De snelheidscontrole bij de Maastunnel in Rotterdam staat in de top 3 van palen die voor de meeste bekeuringen hebben gezorgd. De camera aan de noordzijde van de tunnel legde vorig jaar meer dan 54.000 snelheidsduivels vast. Ook de flitspalen langs de N3 bij de Papendrechtse brug brengen veel geld op.
Maastunnel Rotterdam heeft GEEN trajectcontrole, aan de uitgangzijde staat er een flitspaal die alleen van voren flitst.
Hoe kan ik zien of er een camera in zit? Doordat de camera bijna altijd de achterkant van het voertuig fotografeert ben je de camera al voorbij voordat je zou kunnen zien of er een camera in zit. Wel kun je bijvoorbeeld naar de flitskast aan de andere kant van de weg kijken. Die zie je immers van voren.
Ben ik geflitst op die tijd en plaats? In dat geval kun je een flitsfoto opzoeken op de website van het CJIB. Wanneer je met je eigen voertuig bent geflitst, vul je je DigiD in en kun je meteen de foto inzien.
Na inloggen met DigiD op www.mijnpolitie.nl kun je precies bekijken waar en wanneer je geflitst bent, door welke camera, wanneer die geijkt is en of de betreffende ambtenaar wel bevoegd is.
Elke dag gebruiken ruim 75.000 motorvoertuigen, ongeveer 7.000 fietsers en bromfietsers plus 150 voetgangers de tunnel. Daarmee is de Maastunnel een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet. Snelverkeer mag maximaal 50 km per uur rijden. De Maastunnel is 4 meter hoog.
De vluchtdeuren van de Maastunnel zijn aan vervanging toe. Begin november is de eerste vluchtdeur vervangen. De overige acht volgen begin januari 2024. Dan is de tunnel richting Zuid 2,5 weken dicht.
De Maastunnel is begin november een aantal keer dicht geweest richting Zuid. In januari 2024 start fase twee: Fase 2 is van 2 januari 2024 om 22.00 uur tot 19 januari 2024 om 8.00 uur. Dan gaat de Maastunnel richting Zuid dicht om de andere vluchtdeuren te vervangen.
- De autotunnel van Noord naar Zuid is gesloten van 22.00 - 06.00 uur. - De autotunnel is in beiden richtingen gesloten van 00:30 - 06.00 uur.
De data op een rij
Richting zuid: De Maastunnel is van dinsdag 2 januari 2024 om 22.00 uur tot vrijdag 19 januari om 6.00 uur afgesloten voor autoverkeer van noord naar zuid.
Veel gestelde vragen over de Maastunnel in Rotterdam:
De tunnel is altijd open, zelfs 's nachts. Er is ook een lift en roltrappen die je kunt gebruiken.
Het Scheur is op deze locatie 17 m diep en het diepste punt van de sleuf komt op -30 meter NAP te liggen. Het baggeren is begin november 2022 klaar.
De Maastunnel is sinds dinsdagavond ruim twee weken afgesloten van noord naar zuid vanwege onderhoudswerkzaamheden. De gemeente Rotterdam laat de vluchtdeuren in de tunnel vervangen. Automobilisten kunnen gebruikmaken van de omleidingsroute.
Het gebruik door fietsers
Er mag in de tunnel worden gefietst. Het gebruik van bromfietsen is in de Maastunnel, in verband met de ventilatie, verboden: bromfietsers moeten de motor afzetten.
De negen afgezonken elementen van de Maastunnel zijn ruim zestig meter lang, negen meter hoog en vijfentwintig meter breed. Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept.Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep.
En met een normale scooter? De Maastunnel heeft een autotunnel, en een fiets- en voetgangerstunnel. Met een scooter die op benzine rijdt mag je door geen van beiden.
Als je Rotterdam eens van de andere kant wilt bekijken, loop dan via de voetgangers tunnel bij de Euromast onder de Maas door naar Rotterdam zuid. De tunnel is ongeveer 1 km lang en stamt nog van voor de tweede Wereldoorlog. De roltrappen alleen al zijn een belevenis.
Er is in beide richtingen een tunnelbuis voor fietsen, inclusief een voetgangerstunnel. De tunnel is 24 uur per dag geopend.
De Maastunnel bestaat precies 80 jaar! 14 februari 1942 werd de oeververbinding geopend voor gebruik door Rotterdammers.
In 1937 werd met de bouw van de Maastunnel begonnen. De tunnel bestaat uit elementen van 24,77 meter breed en 8,40 meter hoog, elk 61,35 meter lang. In 1937 werden dagelijks 69.847 fietsers op de Willemsbrug geteld was maakte dat een buis nodig was voor langzaam verkeer.
En hoe organiseer je gedurende een jarenlang project diezelfde hoge kwaliteit, integraliteit en samenwerking. De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
De Boknafjordtunnel, bekend als het project Rogfast, is een in aanbouw zijnde onderzeetunnel in Noorwegen, gelegen in de E39 in Rogaland, ten noorden van Stavanger. Het wordt 's werelds langste en diepste tunnel met een lengte van 26,5 kilometer en 392 meter onder zeeniveau.
Inclusief toeritten is de Maastunnel 1373 meter lang. Het gesloten gedeelte is 1070 meter. Het gedeelte onder de rivier is 550 meter. Het diepste punt van de tunnel ligt circa 20 meter onder NAP.
Er zijn op dit moment geen actuele meldingen.
Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de snelweg A29. De renovatie gaat door in 2024. Tot eind 2024 is de tunnel daarvoor regelmatig afgesloten. In januari 2024 is de tunnel 3 weekenden dicht in de richting Rotterdam.