Een tachograaf registreert de rij- en rusttijden, de snelheid en de afgelegde afstand van een voertuig. Zware vrachtwagens, bussen en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer moeten een digitale tachograaf hebben.
Vrijstelling van de tachograaf
Een van de internationale vrijstellingen geldt voor (combinaties van) voertuigen van niet meer dan 7,5 ton bestemd voor het transport van spullen die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
In Duitsland geldt namelijk een tachograafplicht voor voertuigen met een tmm vanaf 2800 kilogram. Voor voertuigen tot 3500 kilogram volstaat een registratieformulier als er geen tachograaf in het voertuig aanwezig is. Zit er wel een tachograaf in het voertuig, dan moet de chauffeur die gebruiken.
De kosten van een retrofit variëren. De prijs van een nieuwe tachograaf is €795, maar de totale kosten hangen af van het type voertuig en de bestaande installatie. De overige componenten en installatie zijn daarom maatwerk, afhankelijk van het type voertuig en de aanwezige installatie.
De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro. Hierbij komen echter ook nog de inbouwkosten, zoals arbeidsloon, afmeldkosten en bevestigingsmateriaal.
Een tachograaf moet iedere twee jaar worden geijkt. Deze verplichting geldt voor zowel de analoge als de digitale tachograaf. De APK-keuring is vaak een geschikt moment om de tachograaf te laten ijken. De ijking moet worden gedaan door een partij die is erkend door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
met een smart tacho 1 moeten uiterlijk op 18 augustus 2025 een smart tacho 2 hebben; met een toegestaan maximum gewicht van meer dan 2.500 kg (het eigen gewicht plus het maximale laadvermogen) en die cabotage verrichten: deze voertuigen moeten uiterlijk op 1 juli 2026 een smart tacho 2 hebben.
Zorg er dan voor dat je een gevarendriehoek, veiligheidsvesten, een verbanddoos en een milieusticker in je auto hebt. Heb je een caravan of rijd je een zware camper van meer dan 3.500kg? Vergeet dan de wielkeggen en het knipperlicht niet. En natuurlijk, als je in de winter gaat, zijn winterbanden verplicht.
De installatie van een tachograaf is verplicht in nieuwe voertuigen met een massa van meer dan 3,5 ton wanneer deze bestemd zijn voor het vervoer van goederen, of in nieuwe voertuigen die meer dan 9 personen vervoeren, inclusief de bestuurder, wanneer deze bestemd zijn voor het vervoer van personen.
Als u minder dan 12 uur per week met een dergelijk voertuig rijdt, dan is dit niet uw voornaamste activiteit. Dit is de '12 uur per week norm'. U moet zelf een goede administratie bijhouden van uw rijtijden. Dit mag met een tachograaf, maar ook handmatig.
Rijden met een verlopen bestuurderskaart is niet toegestaan. Sterker nog; de tachograaf zal een verlopen pas niet accepteren en direct uitwerpen. Ten minste vijftien dagen voor de vervaldatum, moet u een nieuwe pas aanvragen. In de regel informeert de KIWA u tijdig over wanneer uw bestuurderskaart is verlopen.
Vanaf € 1.495,- (excl.btw) kunt u profiteren van deze upgrade, dit bedrag is inclusief de volledige inbouw van de nieuwe tachograaf en het ijken ervan. Update uw truck(s) met de nieuwe verplichte Smart Tacho 2 en kom niet voor verrassingen te staan.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete. Omdat een pas persoonsgebonden is, is het gebruik van de pas van iemand anders eveneens niet toegestaan.
De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert of transportondernemers in het beroepsgoederenvervoer en het eigen vervoer de regels naleven. Wetgeving waarop de inspectie controleert zijn: rij- en rusttijden, gevaarlijke stoffen (ADR) en overbelading.
Er wordt wel geadviseerd om voor alle inzittenden een veiligheidshesje mee te nemen. Een verbanddoos en brandblusser zijn verplicht om mee te nemen in de auto. Mocht je met de motor op vakantie gaan, dan is het niet verplicht om een gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos mee te nemen.
5. Mobiele telefoons en veiligheidsgordels. Het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden is illegaal, tenzij u een handsfreesysteem gebruikt . Alle passagiers moeten veiligheidsgordels dragen en kinderen jonger dan 12 of kleiner dan 150 cm moeten geschikte kinderzitjes gebruiken.
Welke autobanden moet ik hebben in Duitsland? Vanaf 1 oktober 2024 zijn winterbanden of all-seasonbanden met een sneeuwvloksymbool (Alpine-symbool) verplicht in Duitsland onder winterse omstandigheden. Banden met alleen een M+S-kenmerk zijn dan onvoldoende.
De smart tacho 2 heeft een aantal nieuwe functionaliteiten ten opzichte van de smart tacho 1. Zo zal onder andere de grenspassage automatisch geregistreerd worden en hoeft er dan niet meer gestopt te worden bij het passeren van de grens.
Terwijl digitale tachografen analoge tachografen vervangen, gebruiken oudere vrachtwagens nog steeds analoge tachografen en vertrouwen wagenparkbeheerders op de grafieken om bestuurdersinformatie vast te leggen. Analoge tachografen vereisen kalibratie binnen een bepaalde tijdslimiet om nauwkeurigheid en betrouwbaarheid te behouden.
Een digitale tachograaf gaat niet zonder een chauffeurspas. Oftewel; wie in een bus of truck met een tachograafplicht rijdt, heeft een chauffeurspas nodig om dit voertuig te mogen besturen.
Met deze verklaring kan je onderweg aantonen waarom je geen bestuurderskaart bij je hebt. Je mag maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden.
Na de eerste APK-keuring moeten elektrische of benzineauto´s om de 2 jaar gekeurd worden tot ze 8 jaar oud zijn. Daarna moeten ze elk jaar worden gekeurd. Diesels moeten na de eerste APK al elk jaar worden gekeurd. Een auto vanaf 30 jaar moet om de 2 jaar voor de APK en vanaf 50 jaar hoeft de APK niet meer.
Uitleg: Een analoge tachograaf moet elke twee jaar worden gecontroleerd en elke zes jaar opnieuw worden gekalibreerd. Een plaatje op of bij de tachograaf geeft aan wanneer deze voor het laatst is gecontroleerd .