Hang meteen op! Heb je al geld overgemaakt, de oplichters laten 'meekijken' in Mijn ING of kom je erachter dat er al geld van je rekening is afgeschreven? Neem dan direct contact op met de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week).
Misschien heb je er wel eens van gehoord: oplichters bellen je zomaar op en zeggen dat ze bij een bank, politie of overheidsinstantie werken. Dit noemen we bankhelpdeskfraude of spoofing. De beller vertelt dat je geld of je rekening in gevaar is.
– een nieuwe betaalkaart of inlogapparaatje wordt automatisch toegestuurd naar uw woonadres; – een oude betaalkaart kunt u doorknippen, dwars door de vergulde betaalchip, en weggooien; – banken vragen nooit een oude betaalkaart of inlogapparaatje op te sturen om te laten recyclen, of om die aan iemand af te geven.
Bescherm je tegen phishingberichten
Onthoud dat wij je nooit vragen om in te loggen op Mijn ING (internetbankieren) of in de Mobiel Bankieren App via een sms of een e-mail. We sturen je nooit een link om direct in te loggen. We verwijzen in onze e-mails alleen naar ING.nl.
Maar soms is het telefoontje toch echt. De bank kan u bellen om u ervoor te waarschuwen dat u slachtoffer bent van fraude en om aan te kondigen dat uw rekening en pasjes tijdelijk geblokkeerd worden. De bank kan u ook vragen stellen over uw transacties, omdat u verdacht wordt van betrokkenheid bij witwassen.
Voor vermissing of diefstal van je creditcard, fraude of oplichting bel je de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week). Het blokkeren van je Betaalpas kun je zelf in Mijn ING of de ING app.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Oproep van Rabobank ( 088 7222600) gaat rechtstreeks naar voicemail.
Je mag €10.000 contant storten zonder dat je bank hier melding van maakt. Contant betalen in een winkel is verboden vanaf een bedrag van €3.000. Als je meer dan dit bedrag stort dan is je bank of de winkelier verplicht dit te melden bij het Meldpunt Ongebruikelijke Transacties.
U krijgt te horen dat anderen gebeld worden vanaf uw nummer maar u weet zelf van niets. Iemand anders misbruikt dus hoogstwaarschijnlijk uw nummer, meestal met kwade bedoelingen. Dit verschijnsel wordt spoofing genoemd. Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan.
Spoofing van mobiele en vaste telefoonnummers is gevaarlijk omdat het gebruikmaakt van social engineering-technieken om slachtoffers te manipuleren om persoonlijke informatie prijs te geven of geld over te maken. Deze manier van manipulatie is een vorm van phishing die voice phishing wordt genoemd.
Bij sim-swapping neemt een criminele hacker je telefoonnummer over door je telecomprovider op te lichten. Zodra de hacker jouw 06-nummer in handen krijgt, heeft hij toegang tot de online accounts die zijn gekoppeld aan je telefoonnummer, zoals e-mail, sociale media en betaaldiensten.
Waarom is mijn telefoonnummer nodig? Jouw telefoonnummer is nodig om je App of ING Scanner te (her)activeren. Dat is nodig wanneer je: De app of scanner per ongeluk blokkeert.
Op het 06-nummer dat je laat registreren, ontvang je per sms een activeringscode. Die code heb je nodig om de Mobiel Bankieren App te activeren. En die app heb je weer nodig om opdrachten in Mijn ING te bevestigen.
Gebeld door 0842333, geen voicemail | KPN Community.
Een 088-nummer kost hetzelfde als een lokaal telefoonnummer. Echter betaal je een kleine toeslag om nummerhouder te zijn aan de Autoriteit Consument en Markt.
Een 088 nummer is een landelijk nummer dat bedrijven door heel Nederland kunnen gebruiken. Dit nummer is dus niet gebonden aan een regio of stad.
Je bent een geldezel als je je bankpas en pincode uitleent aan criminelen die je bankrekening gebruiken om gestolen geld weg te sluizen. Geld dat ze van een andere rekening hebben gestolen, bijvoorbeeld door mensen op te lichten, storten ze op jouw rekening. Dan halen ze het geld eraf met jouw pinpas.
Als je wachtwoord te makkelijk is of als je computer niet de laatste beveiligingsupdates heeft, kan iemand anders toegang krijgen tot je systeem. Zo kunnen je bankgegevens, identiteit en andere gevoelige informatie worden overgenomen. Vervolgens kan er geld worden gestolen of je kan het doelwit van afpersing worden.
Deel ook nooit een kopie van je bankpas met anderen! Door de combinatie van rekeningnummer en pasnummer kan ook opgelicht worden. Vaak wordt gebruik gemaakt van de afbeelding, het rekeningnummer wordt aangepast en vervolgens wordt er misbruik van de naam gemaakt, zonder dat de rekeninghouder hiervan op de hoogte is.
Houd je apparaat veilig en download officiële apps Een officiële bank app is nog nooit gehackt. Zorg er wel voor dat je je tablet of telefoon veilig houdt. Download de bankieren app alleen via de officiële kanalen zoals de App store voor Apple en Google Play voor Android of via de website van je eigen bank.
Zodra we je rekening hebben geblokkeerd sturen we vaak een inboxbericht, hierin staat waarom je rekening is geblokkeerd. Check het inboxbericht "Blokkade van je rekening" in je app of Mijn ING. Binnen 5 werkdagen ná blokkade ontvang je een gedetailleerde brief met alle informatie.
Blokkeer je pas zelf, wel zo makkelijk en veilig.
Ga naar 'Service' en vervolgens naar 'Je passen'. Tap op de juiste pas en kies 'Blokkeer pas'. Blokkeren via Mijn ING. Log in op Mijn ING, selecteer de juiste rekening en kies voor 'Betaalpas blokkeren'.