Wereldwijd worden er jaarlijks miljarden liters brandstof verbrand door auto's in een file of tijdens stationaire situaties. Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk wel een hele gemakkelijke winst, het kan, afhankelijk van het verkeer en voertuig, ergens tussen de 3 en 10% brandstof besparen.
Het start-stop systeem heeft voordelen, maar er zijn ook nadelen. De nadelen zijn: verminderde levensduur van de accu, extra slijtage van de startmotor en koppeling, vertraging bij opnieuw starten van de motor en minder geschikt voor bepaalde rijomstandigheden.
Het start-stopsysteem is een slecht idee. Het systeem kan er dan wel "op gemaakt" zijn, maar het gaat toch kapot en de motor en accu slijten eerder. Dit levert veel meer milieuschade op dan je wint met enkele seconden niet draaien.
START / STOP UITSCHAKELEN / VERWIJDEREN
Wanneer u vastzit in het verkeer, schakelt het systeem de motor uit, waardoor brandstof wordt bespaard die anders verloren zou gaan wanneer de auto stilstaat. Met het softwarematig uitschakelen van de Start/Stop functie, kunt u precies rijden zoals u zelf wilt.
Voertuigen die zijn uitgevoerd met een start- stopsysteem beschikken vaak over een knop op het dashboard waarmee het systeem tijdelijk uitgeschakeld kan worden.
Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk wel een hele gemakkelijke winst, het kan, afhankelijk van het verkeer en voertuig, ergens tussen de 3 en 10% brandstof besparen.
Een hedendaagse auto is voorzien van een start/stop-systeem dat bij stilstand de motor zoveel mogelijk uitschakelt. Verplicht. Is dat zomaar een gadget of spaar je er echt iets mee uit? “Een motor heeft veel minder brandstof nodig om te starten dan je zou denken”, zegt mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn.
Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Een auto met handgeschakelde versnellingsbak: zet de auto in de vrij en laat de koppeling opkomen. De motor slaat uit en het start/stop lampje gaat branden. Auto met automatische versnellingsbak: druk op de rem en hou deze vast, de motor slaat dan automatisch af en het start/stop lampje gaat branden.
AUTOMATISCHE AIRCONDITIONING: knop A.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan.
Vuistregels accu vervangen
Gebruik nooit conventionele startaccu's voor auto's met een start-stop- of regeneratiesysteem, want alleen AGM- en EFB-accu's kunnen de cyclische belastingen aan. Haal ook de AGM- en EFB-accu's niet door elkaar en gebruik dezelfde technologie.
Indien je een kleine of middenklasse auto bezit met start-stop systeem, is een EFB (Enhanced Flooded Battery) waarschijnlijk de juiste accu voor je systeem.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
Zo rijdt het heel ontspannen omdat je tijdens het rijden zelf niet meer op- en terug hoeft te schakelen, dit is vooral heel prettig als je vaak in de file staat. Daarnaast begint een automaat vanzelf te rijden wanneer je de rem loslaat, waardoor je geen last meer hebt van de hellingproef en de motor niet kan afslaan.
Wanneer grijpt het systeem in? Om te zien of het start/stop systeem in ingeschakeld is daar een symbool voor gemaakt wat te zien in op het dashboard. Er bestaat een internationaal symbool voor, namelijk de letter A met een pijl eromheen. Als deze wordt getoond op het dashboard is het in werking en is de motor uit.
Het zijn niet de startkabels die de accu van de auto opladen. Nee, het is de dynamo die dit doet. De auto accu laden wordt dus via het dynamo geregeld. Helaas kan de dynamo pas werken wanneer de motor aanstaat.
De moderne micro-hybride auto's beschikken over het geavanceerde start-stop-systeem. Dit betekent dat wanneer de auto even stilstaat de motor automatisch uitgaat. De lampen en de radio blijven echter wel in werking. Zodra de auto dan weer gaat rijden moet alle energie daarnaartoe gaan.
De batterij levert constant stroom voor alle andere functies tijdens het start-stop-proces. Dit soort batterijen doet veel meer dan slechts het starten van de auto. Daarom is de BATTERIJ het HART van uw voertuig. Tegenwoordig worden de meeste auto's met het start-stop-systeem uitgerust.
Je mag een automaat wel slepen mits de auto kan lopen, als de auto niet start o.i.d en dus niet kan lopen mag je een automaat niet slepen omdat de bak dan niet gesmeerd wordt. En dit geldt ook voor jouw automaat. Als je hem in zn neutraalmzet ookmals die niet loopt moet je hem gewoon kunnen slepen.
Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT’s is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept.
Meestal betekent een tikkend geluid dat de auto accu leeg is. De accu van de auto is nodig om de startmotor genoeg startstroom te geven. Gebeurt dit niet? Dan kan de motor niet aanslaan, en start je auto niet.
24 uur: Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan 24 uur na elkaar te laten parkeren.
De belangrijkste tips op een rij: Probeer eens in de twee weken tenminste een half uurtje met de auto te rijden. Dan heeft de motor de tijd om op temperatuur te komen en kan de accu goed bijladen. Check voor je weer de weg op gaat het oliepeil, de koelvloeistof, remvloeistof en de bandenspanning.
De ANWB adviseert autobezitters nu daarom ook om tóch eens per week een ritje van een kwartier te maken, ook al is dat niet helemaal nodig. Dat heeft namelijk te maken met de conditie van je accu. Door het koude winterweer en de strenge vorst in de nacht kan de startaccu van je auto ontladen.