De gaatjes in het sportluchtfilter zijn groter dan bij een gewone filter waardoor er meer lucht de motor in kan stromen. Ondanks de grotere gaten kan er niet meer vuil de motor indringen omdat de sportluchtfilter geolied is, hierdoor blijft viezigheid plakken aan de filter.
De gedachte achter sportluchtfilters is dat de motor minder hard hoeft te werken om lucht aan te zuigen. Bovendien zuigt de motor meer lucht aan en kan hij met meer lucht meer brandstof inspuiten voor een hoger vermogen.
Het is een van de makkelijkste modificaties aan een auto om te doen: een sportluchtfilter installeren. Producenten beloven een toename van soms wel 10 pk, iets wat je best zult merken in gasrespons en opgewektheid van de motor.
Open sportluchtfilters zuigen niet alleen frisse lucht van buiten aan, maar ook de warme lucht uit de motorruimte. Door hogere temperatuur wordt het luchtvolume lager en daardoor een lagere zuurstofverzadiging.
Met een aftermarket inlegfilter (K&N, Green, Pipercross, Simota) ademt de motor gemakkelijker dan met het standaard papieren luchtfilter en gaat alles wat vloeiender. Meer vermogen is er alleen als de motor zelf ook behoorlijk vermogen levert. Een open luchtfilter geeft meer geluid dan een inlegfilter.
Een goedkope en makkelijke inlaatupgrade is het vervangen van je standaard papieren filter door een after-market vervangingsfilter. Deze filters zijn al snel twee à drie keer zo duur dan een papieren luchtfilter, maar hebben minder onderhoud nodig. Zo'n permanent luchtfilter hoeft eigenlijk nooit vervangen te worden.
Een K&N luchtfilter is een mooie aanvulling op uw chiptuning! Uit testresultaten is gebleken dat er na het vervangen van uw originele filter voor een sportfilter, meer vermogen en koppel beschikbaar is. In sommige gevallen is zelfs een rendement van 6 pk haalbaar!
Het is noodzakelijk dat die lucht schoon is en dus vrij van vuil, zand, pollen en andere vervuiling. Een sport luchtfilter doet nog iets anders, het voert niet alleen lucht naar de motor, het zuigt ook warme lucht uit de motor af en zorgt voor een mooi diep en sportief geluid.
Re: openluchtfilter, slecht? Ja een open luchtfilter is slecht voor de auto. maar als je er een inzet moet je de motor opnieuw laten afstellen. in het begin verbruikte hij gewoon normaal.
Je kunt zelf (zo om de 15.000 km) controleren of het luchtfilter aan vervanging toe is. Open de behuizing en inspecteer het luchtfilter op verontreiniging. Algemeen wordt aanbevolen een luchtfilter om de 20.000 km te vervangen. Rij je veel in stoffige gebieden, dan is het raadzaam een kortere interval aan te houden.
Een Cold Air Intake kan heel wat PK toevoegen, maakt de reactie van je auto sneller, zuiniger en versterkt het effect van uw extra upgrades. Bovendien geeft het jouw voertuig ook een prachtige geluidsupgrade.
een powerfilter heeft meer luchtdoorlaat als een *standaard filter.. is dat bij een powerfilter vaak wel meer als 3xdit, dat is dus 18cm^2 effectieve doorlaat. Behalve dat heeft een powerfilter ook minder weerstand dan een *standaard filter heb waardoor je luchtstroom (aanzuig) hoger ligt.
Een Cold Air Intake kan heel wat PK toevoegen, maakt de reactie van je auto sneller, zuiniger en versterkt het effect van uw extra upgrades. Bovendien geeft het jouw voertuig ook een prachtige geluidsupgrade. Klaar voor een verhoging van het pk, de prestaties en de extra koude lucht naar je motor?
Het woord zelf zegt het al, een luchtfilter filtert de lucht die naar de carburateur gaat. De lucht is uiteraard nodig voor de verbranding van de benzine. Zonder zuurstof kun je niets verbranden. De lucht moet gefilterd worden want het is belangrijk dat er alleen zuivere lucht in de cilinder terecht komt.
Goede luchtreinigers halen meer dan 85 procent van de schadelijke stofjes uit de lucht die door de filters gaat, volgens Blocken. Dan gaat het bijvoorbeeld om fijnstof, stikstofdioxiden en formaldehyde, maar ook om pollen, bacteriën en virussen.
Een luchtreiniger heeft tijd nodig om jouw kamer te zuiveren van vieze lucht. Dat doe je door het apparaat tenminste een etmaal (24 uur) aan te zetten. Houd in de tussentijd alle ramen en deuren gesloten, want anders komt er weer vieze lucht binnen. Maar overdrijf hier niet mee.
Filterolie is speciaal ontwikkeld voor luchtfilters. Gebruik dan ook nooit gewone motorolie voor het filter, want die olie is te dun en loopt na een poosje gewoon uit het filter. De beste manier van luchtfilterolie aanbrengen is om je filter onder te dompelen in de olie.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Je kan ze gewoon omspoelen onder de kraan. Dan droog / schoon blazen met perslucht en vervolgens opnieuw in oliën en klaar.
De primaire functie van het luchtfilter is het zuiveren van de aangezogen lucht voordat deze binnenstroomt in de motor. Ongewenste stoffen blijven hierbij achter in het filter, waardoor deze niet in de motor terecht komen. Deze ongewenste stoffen kunnen bestaan uit pollen, bacteriën en kleine stofdeeltjes.
Een nieuw luchtfilter kost tussen de tien en twintig euro, afhankelijk van het voertuig en de fabrikant. De vervanging door de specialist kost doorgaans niet meer dan 50 euro. Overigens: probeer het luchtfilter niet schoon te maken door erop te tikken of met perslucht.
Motorschade: Als een filter met lage efficiëntie niet op tijd wordt vervangen, creëert dat een sneeuwbaleffect: deeltjes komen de motor binnen en beschadigen deze en kleine stukjes komen los van de motoronderdelen en de hoeveelheid stof in de motor verhoogt. Uiteindelijk zal de motor uitvallen of stuk gaan.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.