Tot wanneer terugvragen? U kunt tot 5 jaar na afloop van een jaar aangifte doen, en zo belasting terugvragen.
U kunt een navorderingsaanslag krijgen binnen 5 jaar na het einde van het belastingtijdvak (meestal het kalenderjaar) of binnen 5 jaar na afloop van het tijdstip waarop uw belastingschuld is ontstaan.
De normale onderzoekstermijn om het bedrag van uw inkomsten na te gaan, is 3 jaar. Deze termijn begint te lopen op 1 januari van het jaar van de belastingheffing waarvoor de belasting verschuldigd is. Voorbeeld: Voor het aanslagjaar 2019 (inkomsten 2018), zal deze termijn op 31/12/2021 verstrijken.
Hebt u geen bericht gehad dat u aangifte moet doen voor de inkomstenbelasting? Dan kunt u dat tot 5 jaar terug doen. In 2022 kunt u dus nog aangifte doen over 2017.
Termijn verjaring belastingschuld
De betalingstermijn is opgenomen in de belastingaanslag. Op grond van artikel 4:104 lid 1 AWB geldt dat vijf jaar nadat de betalingstermijn is verstreken de belastingschulden in beginsel verjaard zijn. Dit betekent dat de aanslag niet meer ingevorderd mag worden.
Onder een periodieke betaling valt huur, rente, premie, abonnement, GWL etc. Een schuld hierop verjaart na vijf jaar. Stel dat een premie is gefactureerd op 1 oktober 2021 en deze betaling wordt nooit voldaan. Dan verjaart deze vordering op 1 oktober 2026.
Heeft u niet genoeg geld om uw aanslag te betalen? Dan kunt u (gedeeltelijke) kwijtschelding van uw belastingschuld krijgen. De Belastingdienst berekent daarvoor uw inkomsten en uitgaven. Bij de Belastingdienst kunt u zelf uitrekenen of u kwijtschelding kunt krijgen.
Bij opzet bedraagt de boete 50% van de belasting die u opzettelijk hebt verzwegen. Bij grove schuld is dat 25%. Hebt u opzettelijk of met grove schuld inkomen uit sparen en beleggen niet of onjuist aangegeven (box 3 inkomen)? Dan is de boete 150% van de belasting die u opzettelijk hebt verzwegen.
Een definitieve aanslag krijgt u uiterlijk binnen 3 jaar. Deze termijn start op 1 januari na het jaar waarover u aangifte doet. U doet vóór 1 mei 2022 aangifte inkomstenbelasting over 2021. Uw definitieve aanslag 2021 krijgt u uiterlijk op 31 december 2024, maar meestal eerder.
Als een belastingplichtige een aanslag krijgt die overduidelijk foutief is, dan mag de Belastingdienst op een later moment alsnog deze aanslag aanpassen. Er is sprake van een kenbare fout als er ten minste 30% verschil zit tussen de geheven belasting en wat de belastingplichtige eigenlijk had moeten betalen.
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat kleine ondernemingen een kans van 0,4% hebben om bezocht te worden door de fiscus voor een boekenonderzoek. Een middelgrote onderneming heeft een iets grotere kans. Hiervoor geldt een bezoekpercentage van 2,5.
Zo kan de fiscus, bij een aantoonbaar vermoeden van fraude, inzage krijgen in het bedrag op een bepaalde rekening. De regeling moet het de fiscus makkelijker maken om de saldi van rekeningen te bekijken bij vermoedens van onder meer fraude en witwassen, en bij het invorderen van fiscale schulden.
De Belastingdienst controleert alle 12 miljoen aangiftes inkomstenbelasting die elk jaar binnenkomen. Want controleren behoort tot onze kerntaak. Dat moeten we doen, zodat we juist en volledig belastingen kunnen heffen en innen.
Een definitieve aanslag is normaal gesproken een definitieve afsluiting van een fiscale periode. Dit is - evenzo als in het normale leven - soms echter niet zo. De Belastingdienst kan terugkomen op een definitieve aanslag via een navorderingsaanslag, bijvoorbeeld na een boekenonderzoek.
Hoe lang bewaart u uw administratie? U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.
Hoe lang moet je particuliere administratie bewaren? Als particulier ben je niet verplicht om je administratie te bewaren. De Belastingdienst kan wel tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren.
Als je het niet eens bent met de aanslag die je hebt ontvangen, kun je bezwaar maken. In het algemeen heb je tot 6 weken na ontvangst van de aanslag de tijd om je bezwaren kenbaar te maken. Bij veel gemeentes kan dit digitaal (via hun website). Ook bezwaar maken tegen de aangifte inkomstenbelasting kan digitaal.
Als u echter opzettelijk onjuist of onvolledig aangifte doet, krijgt u wel een vergrijpboete. Dit is een boete die kan oplopen tot 100% over de belasting die u alsnog moet betalen.
We streven er naar om alle mensen die vóór 1 april aangifte hebben gedaan, vóór 1 juli een bericht te sturen over de afhandeling van hun aangifte. Helaas is dat proces vertraagd. Houd de website van de Belastingdienst in de gaten voor meer informatie.
U krijgt het geld van iemand anders en beslist zelf wat u ermee doet. Iedereen mag u belastingvrij € 2.274 schenken (€ 3.244 in 2021). U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen. Zolang u maar in de gaten houdt dat u schenkingen van partners bij elkaar op moet tellen.
Ook als u de belastingaangifte al hebt verstuurd, kunt u iets aanpassen, een fout verbeteren of gegevens aanvullen. Zelfs als u al een definitieve aanslag hebt ontvangen. Uw aangifte wijzigen kan tot 5 jaar na het jaar waarover de aanslag gaat.
Aftrekbare zorgkosten die vaak vergeten worden:
Vervoerskosten van en naar ziekenhuizen en artsen.
Als u uw belasting niet of te laat betaalt, betaalt u altijd meer. U betaalt dan namelijk ook invorderingsrente en eventuele bijkomende kosten. Als u niet op tijd betaalt, neemt de Belastingdienst maatregelen om de schuld bij u te innen . Eerst krijgt u een betalingsherinnering.
Kwijtschelding belastingen betekent dat u een belastingaanslag - voor een deel - niet hoeft te betalen. Bijvoorbeeld een aanslag voor de inkomstenbelasting, gemeentelijke belasting of waterschapsbelasting.