Sinds 1 mei 2017 word je geregistreerd bij het BKR als je een mobiele telefoon abonnement afsluit boven de € 250,-. De registratie geldt alleen voor de afbetaling van je toestel, niet voor maandelijkse kosten zoals bellen en internetten.
Heeft een telefoonabonnement invloed op je hypotheek? Ja, een telefoonabonnement heeft zeker invloed op je hypotheek. Tenminste, als je bij het abonnement ook een telefoon aanschaft die je maandelijks gaat afbetalen en waarvan het totale af te betalen bedrag hoger is dan 250 euro.
Zodra je voor de laatste keer je telefoonkrediet hebt betaald, laat de telecomaanbieder ons dat weten. Je registratie blijft dan nog 5 jaar staan.
Als u een telefoonabonnement heeft afgesloten samen met een mobiele telefoon voor een vaste prijs per maand, dan is dit een lening. U betaalt de kosten van de mobiele telefoon namelijk af tijdens uw abonnement.
Bij de volgende providers is het mogelijk om een (sim only) abonnement af te sluiten zonder credit check: Simpel, hollandsnieuwe, Robin Mobile en YouFone.
BKR-registratie bij je telefoonabonnement
Je telefoon kost in totaal 610 euro, waarvan je 250 euro direct betaald en de overige 360 euro betaal je af in 24 maanden. Per maand betaal je dan dus naast je belbundel en databundel ook 15 euro voor je toestel. Dit is een lening en daarom krijg je dus een BKR-registratie.
Het BKR houdt van elke Nederlander een overzicht bij van leningen, kredieten en schulden. De kredietverstrekker gebruikt dit om in te schatten hoe goed u in staat bent de gevraagde lening te dragen en zal dit meewegen in het besluit om uw aanvraag wel of niet toe te wijzen.
Welke kredieten staan bij Stichting BKR geregistreerd? Een krediet van meer dan € 250 dat langer dan één maand loopt, staat bij ons geregistreerd. Heb je een zakelijk krediet van meer dan € 1.000 waarvoor je persoonlijk aansprakelijk bent? Dan staat dat ook bij ons geregistreerd.
Leen je meer dan 250 euro voor je telefoon? Dan zijn providers wettelijk verplicht om je in de BKR te registreren. Ze zijn dan ook wettelijk verplicht om een BKR-check te doen. Zo controleren ze of je de lening kunt afbetalen.
U komt erachter of u een positieve of een negatieve BKR registratie heeft door uw BKR-overzicht op te vragen. U kunt uw BKR overzicht online opvragen via de website www.bkr.nl. Hierbij kunt u inloggen met uw bankpas via iDIN.
Waarom blijft BKR-registratie zolang staan? De BKR-registratie blijft dus vijf jaar nadat je een lening hebt afbetaald staan. De reden dat de BKR-registratie zolang zichtbaar blijft, is om jou te beschermen tegen verdere financiële problemen. Voor banken en kredietverstrekkers is het tegelijkertijd een goede toetsing.
Je kunt je BKR registratie online opvragen via de officiële website van het BKR. Dit heet een inzageverzoek. Op de website van het BKR identificeer je jezelf met iDIN. Dit doe je door in te loggen via je eigen bank.
Zoals genoemd wordt u 'positief' geregistreerd ingeval u een krediet afsluit. Een registratie blijft positief als u netjes aan uw betalingsverplichtingen voldoet. Indien u een achterstand laat ontstaan door niet op tijd te betalen, dan krijgt u een negatieve registratie.
Bij een positieve BKR-registratie gaat een lening wel mee in de toetsing voor de maximale hypotheek; het kan zijn dat je door de geregistreerde lening minder hypotheek kunt krijgen. Ook als je een negatieve BKR-registratie hebt, is het afsluiten van een hypotheek vaak mogelijk.
Hypotheekverstrekkers gaan ervan uit dat u per maand 0,65% van uw schuld afbetaalt. Dat is de zogenaamde wegingsfactor. Rekenvoorbeeld: u heeft een studieschuld van € 15.000. Dat betekent dat de hypotheekverstrekker ervan uitgaat dat u elke maand 0,65% van € 15.000 aflost.
De overeenkomst voor het krediet wordt gesloten wanneer Klarna je aanvraag voor Betaal in delen accepteert. De benodigde documenten worden je per brief toegestuurd. Klarna meldt deze overeenkomst bij de Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) te Tiel.
Helaas komen vele mensen pas te weten dat ze op de zwarte lijst staan nadat hun aanvraag voor een lening werd geweigerd. Om te checken of jouw naam op de zwarte lijst staat vermeld, kan je surfen naar de website van de Nationale Bank. Daar zie je overzicht van alle gegevens die op jouw naam staan geregistreerd.
Positieve en negatieve registraties
Wanneer u beschikt over een krediet van €250,- of meer krijgt u een positieve registratie. Als u een betalingsachterstand heeft en deze niet tijdig betaalt, dan komt er een codering op uw naam te staan. Dit wordt een negatieve registratie genoemd.
Sinds 1 mei 2017 word je geregistreerd bij het BKR als je een mobiele telefoon abonnement afsluit boven de € 250,-. De registratie geldt alleen voor de afbetaling van je toestel, niet voor maandelijkse kosten zoals bellen en internetten.
De BKR-registratie is met het dichten van de betalingsachterstand dan ook nog niet afgekocht. Sterker nog: voor toekomstige kredietverstrekkers blijft zelfs nadat u de volledige lening heeft terugbetaald, nog zichtbaar dat u een achterstand had opgelopen.
Hoe lang blijft een achterstand zichtbaar? Een achterstand blijft 5 jaar zichtbaar. Ook nadat je de achterstand hebt ingelopen.
Wanneer je een mobiel abonnement afsluit, betaal je iedere maand een vast bedrag aan je provider. In ruil daarvoor krijg je een vooraf bepaalde hoeveelheid belminuten, sms'jes en data, ofwel MB's. Dit wordt samen meestal een bundel genoemd.
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten.