Over de hele levenscyclus stoot een elektrische auto ongeveer 60% minder CO2 uit dan een brandstofauto. Dat is inclusief de productie van de auto en de accu en het totaal gereden kilometers. De CO2-uitstoot van elektrische auto's ontstaat bij de productie van de auto en bij de opwek van elektriciteit.
Stiller, schoner en klimaatbewust rijden: dat kan met een elektrische auto. De CO2-uitstoot van een elektrische auto is over zijn hele leven ruim 60 procent lager dan die van een benzine. Milieu Centraal zet alles over de elektrische auto op een rij.
Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto's niet klimaatneutraal. Zo wordt tijdens de productie van de accu veel CO2 uitgestoten en is ook de productie van elektriciteit niet vrij van uitstoot.
Het produceren van een elektrische auto is vervuilender dan het maken van een benzine- of dieselauto en dat komt vooral door het batterijpakket. In een accu zitten een hoop bijzondere grondstoffen, zoals nikkel, kobalt en lithium.
Volgens TNO vervuilt een elektrische auto 30 tot 50 procent minder dan een door brandstof aangedreven auto als hij rijdt. Het verschil is afhankelijk van het type brandstofmotor. De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
De uitstoot van broeikasgassen door het gebruik van een benzineauto per km (of gebruiksjaar) is aanzienlijk hoger dan de uitstoot van de productie en het gebruik van een elektrische auto.
Over de hele levenscyclus stoot een elektrische auto ongeveer 60% minder CO2 uit dan een brandstofauto. Dat is inclusief de productie van de auto en de accu en het totaal gereden kilometers. De CO2-uitstoot van elektrische auto's ontstaat bij de productie van de auto en bij de opwek van elektriciteit.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting voor je EV en ook aan onderhoud ben je minder geld kwijt.
Aardgas als winnaar, grote SUV als verliezer
Verrassend genoeg komen auto's op CNG (aardgas) als dé grote winnaar uit de test. Met de Volkswagen Polo en Golf TGI op een gedeelde eerste plaats, de Seat Arona TGI op vier en de VW Caddy TGI op tien, manifesteert deze brandstof zich bovenaan het klassement.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
De overheid heeft bepaald dat vrijstelling tot en met 2024 geldt. Vanaf 2025 ga je wel een kwart van het normale bedrag betalen voor zowel MRB als BMP. Vanaf 2026 betaal je weer net zoveel als een brandstofauto. Elektrisch gaan rijden vanaf 2023 is dus interessanter dan vanaf 2025 of later.
De productie van een auto-accu heeft een groot aandeel in de totale CO2-uitstoot van een elektrische auto. Toch is een accu beter voor het milieu dan benzine of diesel. Het voordeel van een accu is namelijk dat je de materialen niet kwijtraakt, zoals dat wel gebeurt bij verbranding van brandstoffen.
Rijden in een elektrische auto is wel degelijk duurzamer dan rijden in een brandstofauto. Maar voor het volledige plaatje moet ook de periode vóór het rijden worden meegerekend in de totale milieu-impact van de auto.
Wat is de minst vervuilende brandstof? LPG (of vloeibaar petroleumgas) en CNG (of aardgas voor motorvoertuigen) zijn brandstoffen die zeer weinig stikstofoxide en geen vervuilende deeltjes uitstoten. Ze vervuilen veel minder dan diesel of benzine.
Is een auto op benzine kopen nog wel verstandig? De kans dat je de auto die je nu koopt – ongeacht of dit een occasion of een nieuwe auto is – nog rijdt in 2050, is zo goed als nihil. Bovendien is er voorlopig nog een ruim aanbod aan benzineauto's in alle soorten en maten.
Softwareproblemen komen het meest voor bij elektrische auto's, vóór problemen met accu's en motoren. De ANWB Wegenwacht komt bij elektrische auto's bovendien verrassend vaak lekke banden tegen: 37 procent van de pechgevallen in 2021 had daarmee te maken. Batterijproblemen zijn een relatief kleine zorg.
Maar is dit ook echt zo? "De gemiddelde CO2-uitstoot van een elektrische auto die rijdt op groene stroom, is gemeten over z'n gehele levenscyclus zo'n 70% lager dan die van een auto op benzine."
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
De klimaatimpact van de accu
Zelfs met de extra milieubelasting van de productie van de accu bespaart een elektrische auto over de hele levensduur ruim 60 procent CO2-uitstoot in vergelijking met een benzineauto. De extra uitstoot voor het maken van de accu heb je er na gemiddeld zo'n 3 jaar uit.
Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden. Dat is zo'n 10 tot 20 jaar.
Hybride auto's beschikken zeker over enkele voordelen ten opzichte van de brandstofauto op het gebied van milieu. Zo stoten zij minder schadelijke stoffen zoals fijnstof en stikstofoxiden uit. Daarnaast is er minder sprake van CO2-uitstoot. Hier moet wel een kleine kanttekening bij worden geplaatst.
Ombouwen kost al snel meer dan €30.000
Maar een complete set inclusief accupakket kan al snel oplopen tot een bedrag van tussen de 15.000 en 30.000 euro, exclusief btw. Mocht je die ook nog ingebouwd willen hebben, dan komt daar nog een flink bedrag bij.
Elektrisch rijden is goedkoop en hierdoor kun je veel geld besparen door elektrisch te rijden. Het bespaart op brandstof-, wegenbelasting- en op onderhoudskosten. Daarnaast heeft een volledig elektrische auto in 2022 tot €35.000 van de aanschafprijs slechts 16% bijtelling in plaats van 22%.