Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.
In 2024 namen de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen 4.834 nieuwe piloten aan , volgens gegevens van de Future and Active Pilots Alliance. Dit cijfer is een groot verschil met de ruim 12.000 piloten die in 2023 werden aangenomen, wat neerkomt op een daling van 60 procent op jaarbasis.
Terwijl Ryanair zijn groeiverwachtingen bijstelt vanwege een tekort aan vliegtuigen, kampt KLM juist met een tekort aan piloten. Dit tekort dreigt problematisch te worden nu de luchtvaartsector zich herstelt van de pandemie en het aantal reizigers snel toeneemt.
Marktanalyse van het tekort aan piloten
Volgens hun cijfers zal de vraag naar piloten het aanbod de komende tien jaar ver overtreffen. Volgens hun schattingen voor 2022 zal de Amerikaanse markt tegen 2030 waarschijnlijk een tekort hebben van bijna 30.000 piloten .
De werving van piloten in de VS daalde in 2024, omdat luchtvaartmaatschappijen nog steeds te maken hebben met vertragingen bij de levering van vliegtuigen. De daling volgt op een aantal jaren van recordaanwervingen, terwijl luchtvaartmaatschappijen herstelden van de pandemie. In 2024 namen de grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen 4.834 nieuwe piloten aan, volgens gegevens van de Future and Active Pilots Alliance.
Medisch en fysiek. Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Deze statistiek illustreert het aantal piloten dat in 2019 wereldwijd actief was in de luchtvaartindustrie en geeft een prognose voor 2029. In 2019 waren er in totaal 333.000 actieve piloten werkzaam in de luchtvaartindustrie.
De talent drain is misschien wel de meest dringende behoefte. Piloten die met pensioen gaan, overtreffen de rekruteringsaantallen en in 2024 had de luchtmacht een tekort van 1850 piloten, waarvan 1142 gevechtspiloten.
Gemiddeld 10% tot 15% van de kandidaten komt door de selectie heen en kan beginnen aan de opleiding. Toptalenten, waarvan wij zeker zijn dat we ze naar onze normen kunnen opleiden en aan wie wij het vertrouwen kunnen geven dat ze zich zullen ontwikkelen tot uitstekende verkeersvliegers, gewaardeerd op de arbeidsmarkt.
Terwijl sommige gebieden te kampen hebben met een tekort aan piloten als gevolg van de snelle groei van de luchtvaart, kunnen andere gebieden een overschot aan piloten hebben als gevolg van een vermindering van de industriële activiteit of economische factoren.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Deze omvatten ongeveer 13.300 piloten in de luchtmacht,6.600 piloten in de marine, 4.800 onderofficieren in het leger en 3.400 piloten in het marinierskorps . Het leger is de enige dienst die onderofficieren inzet.
Volgens Erik Duijkers van EPST (European Pilot Selection & Training) zijn er drie verklaringen voor het opvallende fenomeen. ,,Veel vrouwen diskwalificeren zich al op de middelbare school, omdat ze niet het goede vakkenpakket kiezen. Je moet wiskunde met Engels hebben, en natuurkunde wordt ook bij ons getest.
Zoals Boeing en andere experts voorspellen, zal de vraag naar vliegreizen blijven stijgen en zal de industrie een consistent patroon van verdubbeling om de 15 jaar behouden. Vanuit het 20-jarige vooruitzicht zal de vraag naar piloten voorlopig niet verdwijnen , en dit carrièrepad is nog steeds een ongelooflijke kans!
“In de coronajaren hebben we veel mensen moeten laten gaan, waaronder technici en piloten. Maar die hebben we nu wel nodig.” De maatschappij wil dit jaar 265 piloten aannemen, 100 meer dan in 2023. Ook zijn er 200 tot 300 technici extra nodig.
Ondanks de grote vraag naar piloten, kondigde American in juni aan dat het de werving van piloten in september, oktober en november zou opschorten. De luchtvaartmaatschappij zei: " Deze beslissing stelt ons in staat om onze capaciteit te optimaliseren en onze plannen voor talentgroei aan te passen om zo goed mogelijk te voldoen aan de huidige behoeften van onze luchtvaartmaatschappij ."
Onderzoeksbureau Oliver Wyman schat in dat er op 1 januari 2023 ongeveer 324.000 verkeersvliegers zijn, terwijl er een vraag is van meer dan 342.000. In de komende jaren zal het verschil tussen vraag en aanbod steeds verder toenemen, waardoor er in 2029 een tekort zal zijn van 60.000 piloten.
Middenniveau (na 5-10 jaar): Een ervaren co-piloot verdient gemiddeld tussen €8.000 en €10.000 bruto per maand. Gezagvoerder (Captain): Een gezagvoerder verdient gemiddeld €11.000 tot €14.000 bruto per maand. Voor captains die op langeafstandsvluchten vliegen, kan dit oplopen tot €16.000 of meer.
Gisteren landde de Engelsman, opgegroeid in België, in Bulgarije. Mack had al een record op zijn naam staan door in 2020 als 15-jarige zijn vliegbrevet te halen, waarmee hij de jongste piloot ter wereld werd.
De luchtmacht kampt al lang met een tekort aan gevechtspiloten, met 1.150 lege posten in 2024 en piloten die massaal de dienst verlaten. Hoe kunnen ze het tij keren? Meer vliegtuigen kopen en meer piloten in de reserve houden, zegt een nieuw beleidsdocument van een vooraanstaande denktank in de lucht- en ruimtevaart.
In 2024 haalde de dienst bijna 1.850 piloten niet . Van de posities die moesten worden ingevuld, waren er 1.142 gevechtspiloot-posten. Momenteel is het aantal piloten dat met pensioen gaat groter dan het aantal rekruten, aldus het rapport. Deze strijd om mankracht is echter niet nieuw voor de luchtmacht.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Air New Zealand staat opnieuw bovenaan de ranglijst, na eerder al te hebben gewonnen in 2024 en 2022 - alleen in 2023 werd de airline van de troon gestoten door Qantas, die nu terug is op plek twee.
Piloten starten ongeveer op een leeftijd van 25 jaar en werken circa 35 tot 40 jaar. De pensioenleeftijd verschilt per maatschappij, maar ligt in de praktijk tussen de 62 en de maximale brevetleeftijd van 65 jaar. Het carrièreperspectief van een verkeers- vlieger is niet bij elke luchtvaartmaat- schappij hetzelfde.
Er is verzet van lokale vakbonden en luchtvaartmaatschappijen in Japan betalen doorgaans minder dan luchtvaartmaatschappijen elders. Het tekort wordt nog groter doordat veel gezagvoerders van luchtvaartmaatschappijen, die nu in de 50 zijn, rond 2030 met pensioen gaan, aldus het ministerie.