Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen.
Maar voor een youngtimer geldt een gunstigere regeling: je betaalt 35 procent bijtelling over de dagwaarde, ook wel de Waarde in het Economisch Verkeer (WEV). Het percentage is hoger, maar de dagwaarde ligt veel lager dan de cataloguswaarde. Dat scheelt al snel honderden euro's per maand.
De zakelijke voordelen van een youngtimer
Met een youngtimer (of oldtimer) betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere auto's is vaak 22% over de cataloguswaarde, ofwel de nieuwprijs van de auto (incl. bpm en btw). De dagwaarde ligt altijd vele malen lager dan de cataloguswaarde.
Youngtimers fiscaal aantrekkelijk
De bijtelling youngtimer wordt berekend op basis van de dagwaarde, waarover 35 procent betaald wordt. Ondanks dat dit percentage hoog uitvalt, vallen de kosten van de relatief lage dagwaarde daardoor ook lager uit. Bovendien zijn parkeer-, onderhouds- en brandstofkosten ook aftrekbaar.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik. Simpel en overzichtelijk. Auto's gaan echter steeds langer mee.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
De youngtimer regeling gaat in 2022 niet veranderen, maar er is nog weinig duidelijk over de toekomst van deze belastingregel. Het doel van het belastingplan is om de constructie uiterlijk in 2026 af te schaffen, maar er wordt nog geen inzicht gegeven in hoe dit moet gebeuren.
Als ondernemer is een youngtimer om een aantal redenen interessant: Door de youngtimer regeling kan je een luxe zakelijke auto rijden, zonder de hoofdprijs te betalen. Het bijtellingspercentage wordt elk jaar minder, omdat de dagwaarde van een auto jaarlijks daalt.
De vrijstelling voor oldtimers geldt voor alle motorrijtuigen die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Voor vrachtauto's en autobussen geldt deze vrijstelling alleen als u deze niet bedrijfsmatig gebruikt.
En de particulier dan, geniet die ook voordelen bij het rijden van een youngtimer? Jazeker. Zo is een youngtimer veel voordeliger in aanschaf en ook de jaarlijkse afschrijving is een stuk aantrekkelijker in vergelijk met een nieuwe auto.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
De Belastingdienst zal de waarde van jouw youngtimer bepalen aan de hand van de huidige waarde in het economisch verkeer (WEV). Deze waarde wordt achterhaalt door middel van bronnen zoals de ANWB Koerslijst, echter kijken zij ook naar websites zoals bijvoorbeeld Gaspedaal, Marktplaats en eBay.
Dagwaarde voor de Belastingdienst
Bij de Belastingdienst wordt de dagwaarde van uw youngtimer bepaald aan de hand van de waarde in het economisch verkeer (WEV). Om die waarde te achterhalen maakt de fiscus gebruik van bronnen zoals de ANWB/Bovag koerslijst, maar kijkt zij ook naar websites als Marktplaats of Ebay.
Een Youngtimer die een cataloguswaarde heeft van € 50.000,- en nu nog maar € 5000,- waard is, heeft een bijtelling van 35% over de dagwaarde. Dit komt neer op € 1750,- bruto per jaar en € 145,- bruto per maand.
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer. Let op! De verrekening is maximaal het bedrag dat u aan autokosten (inclusief afschrijving) hebt.
Is uw motorrijtuig minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik genomen (de datum 1e toelating op uw kentekenbewijs is dan minimaal 40 jaar geleden)?
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar. Als je je auto maar af en toe gebruikt en minder dan 15.000 km per jaar aflegt, ga dan gerust voor een oudere auto met meer dan 100.000 km op de teller.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.