vanaf het eerste tijdvak in 2025 waarin u mrb moet betalen.
Vanaf 2025 (aanslagjaar 2026) zal de fiscale aftrekbaarheid voor wagens met benzine- of dieselmotor, aangekocht, geleased of gehuurd tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025, beginnen dalen, om tot nul herleid te worden in 2028. Concreet zal de aftrekbaarheid beperkt worden tot: 75% in 2025.
Belastingvoordeel voor plug-in hybride auto's
Heb je een plug-in hybride auto, dan kom je in aanmerking voor een korting van 50% op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit geldt alleen voor plug-in hybrides met CO2-uitstoot die niet meer bedraagt dan 50 gram per kilometer. Dit voordeel geldt tot eind 2024.
Dit dynamische duo vermindert slijtage van beide componenten aanzienlijk. Als gevolg hiervan maken hybride auto's vaak meer kilometers en hebben ze minder reparaties nodig in vergelijking met traditionele gasvoertuigen . Dus hoewel gasauto's hun voordelen hebben, laten hybrides een duidelijk voordeel zien als het gaat om de algehele levensduur van hybride auto's.
Ja, een hybride kan een goede tweedehands auto zijn, vooral als u op zoek bent naar een milieuvriendelijke en zuinige optie. Het kan echter duurder zijn dan een auto die enkel op brandstof rijdt, zowel in aanschaf als onderhoud.
Als er geen andere laadopties zijn, kan de auto via een stopcontact worden geladen.
Hybride wagens kunnen niet van de premie genieten. Een nieuwe wagen krijgt een premie van 5.000 euro, voor een tweedehands wagen krijg je dan weer 3.000 euro.
De gewone "hybride" kan niet worden opgeladen aan een stopcontact, de plug-inhybride - ook wel "plug-in" genoemd - wel. Voorts kan een plug-inhybride gebruikt als een 100% elektrische auto en biedt hij over het algemeen een veel groter bereik in 100% elektrische modus dan conventionele hybrideauto's.
Wegenbelasting 2025 hybride en elektrische auto
In voorgaande jaren kregen automobilisten met elektrische auto's of plug-in-hybride auto's korting op de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting). Vanaf 1 januari 2025 is dit verandert en wordt de korting afgebouwd. Bent u benieuwd wat dit voor uw leaseauto's betekent?