Inhalen (wisselen van rijbaan) en het verlaten van een uitrit gelden beide als een bijzondere manoeuvre, waarbij het overige verkeer vrije doorgang dient te worden verleend.
Zo zijn manoeuvres zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen allemaal bijzondere manoeuvres volgens art. 54 RVV.
Veel mensen zullen niet eens weten wat een uitritconstructie eigenlijk is, al komen ze er dagelijks over. En dat betekent nogal wat: volgens de verkeersregels in Nederland moet iedereen die een uitrit verlaat al het kruisende verkeer voorrang verlenen, zelfs voetgangers.
De aansluiting/uitmonding van weg X op weg Y kan in de praktijk gekenmerkt worden als een uitrit, als blijkt dat (1) het trottoir langs weg Y ononderbroken doorloopt en (2) ter hoogte van de uitmonding wat type en kleur bestrating betreft ten opzichte van het trottoir niet afwijkt.
U mag uw voertuig niet parkeren voor een inrit of een uitrit. Houd altijd rekening met ander verkeer als u parkeert. Parkeer niet (half) op de stoep. Als u een parkeerplek verlaat, laat dan het overige verkeer voorgaan.
Of u uw auto mag parkeren op een oprit, hangt af van de verkeerssituatie. Soms is een oprit onderdeel van de openbare weg, bijvoorbeeld als de oprit over een stoep loopt. De oprit wordt dan niet beschouwd als 'eigen terrein' en u mag uw auto daar niet parkeren.
Van de 28 inzichtvragen moet je er 25 goed hebben. Je mag in dit onderdeel dus maximaal drie vragen fout beantwoorden. Bij gevaarherkenning krijg je 25 vragen waarvan je er 13 of meer goed moet hebben. Hier mag je dus maximaal twaalf fouten maken.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren zoals wegrijden, achteruitrijden, vanaf een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden en keren, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
De hellingproef
En tot slot, de gevreesde hellingproef! Dit is één van, zo niet dé moeilijkste bijzondere verrichting die er is. Gelukkig heb je hem daarom ook al meerdere malen geoefend tijdens je rijlessen. Blijf rustig en raak niet in paniek dan moet alles helemaal goedkomen.
Een inrit inrijden is een bijzondere manoeuvre waarbij al het overige verkeer moet worden voorgelaten. In geval van afslaan moet u het verkeer dat u op de zelfde weg tegemoet komt of links of rechts vlak naast of achter u bevindt voor laten gaan.
Een automobilist die een parkeervak verlaat, moet altijd extra voorzichtig zijn. Niet alleen dat, de automobilist moet ook al het overige verkeer voorrang verlenen. In artikel 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens zijn de bijzondere verrichtingen vastgesteld.
Het is van belang door middel van de aanleg of constructie van een uitrit of inrit deze duidelijk te onderscheiden van: Kruispunten van gelijke orde, waar bestuurders van rechts voorrang verleend moet worden, en. kruispunten waar de voorrang door middel van verkeerstekens is geregeld.
Het open laten staan is conform artikel 54 RVV geen bijzondere manoeuvre!
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Of er voorrangsregels gelden bij het afslaan hangt af van de situatie zelf. Dit kan volgen uit regels, tekens of verkeerslichten. Verlaat iemand een in- of uitrit, dan geldt dit als een bijzondere manoeuvre en moet al het overige verkeer moet dan voorrang worden verleend.
Als u afslaat, moet u aan het verkeer (bestuurders en voetgangers) dat met u op dezelfde weg is, voor laten gaan. Het verkeer dat u tegemoetkomt op achteropkomt is met u op dezelfde weg. Het fietspad en het trottoir of de stoep zijn ook onderdeel van de weg.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Als je geen dag meer kunt kiezen, probeer dan wel om een goed tijdstip af te spreken. De slechtste tijd is 08:00 uur 's morgens. Dan slaagt slechts 45,6 procent van de kandidaten. De beste tijd is vlak daarna om 08:55 uur en 09:50 uur, het slagingspercentage is dan hoger dan 52 procent.
Een parkeerplaats bij een appartementencomplex, de oprit van een bedrijf of een betegelde voortuin. Dit zijn wat voorbeelden van gebieden die vaak als eigen terrein worden gezien en alleen betreden mogen worden door mensen die hier ook echt iets te zoeken hebben.
Buren parkeren voor de in- of uitrit
Het is verboden om te parkeren voor een inrit of een uitrit. Dit staat letterlijk te lezen in artikel 24 RVV. De buur begaat met andere woorden een overtreding op de verkeersregels en kan daarvoor beboet worden. Hiervoor kan er dan ook contact worden opgenomen met de politie.
Een deel van een kavel van een woning, dat gebruikt wordt of bestemd is voor het parkeren of stallen van een voertuig of het bereiken van een garage. Een stuk weg, bedoeld om vanaf het onderliggend wegennet een autoweg of autosnelweg te bereiken.