Volwassenen en autogordelsVolwassenen moeten voorin en achterin de auto de autogordel om.
Het is verplicht om je gordels om te doen, voor- en achterin de auto. Doe je gordel om, voor je eigen veiligheid. Gordels voorin de auto zorgen ervoor dat je bij een ongeluk 25% minder kans hebt om ernstig gewond te raken en maar liefst 40% minder kans op overlijden.
De autogordel op de voorste zitplaatsen moeten, indien aanwezig, verplicht worden gedragen vanaf 1 juni 1975. Het gebruikmaken van autogordels voor passagiers op de achterbank van personenauto's is verplicht sinds 1 april 1992. Sinds 1993 is het dragen van een autogordel ook verplicht tijdens achteruitrijden.
Als er geen gordels zijn – oldtimers van vóór 1971 zijn vrij van gordelplicht – dan mogen alle passagiers achterin los worden vervoerd behalve kinderen tot 3 jaar. Die mogen niet worden vervoerd. Oudere lezers moeten even de oude kinderzitjes die je zonder gordel kon gebruiken, vergeten.
Het staat wat omslachtig omschreven op de website van de overheid, maar het komt er op neer dat iedereen zijn eigen boete betaalt voor het niet dragen van een gordel, behalve als de overtreder jonger is dan 12 jaar.
Er staat in de wegcode nog een aantal uitzonderingen die vooral van toepassing zijn op volwassenen. Zo moeten bestuurders die achteruit rijden, taxichauffeurs die klanten vervoeren, personen die in het bezit zijn van een vrijstelling en beambten van bpost (die regelmatig moeten stoppen) de gordel niet dragen.
Ook een taxichauffeur is verplicht om zijn gordel te dragen. Echter, als je klanten vervoerd tegen contante betaling heb je ontheffing van de gordelplicht. Deze uitzondering is gemaakt uit veiligheidsoverwegingen.
Indien we er met een ruk aan trekken moet de gordel blokkeren en bij het aandoen van de gordel moet hij aanliggen Er wordt echter nergens een type gordel verplicht gesteld! Dat betekent dat niet perse de standaard driepuntsgordel gebruikt hoeft te worden, een twee- of vierpuntsgordel mag dus ook!
"Het dragen van een veiligheidsgordel halveert het risico voor de bestuurder en de passagiers bij ongevallen vanaf 30 km/h. Daarom moet de vrijstelling van het dragen van de veiligheidsgordel uitzonderlijk en gerechtvaardigd blijven.
Als je wagen als oldtimer gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten: commercieel of professioneel gebruik. woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer. bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
U kunt een ontheffing van het verplicht gebruik van een gordel of autokinderzitje aanvragen.Dat doet u bij de divisie Rijgeschiktheid van het CBR.
Boetes en sancties
Een boete variërend van 30 tot 500 euro (vermenigvuldigd met 8 opdeciemen). Een werkstraf. Een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. Een rijverbod dat afhankelijk wordt gesteld van het opnieuw afleggen van theorie- of praktijkexamens, of het ondergaan van een specifiek onderzoek.
Toegestane maximum aantal personen in verschillende types
Zitten er vijf in een auto – twee voorin en drie op de achterbank – dan mogen er vijf mensen mee. De meeste auto's hebben vijf zitplaatsen; een gemiddelde sedan, stationwagen, SUV of MPV heeft plaats voor vijf mensen.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
Let op: de Hondenautogordel is uitstekend geschikt voor de meeste automerken, maar niet geschikt voor modellen Volvo en Ford gemaakt voor bouwjaar 2002. In Nederland is het niet verplicht om je hond vast te maken in de auto.Reis je door of in Duitsland, dan is dit wel verplicht en dan is een gordelriem erg handig.
Universele veiligheidsgordels zijn geschikt diverse automerken, wanneer uw originele autogordel geen elektronsiche aansluting danwel gaspatroon heeft dan kunt u een univesele gordel overwegen.
In de ambulance, politiecombi of brandweerwagen. Bestuurders en passagiers van "prioritaire voertuigen" mogen volgens de wegcode hun gordel uit laten "wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt". Dat is de enige categorie waar Vias achter de vrijstelling van gordelplicht staat.
Bestuurders en passagiers zijn inderdaad zelf verantwoordelijk voor het dragen van de gordel. Maar de automobilist is wel volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor het vervoer van kinderen jonger dan 12 jaar.
U moet een aantal regels volgen als u een brommobiel gebruikt. U moet bijvoorbeeld een veiligheidsgordel dragen en een rijbewijs hebben.
Een 5-puntsharnas heeft vijf bevestigingspunten ontworpen om je kind vast te maken bij de schouders en heupen, de meest stevige onderdelen van hun lijf. Bij een botsing verdeelt het autostoeltjesharnas de krachten van de botsing over deze stevige punten van het lichaam en de stoel.
band, gordel, riem. Een band van leder of andere stof om iets te omgeven of te bevestigen. Riem is het algemeene woord: De jongen had een riem om zijn leieitje; de schoenmaker sloeg er met den spanriem op; een koffer met riemen. Gordel is een riem, die het middel omgeeft en soms enkel tot sieraad dient.
Het verhaal van de driepuntsgordel in de auto is wereldberoemd. Hij werd uitgevonden door de Zweed Nils Bohlin, die werkzaam was bij de eveneens Zweedse autofabrikant Volvo. In 1959 kwam de gordel op de markt en veroverde al snel de wereld.
(Besluit) Voor 100% emissievrije taxi's die na 31-5-2025 bij STC worden geregistreerd geldt een maximum leeftijd van acht (8) jaar (96 maanden) per de “datum eerste toelating” zoals vermeld op het kentekenbewijs.
Er zijn uitzonderingen op de regels voor het vervoer van kinderen in een auto. Zo hoeven kinderen jonger dan 3 jaar in een taxi of bus niet in een autostoeltje. Ook kunt u een ontheffing krijgen als uw kind om medische redenen niet in een autostoeltje kan.
Wat zegt de wetgeving? “Alle bestuurders en passagiers van auto's en vrachtwagens moeten de gordel dragen als ze aan het verkeer deelnemen. Er geldt enkel een vrijstelling als je achteruit rijdt en voor mensen met medische redenen.