Verplichte vermeldingJe bent verplicht je ondernemingsnummer mee te delen bij elk contact met administratieve of gerechtelijke instanties. Ook op onder meer alle 'stukken' die van je onderneming uitgaan, moet je dit nummer vermelden.
Een ondernemingsnummer is dus een verplicht nummer dat wordt gebruikt om een bedrijf te identificeren. U heeft het nodig voor de inschrijving bij de KBO, de oprichting van een bankrekening, facturatie en contact met overheidsdiensten. Het verkrijgen van een ondernemingsnummer kan eenvoudig via een ondernemingsloket.
Wie als zelfstandige aan de slag wil, kan niet zonder een ondernemingsnummer. Daarnaast bestaat ook het btw-nummer voor ondernemers.
Je ondernemingsnummer is heel belangrijk. Je bent dan ook verplicht om het te vermelden op alle handelsdocumenten: akten, facturen, brieven, bestelnota's, … Ook op de website van je zaak is het een must.
Ondernemingsnummer: voor elke zelfstandige
Iedere onderneming – eenmanszaak of vennootschap – heeft een uniek ondernemingsnummer. Dat bestaat uit 10 cijfers, waarvan het eerste getal altijd 0 of 1 is, en dient als identificatienummer voor je eigen zaak.
Eenmanszaken, vennootschappen en VZW's moeten – wettelijk verplicht – allemaal een ondernemingsnummer hebben, het is de basis van een zelfstandige activiteit.
Kostprijs. De kosten bij een ondernemingsloket bedragen voor de inschrijving in € 105,5.
Waarom heb je een ondernemingsnummer nodig? Het ondernemingsnummer wordt opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Dat is een databank van de overheid die alle gegevens over ondernemingen en hun vestigingseenheden centraliseert.
Het btw-nummer bestaat uit je ondernemingsnummer, met “BTW BE” ervoor. Bijvoorbeeld: BTW BE 0123 456 789. In de volksmond worden de termen btw-nummer en ondernemingsnummer vaak door elkaar gebruikt. Logisch, aangezien het eigenlijke nummer hetzelfde is.
Een van de eerste formaliteiten bij het opstarten van een onderneming is het inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Bij die inschrijving krijg je een ondernemingsnummer toegewezen. Dat ondernemingsnummer moet je activeren als btw-nummer.
Zaakvoerders, bestuurders en werkende vennoten in een vennootschap: zij hebben geen eigen ondernemingsnummer nodig, maar moeten wel aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Het is de vennootschap zelf die het ondernemingsnummer moet aanvragen.
Start je een eenmanszaak, dan doet je ondernemingsloket al het nodige. Richt je een vennootschap op, dan wordt je ondernemingsnummer en je inschrijving in de KBO geregeld door de griffie van de ondernemingsrechtbank waar je je oprichtingsakte hebt neergelegd.
Enkele minuten na je aanvraag belandt je ondernemingsnummer al in je mailbox. Via de post krijg je ook nog een attest op papier toegestuurd. Als bewijs zwart op wit dat jouw zelfstandige activiteit echt is begonnen.
Bij een eenmanszaak (natuurlijk persoon), een vrij beroep of een intellectueel beroep is het aanvragen van een ondernemingsnummer relatief eenvoudig. Alles verloopt via het ondernemingsloket van Partena Professional, dat ervoor zorgt dat je bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) wordt ingeschreven.
Voor uw btw-identificatie moet u online een aanvraag indienen voordat u met uw activiteit start. Uw ondernemingsnummer wordt dan geactiveerd bij de FOD Financiën - Algemene Administratie van de Fiscaliteit. U kunt de aanvraag tot btw-identificatie toevertrouwen aan een mandataris.
Strikt genomen is het niet noodzakelijk dat het btw-nummer van de klant op de factuur te vinden is. Het volstaat om gewoon de volledige naam en het adres van de klant op de factuur op te nemen. Het eigen btw-nummer is natuurlijk wel nog steeds verplicht te vermelden.
Kan ik een btw-nummer aanvragen zonder KVK-inschrijving? Het korte antwoord: Ja, dat kan!
U bent niet verplicht om uw onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel en u hebt dat ook niet gedaan. Uw omzet per kalenderjaar is maximaal € 1.800.
Let op! Is uw omzet per kalenderjaar maximaal € 1.800, bent u niet verplicht uw onderneming aan te melden bij de Kamer van Koophandel en hebt u dit ook niet gedaan, én hebt u geen btw betaald die u in aftrek wilt brengen? Dan bent u niet verplicht u als btw-ondernemer aan te melden bij de Belastingdienst.
Ben je nog maar net begonnen met zelfstandig ondernemen? Dan kan het zijn dat je nog niet voldoet aan alle inschrijfvoorwaarden van de KVK. Toch wil je niet langer wachten en beginnen met freelancen. Om te factureren heb je echter wel een btw-nummer nodig voor freelance werken zonder KVK-inschrijving.
Het bedrag van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek hangt af van het geïnvesteerde bedrag in het boekjaar. Om in 2021 in aanmerking te komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek moet je een bedrag tussen € 2.401,- en € 332.994,- in bedrijfsmiddelen voor je onderneming investeren.
Ook moet uw administratie aan een aantal eisen voldoen. U hoeft de jaarrekening niet in te leveren (deponeren) bij KVK. U kunt de administratie uitbesteden aan een boekhouder of een accountant. De prijzen daarvoor liggen gemiddeld tussen de € 500 en € 1.000 per jaar.
Als ZZP'er heb je geen salaris – theoretisch gezien dan
Het uitbetalen van salaris aan jezelf is daarom in feite géén salarisbetaling, maar een privéopname van je zakelijke rekening. Heel strikt genomen heb je als eenmanszaak dus geen salaris, omdat alles (je inkomsten en winst) van jou is.
Bedrijven die vrijgesteld zijn van btw
Er zijn bijvoorbeeld branches en beroepen die zijn vrijgesteld van btw. Zo hoeven bijvoorbeeld medische professionals geen btw te betalen. En ook erkende kinderdagverblijven, stagiaires, postdiensten en bepaalde journalisten vallen onder deze regeling.