De Sprinters van het type Flirt en SNG hebben een toilet. Alleen de Sprinter van het type
Van de 220 stations met een stationsgebouw, treffen reizigers op maar liefst 180 stations een toiletvoorziening. Reizigers kunnen in de Reisplanner app zien welke voorzieningen aanwezig zijn op hun station. Onze Intercity's en nieuwe Sprinters beschikken allemaal over een toilet.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
Wegens milieuwetten mogen intercity's voortaan alleen nog met chemische toiletten het spoor op. Anders mogen ze, net als de sprinters, geen wc meer aan boord hebben.
Toiletten in de Sprinter
De Sprinters van het type Flirt en SNG hebben een toilet. Alleen de Sprinter van het type SLT heeft op dit moment nog niet in alle treinstellen een toilet. Eind 2021 zijn alle SLT-treinen voorzien van een toilet.
Bij lage treinsnelheden of als de trein stilstaat, wordt de inhoud van de toiletten direct op het spoor gedeponeerd. Bij hogere snelheden wordt de ontlasting verbroken en wordt een dunne laag poep uitgespreid vanaf de zijkant van de wagen.
Op het station, aan de centrumzijde, vind je een wc van de Nederlandse Spoorwegen.
Het stationstoilet is geopend.
Je rent als eerste naar buiten, snelt de trap af en volgt de borden met de letters WC erop, trap op, rechts voorbij de botter. Het heeft even geduurd, maar je lange lijdensweg is bijna ten einde. Alleen moet je eerst weer terug lopen naar de Kiosk om de sleutel te halen voor de WC.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
De Sprinter is een toegankelijke comfortabele trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. Vanaf eind 2027 kunnen reizigers met de nieuwe Sprinter reizen.
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.
De aanduiding "Sprinter" ontstond als bijnaam van het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), een bepaald type treinmaterieel gebouwd vanaf 1974, dat werd gebruikt op enkele trajecten met veel stopplaatsen op korte afstanden. De NS nam deze bijnaam over voor treinen op de trajecten waar deze bijnaam gebruikt werd.
Sprinters. De Sprinter is een trein die geschikt is om kortere afstanden mee te reizen. Hij stopt op alle kleinere stations. Vroeger heette zo'n trein een stoptrein.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
Voorheen kon u een bankkluis huren bij banken als de Rabobank, ABN AMRO, ING of SNS bank. Tegenwoordig hebben de modernste bankfilialen geen kluis meer, waardoor zij het product “kluisverhuur” niet meer aanbieden. Stopt een bank met de verhuur van bankkluizen dan wijzen zij u meestal op De Nederlandse Kluis.
Naast de garderobes vind je zes lockerruimtes met kluisjes, die je voor € 2,- kunt gebruiken. De afmeting van een kluisje is 50 x 23,5 x 25,5 cm.
Voor hoge nood op reis kan je altijd terecht op het stationstoilet van Den Bosch. Toegang kost een halve euro en je bent er 24/7 welkom.
Parkeertarieven P+R Station Den Bosch Parallelweg
NS-treinreizigers betalen € 6,00/dag.
Behalve het centraal station heeft de gemeente ook stations in 's-Hertogenbosch-Oost en Rosmalen.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Deze wielen zijn van ijzer en aan de binnenkant van het wiel steekt nog een stuk wiel uit. Dit noemen ze een "flens" en die zorgt ervoor dat de trein op de rails blijft. Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar.
Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is die gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe streep of een witte streep, ook wel boven én onder de ramen.