Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL.Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank.Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Tikkie-fraude
Helaas is Tikkie ook ontdekt door oplichters. Ze bouwen de app na, doen een betaalverzoek en trekken zo iemands rekening leeg. Het is dus opletten geblazen. De link van een echt betaalverzoek via Tikkie ziet er altijd zo uit: https://tikkie.me/pay/[code].
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
U hebt een betaalverzoek of Tikkie ontvangen
U hebt een betaalverzoek ontvangen of een Tikkie. Controleer dan eerst de link. Dit zijn enkele voorbeelden: Een echt betaalverzoek van bijvoorbeeld de Rabobank begint altijd met https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek.
Opgelicht via een Tikkie na betaalverzoek voor Marktplaats. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de betaal-app Tikkie van de ABN-Amro nabouwen. Daarmee hengelt het internetgespuis gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Fraude via betaalverzoeken is een nieuwe variant van phishing. Bij phishing worden persoonlijke gegevens ontfutseld met behulp van valse websites. Dit kan via een betaalverzoek, maar ook via SMS, e-mail of WhatsApp.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Tikkie weet niet aan wie jij je betaalverzoekje hebt gestuurd. Dit bepaal je namelijk in WhatsApp en die gegevens zien wij niet. We denken wel na over een oplossing hiervoor.
Om een Tikkie te ontvangen heb je de app van Tikkie niet nodig. Als ontvanger heb je wel een Nederlandse betaalrekening en een mobiel telefoonnummer nodig. Het betaalverzoek dat je ontvangt is een linkje. Je ontvangt dat linkje meestal via WhatsApp.
Je kunt dus een betaalverzoek sturen zonder het rekeningnummer van de ander te kennen. De ander ziet via jouw Tikkie-betaalverzoek je naam die je hebt opgegeven in Tikkie en de (achter)naam die bij het rekeningnummer hoort en ziet ook je IBAN-rekeningnummer, dus Tikkie is in die zin niet anoniem.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Wat kan er gebeuren zonder bankpas? Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen. Goed om rekening te houden dat u per dag per IBAN maximaal € 15.000 kan ontvangen.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Uw eigen bank zal daar echter nooit via e-mail om vragen! Als die uw gegevens wil controleren, stuurt ze u een brief en dan moet u zelf naar de bank om het te regelen. Elke mail van uw bank, waarin uw gegevens worden opgevraagd, moet u dus wantrouwen, want de afzender klopt niet en is meestal een crimineel.
U moet frauduleuze transacties betwisten uiterlijk dertien maanden nadat ze plaatsvonden. Alleen zo kunt u uw geld terugvorderen. De bank moet u in dat geval het bedrag van de betwiste transactie(s) meteen terugbetalen en vermeerderen met de interesten die u eventueel misliep.
De bank van de koper geeft geen informatie ivm privacy. Zij geven ook niet aan of een bankrekeningnummer uberhaupt bestaat. De bank van de verkoper ziet pas of er een transactie heeft plaatsgevonden als het geld op de rekening van de verkoper staat, maw de bank van de verkoper ziet evenveel als de verkoper zelf.
Als iemand per vergissing een of twee verkeerde cijfers intoetst bij het ingeven van een betalingsopdracht, gaat die alarmbel af en verhindert de bank dat de verrichting wordt uitgevoerd. De kans dat iemand geld overmaakt naar een verkeerd rekeningnummer wordt daarmee nagenoeg onbestaande, aldus Febelfin.
Tot acht weken na de datum van afboeking kan je - in principe zonder reden op te geven - daar je bank opdracht toe geven. Helaas kan dit bij een foute (losse) overboeking naar een rekeningnummer niet. Je kunt dus niet zomaar de bank vragen om het bedrag terug te storten op je rekening.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.
Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.
Als er onverschuldigd is betaald, ontstaat er een ongedaanmakingsverplichting. Als de prestatie bestaat uit de betaling van een geldsom, moet de geldsom worden terugbetaald. Als de prestatie bestaat uit het leveren van goederen dan moeten deze teruggeleverd worden.