Zakelijk rijden blijft aantrekkelijkVooral zakelijk elektrisch rijden zal in 2025 interessant blijven. Vooral als er een flink elektrisch wagenpark is, zal een bedrijf op jaarbasis een stuk voordeliger uit zijn met onderhoudskosten en brandstof. De bijtellingsregeling is daarnaast ook een stuk gunstiger.
De Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) gold voor nieuwe en gebruikte elektrische personenauto's. De regeling liep van 2020 tot 2025 en is definitief gesloten.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Wegenbelasting 2026: Volledig tarief voor iedereen
Vanaf 2026 betalen elektrische auto's het volledige wegenbelastingtarief, gelijk aan voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit besluit weerspiegelt de verwachting dat elektrisch rijden in 2026 competitief genoeg zal zijn zonder fiscale stimulansen.
Op basis daarvan berekende de ING dat de restwaarde van een EV na 5 jaar en gemiddeld 125.000 km rond de 44% van de nieuwwaarde ligt. Ter vergelijking: voor een dieselauto ligt dat volgens de ING economen slechts rond de 31%, voor een benzine auto zou je na die 5 jaar nog rond de 38% van de nieuwwaarde terugkrijgen.
Elektrische auto: geen bpm
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden.
Voor particulieren geldt ook geen subsidie voor een laadpaal. Huidig kunt u ook als particulier een belastingsvermindering ontvangen wanneer u een laadpaal installeert bij u thuis, deze belastingsvermindering voor particulieren daalt wel over de jaren heen van 45% tot 15% van het investeringbedrag in 2024.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%. Je betaalt dus 100% van het reguliere tarief.
Het goede nieuws is dat elektrische auto's de komende jaren steeds betaalbaarder worden. Tegen 2027 zullen nieuwe elektrische modellen gemiddeld goedkoper zijn om te produceren dan vergelijkbare auto's met een verbrandingsmotor.
De winnaar voor de 'Nieuwkomer van het jaar 2024' is bekend: de BMW iX1!
Als we kijken naar auto's van 30 jaar of ouder, dan is Volkswagen koploper. We hebben in Nederland 30.172 Volkswagens van 30 jaar of ouder, 23.152 Mercedessen, 16.403 Citroëns, 10.994 Volvo's en 10.467 Fords. In de top vijftien van de Bovag staat zelfs geen enkel Japans merk.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt. Onder de streep liggen de gemiddelde autokosten vaak lager of gelijk aan die van een vergelijkbare brandstofauto.
Elektrische auto: korting in de motorrijtuigenbelasting
Er gelden belastingvoordelen voor elektrische en plug in hybride auto's en motoren. Het voorstel voor de tariefkorting van de motorrijtuigenbelasting staat in het Belastingplan 2025.
Belastingvermindering voor particulieren
Wil je als particulier een laadpaal bij je thuis installeren, dan kan je 15% belastingvermindering krijgen van 1 januari 2024 tot 31 augustus 2024.
Gemiddeld kost de installatie van een laadpaal thuis tussen de € 850,- en € 1.250,-. De kosten zijn lager bij weinig tot geen graafwerkzaamheden, en hoger bij grotere afstanden.
Vraag een elektrische laadpaal aan binnen 250 meter van je thuis. Als je met een elektrische auto rijdt, maar thuis geen laadpaal kan zetten, dan zal je er bij je gemeente één kunnen aanvragen binnen een straal van 250 meter van je woning.
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Belastingvoordelen tot 2025
Door hun lage theoretische CO2-uitstoot betalen eigenaars minder belasting, waardoor ze vaak goedkoper zijn dan traditionele modellen. Dit heeft ervoor gezorgd dat PHEV's een aantrekkelijke optie zijn geworden, zelfs als ze krachtiger en luxueuzer zijn dan niet-hybride modellen.
Welke auto's zijn het meest waardevast? De Tesla Model 3, Dacia Duster en Toyota Yaris zijn auto's die procentueel het minst dalen in waarde. Daarmee zijn dit waardevaste auto's.
In 2021 is er een onderzoek geweest naar onderhoudskosten van een elektrische auto en die van een traditionele auto. Uit dit onderzoek is gebleken dat een eigenaar van een traditionele auto gemiddeld € 548,- kwijt is aan onderhoudskosten. Bij een elektrische auto was dit behoorlijk lager, namelijk gemiddeld € 348,-.