Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Beste alternatieven. Rijden op elektriciteit (100% of goed gebruikte plug-in hybride), bio-CNG (biogas), bio-ethanol en biodiesel uit afval en residuen zijn op dit moment de beste opties vanuit milieuoogpunt en praktische en economische haalbaarheid.
Duurzaam klimaat
Het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals afval, biomassa, houtpellets en houtsnippers wordt populairder. De meeste benzines en diesels bevatten daarom tegenwoordig naast koolwaterstoffen uit aardolie, ook biobrandstoffen.
Aardgas is de schoonste fossiele brandstof en heeft de minste CO₂-uitstoot. Omdat fossiele brandstoffen nog decennia lang nodig blijven, is er veel winst te behalen door het gebruik van vooral hout en steenkool te vervangen door gas.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
Aardgas en steenkool zijn allebei fossiele brandstoffen, die opraken en zorgen voor de uitstoot van CO2 en andere vervuilende stoffen. Ze dragen dus allebei bij aan klimaatverandering. Bij inzet van aardgas wordt wel minder CO2 (en overige stoffen) uitgestoten dan bij steenkool.
Gebruik van fossiele brandstoffen
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.
Bij de Blauwe Diesel-producten staat het getal achter Blauwe Diesel voor het % HVO. Blauwe Diesel 30 bestaat dus voor 30% uit HVO en voor 70% uit diesel.
In Nederland verbruiken automobilisten jaarlijks bijna 40 miljoen kubieke meter benzine, waarvan bijna ¾ diesel. Als we het hele wagenpark uitrusten met dieselmotoren, kunnen we de hoeveelheid verbrande benzine met 3 miljoen kubieke meter verminderen (wat neerkomt op een vermindering van 30%).
Een elektrische auto is veruit de groenste auto, groener dan een diesel- of benzineauto. Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat.
montreal-onderzoek-diesel-benzine. De metingen wezen uit dat benzineauto's bij 22°C gemiddeld tien keer zo veel schadelijke deeltjes produceren dan diesels. Bij -7°C is dat zelfs 62 keer zo veel, wegens de nadelige invloed van de koude start: de katalysator is dan nog niet opgewarmd.
De relatief makkelijk bereikbare voorraden aardolie en aardgas zijn over ongeveer 50 jaar op. Met de moeilijk bereikbare voorraden meegerekend, zijn er nog voor iets langere tijd fossiele brandstoffen beschikbaar.
Minder aardolie nodig, maar zonder aardolie kan nog niet
Het kabinet stimuleert het gebruik van alternatieven voor aardolie: biomassa als grondstof voor energie, kunststof en brandstof;biodiesel en biobrandstoffen als brandstof.
Behalve benzine, LPG en diesel zijn er alternatieve brandstoffen die het milieu minder belasten. Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen. Ze zijn in Nederland gewoon - in meer of mindere mate - verkrijgbaar.
Het zat er al aan te komen maar nu is het ook echt officieel: in 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto's meer worden verkocht met een verbrandingsmotor. Dit heeft het Europees Parlement samen met de lidstaten besloten.
De benzineprijs gaat door een accijnsverhoging in januari 2024 met bijna 21 cent per liter omhoog. Op een tank van 45 liter betaal je dan dus bijna een tientje meer. Ook dieselrijders moeten meer gaan betalen. Een liter diesel gaat ongeveer 13,5 cent meer kosten, ofwel bijna 6 euro voor een volle tank.
Vanaf 2035 mogen we in landen binnen de Europese Unie (EU) geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer verkopen. Een belangrijke stap om het Europese doel te bereiken om in 2050 klimaatneutraal te zijn.
Op dit moment zijn fossiele brandstoffen nog altijd de meest gebruikte energiebronnen ter wereld. Het grootste nadeel van deze energiebronnen is de hoge CO2-uitstoot. Ook veroorzaken ze vervuiling en bovendien zijn ze eindig. Genoeg reden om te zoeken naar alternatieven: fossielvrije energie.
Groengas en elektrisch beste voor het milieu
Bij 78 procent gaat het om benzine, tegen 17 procent op diesel. Van nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof hebben hybride- en CNG(aardgas)- auto's de laagste milieubelasting.
Het resterend energieverbruik kan 'vergroend' worden met niet-fossiele brandstoffen. Synthetische brandstoffen hebben daarbij de toekomst maar alleen als we het direct goed aanpakken. De productie van synthetische brandstoffen staat op dit moment nog in de kinderschoenen.
“Jazeker!Ondanks dat de olieprijs en daarmee de prijs van benzine op dit moment laag is, is rijden op LPG nog steeds interessant voor veel mensen”, zegt Bart van Aerle, CEO van Prins Autogassystemen. Prins heeft jaren geïnvesteerd in LPG-systemen die zelfs in de nieuwste auto's kunnen worden ingebouwd.
Waarom mag ik met mijn LPG wagen niet in een parkeergarage? Parkeren in ondergrondse garages is bij wet niet verboden. Er is enkel een verbod op de toegang van LPG voertuigen, andere dan personenwagens, tot ondergrondse ruimten. Veel parkinguitbaters vinden het echter makkelijker LPG auto's de toegang te ontzeggen.
Je hebt in je benzineauto een aparte lpg-installatie nodig om op autogas te kunnen rijden. Vroeger leverden veel autofabrikanten die 'af fabriek', maar tegenwoordig biedt eigenlijk alleen Dacia ze nog ingebouwd aan. Omdat er in Europa nu eenmaal veel minder vraag naar is dan vroeger.