In Nederland staat het medium podcast vooral bekend als middel om een uitgezonden radioprogramma terug te luisteren. In de Verenigde Staten brengen veel radiostations verhalende podcasts uit met een spanningsboog en plot. Ook in Nederland zijn er verhalende podcasts, zoals de serie Toendra van Radio Doc.
Luister naar enkele van de beste verhalen op Medium, rechtstreeks van de auteurs die ze schreven. In elke aflevering van Medium's vlaggenschippodcast nodigen we een auteur uit in de studio om een recent verhaal dat hij of zij voor Medium schreef, uit te voeren en er vervolgens met ons over te praten.
Een podcast is een audio-uitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds. Dankzij de introductie van draagbare mp3-spelers zoals de iPod was deze vorm van uitzenden snel populair onder radioamateurs. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast.
Simpel gezegd is een podcast een digitaal medium dat bestaat uit audio- (of video-)episodes die betrekking hebben op een specifiek thema . De hosts van een podcast worden "podcasters" genoemd. Hoewel veel mediavormen toetredingsdrempels hebben, is een podcast eenvoudig te maken.
Een podcast kun je vergelijken met een streamingsdienst zoals bijvoorbeeld Netflix of Disney+.Maar dan alleen geluid en geen beeld. Je kiest van te voren een genre of onderwerp en luistert er dan naar.
Video- en audiopodcasts bieden unieke manieren om content aan een publiek te leveren, maar ze hebben allebei hun sterke en zwakke punten. Video zorgt voor een dynamischere en boeiendere ervaring voor de kijker, omdat ze de gezichtsuitdrukkingen van de host kunnen zien. Er is ook de mogelijkheid om visuals toe te voegen voor belangrijke besproken punten.
Een videopodcast is daarin anders: het audiogedeelte gaat hetzelfde als bij een normale podcast, maar er zijn meerdere camera's geplaatst gericht op de personen die iets vertellen. Van de beelden wordt een mix gemaakt, zodat je ziet wie het gezicht achter de stem is en het leuker is om te luisteren.
Volgens Søren is de groeiende belangstelling voor podcasts als communicatievorm te danken aan de flexibiliteit ervan. Niet alleen wat betreft wat luisteraars willen horen, maar ook wanneer ze ervoor kiezen om te luisteren .
Wat is het doel van je podcast? Om je doelgroep te bereiken : Of je nu een boodschap wilt vermarkten, een paar meningen wilt delen of interesse hebt in communicatie met een specifieke community, podcasten is een toegankelijke manier om je gewenste doelgroep te bereiken.
Ten eerste hebben de twee verschillende doelstellingen. Het doel van het media-interview is om overtuigende tekst te genereren — en misschien een sensationele kop — voor de publicatie.De podcast staat niet onder dergelijke dwang . Het doel van InFocus is om een ingewikkelde of interessante nieuwsontwikkeling uit te leggen of te verkennen.
Laten we de bovenstaande definities eens ontleden. “Een podcast is een audiouitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds.” Een podcast is dus een audiouitzending. Een audiouitzending is een ander woord voor 'geluidsbestand'.
"Podcast" is een porte-manteau van "iPod" en "broadcast" . Het vroegste gebruik van "podcasting" werd herleid tot The Guardian-columnist en BBC-journalist Ben Hammersley, die het begin februari 2004 bedacht toen hij een artikel schreef voor de krant The Guardian.
Een podcast is een audio-show die on-demand beluisterd kan worden. Het woord zelf is een samentrekking van 'iPod' en 'Broadcast'. Dit is zo ontstaan omdat het fenomeen populair werd tijdens de hype rond Apple's toenmalige MP3-speler, die podcasts kon afspelen.
Op Wereld Radio Dag vieren we de diversiteit van radio-uitzendingen die variëren van muziek en nieuws tot educatieve programma's. Het medium heeft het vermogen om lokale gemeenschappen te verbinden en tegelijkertijd een wereldwijd publiek te bereiken, waardoor het een unieke en krachtige vorm van communicatie is.
Een podcast is een serie audioprogramma's die luisteraars kunnen downloaden en beluisteren. Het doel van de meeste podcasts is informatief en lijkt op een radiouitzending.
Een podcast is een digitale audioshow of programma dat u kunt downloaden of streamen van internet op uw smartphone, computer of tablet en kunt beluisteren wanneer het u uitkomt .
Zo luistert ongeveer de helft van de Nederlanders naar podcasts (51%), is de gemiddelde podcastluisteraar relatief jong (71% tussen de 18 en 35 jaar) en zijn hoger opgeleiden oververtegenwoordigd (62%) onder de Nederlandse luisteraars. Het nieuws zit 'm vooral in het onderscheid tussen luisteraars.
Podcasts zijn persoonlijk.
Maar podcasts hebben nog een grotere plus: ze kunnen langer duren en mensen willen langer luisteren. Je kan niet alleen oppervlakkig laten zien dat je geen seriemoordenaar bent en ergens wat van het antwoord weet, maar je kan mensen echt kennis met je laten maken en echt de diepte met ze in.
Met dit in het achterhoofd is het dan ook niet gek om te horen dat de podcast oorspronkelijk is bedacht door een radio dj. Sterker nog: een Nederlandse radio dj. Adam Curry (bekend van Curry & van Inkel) bedacht het concept. Vervolgens huurde hij developer Dave Winner in om het te bouwen.
28% van de Nederlanders heeft in de afgelopen maand naar minimaal één podcast geluisterd. Dat blijkt uit het de Mediamonitor 2021. En dat percentage stijgt. In 2018 werd het voor het eerst gemeten en toen was het nog 18%, in 2019 21%, in 2020 26% en in 2021 dus 28%.
Omdat het werkwoord podcast is, is degene die podcasts maakt een podcaster .
Het woord podcasten is afgeleid van de naam van mp3-speler van Apple, de iPod.Het tweede deel van de naam komt van 'broadcasting', het Engelse woord voor uitzenden. Het digitale geluidsbestand wordt een podcast genoemd. Dat kan een compleet radioprogramma zijn, maar ook een liedje, een gesproken column of een mop.
Een podcast is audio
YouTube, Twitch, Vimeo, IGTV kennen we allemaal, dat zijn video's van mensen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Podcasts zijn datzelfde alleen dan met audio, zonder bewegend beeld dus.