Model Y is volledig elektrisch, dus u hoeft nooit meer brandstof te tanken. Als u de auto thuis 's nachts oplaadt, is de batterij volledig opgeladen wanneer u 's morgens wakker wordt. En ook onderweg kunt u de auto gemakkelijk opladen—bij ieder openbaar laadpunt of met het oplaadnetwerk van Tesla.
Ingenieurs in Oostenrijk hebben een Tesla omgebouwd tot een zogenoemde 'Hyper Hybrid'. De auto rijdt tussen de 1 op 25 en 1 op 33 en wanneer eco-brandstof wordt getankt, is de hybride volgens hen minstens zo emissiearm als een puur elektrische auto.
De meeste elektrische auto's laden binnen twee uur, terwijl de Tesla modellen met 5 -7 uur laadtijd de auto's met de langste laadtijd zijn. Deze lange laadtijd van de Tesla modellen is te wijten aan de grote accu die ingebouwd zit in deze modellen.
Het antwoord is nee. Op een paar kleine custom-bouwwerken na hebben elektrische auto's altijd een automaat. De reden daarvoor is de elektromotor. In tegenstelling tot een reguliere verbrandingsmotor zijn verschillende versnellingen niet nodig.
De kosten voor snelladen komen in de buurt van kosten voor het tanken van brandstof. Wanneer je een auto met een groter accupakket oplaadt, zoals een Tesla Model S (met 75 kWh), tegen een tarief van €0,60 per kWh, komt dit uiteindelijk neer op zo'n €45,00 voor een volle accu.
Gratis Superchargen is gebonden aan de eerste eigenaar van de auto. Wanneer jij een MisterGreen Tesla Occasion gaat leasen en deze auto had gratis Superchargen dan heb jij hier dus ook recht op. Het gratis Superchargen is in dit geval dus niet bestuurders- of persoonsgebonden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Een elektrische auto heeft geen versnellingen: ze zijn altijd automaat. Bij een “gewone” auto voel je bij automatisch schakelen nog altijd de tussenstappen, maar bij een elektrische auto is daar geen sprake van.
Alle elektrische auto's die momenteel in serie geproduceerd worden, ook de Tesla's, hebben geen versnellingen. Ze hebben wel een versnellingsbak, maar die heeft slechts één overbrenging, waardoor je niet kan schakelen.
1. Kia EV6. De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP).
Wanneer je nu een nieuwe Tesla Model S of Model X bestelt, kun je weer gratis laden bij de Tesla Superchargers. Het lijkt erop dat Tesla hiermee de dalende verkoopcijfers van de duurdere modellen wil opkrikken.
Eigenaren van een oudere Model S of Model X kunnen levenslang gratis superchargen. Dit geldt ook voor toekomstige eigenaren, zolang voertuigen niet worden doorverkocht door Tesla.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor.
De Standard Range van het nieuwe model Tesla, Tesla Y, komt er vanaf 39.990 euro en valt qua prijs dus net iets onder Model 3. Wanneer komt de Tesla model Y in Nederland? Je kan rekenen op half 2021.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
One-pedal driving
Een elektrisch auto beschikt over twee pedalen, een gaspedaal en een rempedaal (mechanische rem). De regeneratieve rem activeer je door het gaspedaal los te laten. Op dat moment wordt de elektromotor als het ware omgezet in een dynamo. Net als bij een fiets levert een dynamo energie op.
Gelukkig is de maximale snelheid wel gelimiteerd. Je kunt maximaal 27 kilometer per uur in zijn achteruit.
In een 100% elektrische auto zitten geen bougies, geen versnellingsbak en geen motorolie. Het meest slijtagegevoelige deel is de accu. Omdat een elektrische auto minder vloeistoffen heeft en minder bewegende onderdelen, is het traditionele onderhoud bij een elektrische auto dus niet meer nodig.
De Fiat 500 veroverde in april de eerste plek op de bestsellerlijst van elektrische auto's. Met 5.524 nieuwe registraties eindigde de Italiaanse stadsauto voor de Peugeot e-208, waarvan 3.370 exemplaren de showroom uitreden.
Net als bij een automaat, hoef je bij een elektrische auto niet te schakelen. In vergelijking met de automaat die in stappen opschakelt, gaat een elektrische auto direct naar zijn maximale vermogen wanneer je het snelheidspedaal volledig intrapt.
Als de Model Y in stand P (Parkeren) staat, moet u het rempedaal intrappen om te schakelen. Beweeg de rijhendel omhoog of omlaag om naar verschillende rijmodi te schakelen.
Wil je een auto die gebouwd is met traditionele technologie, dan moet je wegblijven bij Tesla. Met Tesla zit je boven de innovatie. Alles te bedienen via één scherm. Allemaal nieuwe snufjes, die soms ook nog wat kinderziektes hebben.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Elektrische auto accu capaciteit
Met een accu capaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo'n 100 km afleggen. Dat betekent een accu capaciteit van 40 kWh zal je ongeveer 200-280 km brengen en de 75 kWh variant is goed voor 280 tot 545 km.