Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN EN DUURZAAMHEID. Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Vliegen is de meest vervuilende manier om te reizen en vooral verre reizen hakken er aardig in. Door naar een ver land te reizen of een paar keer per jaar kort op reis te gaan, kun je jouw eigen CO2-uitstoot in een heel jaar opeens flink verhogen.
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Metro's, trams, treinen en elektrische bussen zorgen voor minder CO2-uitstoot dan de oudere bussen die op fossiele brandstof rijden.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Meer treinen betekent niet minder vliegen
Het is nog steeds de drukst bevlogen route van Europa. Meer treinen betekent dus niet per se minder vliegen, het betekent ook meer reizen en dat is volgens de mobiliteitsdeskundige niet duurzaam.
CO2-footprint in het regionale ov
Per vervoerwijze gezien, blijkt dat tram en metro volledig zero emissie zijn (0 gram CO2 per reizigerskilometer). Trams en metro's rijden op groene stroom. Dat geldt ook voor de geëlektrificeerde regionale treinen. Voor de dieseltrein gaat het om 81 gram CO2 per reizigerskilometer.
Wie veel en lang vliegt heeft meer kans op hartziekten, kanker, zicht- en hoorklachten en zelfs psychische problemen. Maar ook wie niet zo vaak de lucht in gaat, loopt risico, met name op kwaaltjes op de korte termijn. Zo heb je in een vliegtuig 100 keer zoveel kans om kou te vatten.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
Om iedereen te vervoeren, verbruikt de NS jaarlijks net zoveel als alle huishoudens in Amsterdam. Je kunt je dus voorstellen dat daar een enorme milieuwinst te behalen valt. Gelukkig rijden alle passagierstreinen van de NS volledig op windstroom.
Minder CO2 uitstoot
Berekeningen van Milieu Centraal wijzen uit dat internationale treinreizen per reiziger gemiddeld 2 tot 4 keer minder CO2-uitstoot oplevert dan een autoreis met twee personen. Per reiziger stoot de trein bovendien gemiddeld 7 keer minder uit dan een vliegreis naar dezelfde bestemming.
Milieu Centraal helpt je duurzaam op weg. Altijd wind mee én veel beter voor het klimaat dan de auto. De elektrische fiets is een snel, milieuvriendelijk en goedkoop alternatief voor korte autoritten.... Fietsen en lopen zijn het beste voor het milieu.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
passagiers op een Antarctische cruise produceren in een gemiddelde reis van een week evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel op land.
Zodra de vliegen de val binnenkomen kunnen ze niet meer ontsnappen en verdrinken in het water. Een voorbeeld van een vliegenvangzak is de Redtop vliegenvangzak 3 liter.
Te weinig frisse lucht
En als je hartslag laag is, voel je je vermoeider. Daarbij helpt het gebrek aan frisse lucht in veel vervoermiddelen ook niet mee. Als je te weinig zuurstof binnenkrijgt, voel je je minder fit.
Behalve tcp, welke gevaren zijn er nog meer? Radioactiviteit: op de hoogte waarop passagiersvliegtuigen gemiddeld vliegen, gemiddeld zo'n tien kilometer, is de radioactieve straling uit de ruimte vele malen hoger dan op zeeniveau. Een veelvuldige blootstelling aan die straling in vliegtuigen moet vermeden worden.
Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom. Zo is er voor reizigers de mogelijkheid om echt schoon, dus zonder CO2-uitstoot, te reizen. In totaal gebruikt NS zo'n 1,2 TWh aan stroom voor het rijden van treinen.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
Als je de kosten van de trein vergelijkt met een elektrische auto, dan is een elektrische auto dus zeker een beter, duurzamer en vooral goedkoper alternatief dan de trein. Om nog even kort de vergelijking te maken, een maandabonnement voor het OV zit op €377,05 excl. btw per maand.
Allereerst is vliegen goedkoper omdat het sneller is. 'Een vliegtuig is ongeveer vijf keer sneller dan de trein, waardoor het op een dag meer mensen kan vervoeren', zegt Peeters. Daardoor kunnen er op een dag meer mensen worden vervoerd met lagere personeelskosten en lagere afschrijvingen.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
Het ov in Nederland is al heel duurzaam. Zo rijden alle elektrische reizigerstreinen sinds 2017 op groene stroom. En moeten vanaf 2025 alle nieuwe bussen rijden op 100% hernieuwbare energie of brandstof. Dat staat in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.