Net zoals het geval is met lucht, auto, bus en andere vervoermiddelen. Toch, statistieken zijn duidelijk - officieel, de trein is een van de veiligste vormen van vervoer deze dagen! Hetzelfde veiligheidsniveau geldt voor het luchtverkeer, terwijl alle andere vervoermiddelen erna komen.
90% van de reizigers voelt zich veilig op het station en in de trein, maar NS staat altijd open voor nieuwe maatregelen die ertoe leiden dat reizigers zich nog veiliger voelen.
De trein: 0,4 doden per miljard kilometer 8. Vliegen: 0,05 doden per miljard gevlogen kilometers. De clou is natuurlijk dat vliegtuigreizen bijna altijd over langere afstanden gaan, en dit de beste manier is voor de luchtvaartsector om de zaken voor te stellen.
Door harde wind kunnen bomen langs het spoor omwaaien of takken in de bovenleiding belanden. Als de bliksem inslaat, kan de stroom uitvallen of het ict-systeem beschadigd raken. Daardoor komt (een deel van) het treinverkeer mogelijk stil te liggen.
Het reizen in een bus hoort tot de veiligste vervoerswijzen over de weg. Uit een onderzoek dat SWOV in opdracht van Koninklijke Nederlandse Vervoer heeft uitgevoerd blijkt dat het reizen per bus twee keer zo veilig is als reizen per personenauto. De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen.
Onderzoek: Reizen met de trein tientallen malen veiliger dan met de auto. Wie met de trein reist, loopt het minste risico om bij een ongeluk te overlijden of gewond te raken. Dat blijkt uit een tienjarig onderzoek waarin de trein, bus en auto op basis van reizigerskilometers met elkaar zijn vergeleken.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Dat komt omdat treinen behoorlijk zwaar zijn en daarom niet zo makkelijk omver zijn te blazen. Verder rijden ze op rails en daardoor kunnen ze ook niet zo makkelijk als een (vracht)auto van de weg af glijden.
Het is niet makkelijk om een ontspoorde trein weer op de rails te zetten. Treinen zijn namelijk ontzettend zwaar: wel tienduizenden kilo's! Bovendien moet er nog met veel meer andere factoren rekening gehouden worden. Zo zitten er bovenleidingen boven het spoor en liggen er nog andere sporen naast.
1. IJsland | GPI score: 1.078. De scores van IJsland blijven onverminderd sterk. IJsland is en blijft voor het 12e jaar op rij (sinds 2008) het meest veilige land van Europa en zelfs ter wereld.
Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Op alle stations en treinen kunnen beveiligingspersoneel en Veiligheid & Servicemedewerkers rondlopen die zijn uitgerust met een bodycam. Zij dragen de bodycam ter bescherming van uw en hun eigen veiligheid.
NS stelt daarom vanaf donderdag 30 april een telefoonnummer (0613181318) beschikbaar waar treinreizigers via een WhatsApp of SMS melding kunnen doen van een onveilig gevoel of overlast in NS- treinen. Reizigers staan dan in direct contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is.
Statistisch is dat echter moeilijk te bewijzen. De kans op een rechtstreekse botsing, vooraan dan wel achteraan, is al bij al redelijk klein bij een trein. Volgens Amerikaanse cijfers heeft een trein eigenlijk negen keer meer kans om te ontsporen dan om te botsen.
Bereikt een windvlaag een snelheid van minstens 50 kilometer per uur, dan is er sprake van een windstoot. Zodra de windstoten snelheden van boven de 75 kilometer per uur bereiken, dan volgt er een waarschuwing voor zware windstoten.
'Er wordt extreem harde wind in het hele land verwacht wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit heeft net als op de weg en in de luchtvaart impact op het spoor. Daarom is een stormdienstregeling van kracht en rijden er minder treinen.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor. Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Bij die ramp kwamen 583 mensen om het leven. Het was het laatste incident van de KLM met dodelijke slachtoffers, de crash met de Cityhopper in 1994 en Malaysia Airlines-vlucht 17 in 2014, die in codeshare ook als KLM-vlucht 4013 werd uitgevoerd, niet meegerekend.
De stoel naast de toiletten
Naast de vieze luchtjes, staat er ook bijna altijd een rij mensen naast je. En op de een of andere manier kunnen die mensen niet gewoon stil zijn; ze gaan even rekken en strekken, leunen op jouw stoel en voor je het weet zit er een elleboog in je gezicht.
Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
In Nederland in het midden omdat bij een aanrijding de bus meestal wel op zijn pootjes blijft staan. In wat bergachtiger streken halverwege tussen een reguliere en een nooduitgang en niet bij het raam maar bij het middenpad. Dan is de kans op overleven en op een nabije veilige vluchtroute het grootst.