Voorbeelden waarop selectiecriteria gesteld mogen worden zijn: financiële draagkracht, beroepsbekwaamheid, de grootte van de onderneming, enzovoort.
Persoonlijke kwaliteiten, kennis en vaardigheden, competenties, de cultural en team fit en ambitie. Dat zijn voor meer dan de helft van de Nederlandse leidinggevenden de belangrijkste selectiecriteria waarmee ze beoordelen of een talent in aanmerking komt voor een functie in de organisatie.
Selectiecriteria dienen om bedrijven die aan de minimumgeschiktheidseisen voldoen onderling te vergelijken en te waarderen. Het gaat dus om een relatief waarderingsproces. De te kiezen selectiecriteria worden sterk bepaald door de aard (complexiteit) en de omvang van de opdracht.
Geschiktheidseisen: voor het toetsen van de geschiktheid van gegadigden of inschrijvers en. Selectiecriteria: wensen voor het beperken van het aantal gegadigden.
Verschil tussen gunningscriteria en selectiecriteria
Selectiecriteria hebben betrekking op de inschrijver en hebben als doel om inschrijvers die doorgaan naar de gunningsfase te beperken. Gunningscriteria hebben daarentegen betrekking op het voorwerp van de opdracht en dus op de inschrijving.
Gunningscriteria zijn de modellen op basis waarvan een aanbestedende dienst een keuze maakt tussen de verschillende inschrijvingen op een aanbesteding. Een gunningscriterium geeft aan wat de aanbestedende dienst belangrijk vindt wat betreft de kwaliteit en prijs.
Een selectieleidraad beschrijft de procedure voor het aanmelden en beoordelen van potentiële aanbieders (gegadigden). Bij de niet–openbare procedure (en andere procedures met voorafgaande selectie) stelt u in ieder geval de selectieleidraad beschikbaar.
Selecteren (shortlisten) Bij het selecteren beperkt u het aantal deelnemers in een procedure, door de meest geschikte partijen te selecteren. Dit proces wordt ook wel shortlisten genoemd.
De niet-openbare procedure is een procedure in twee fasen. Dit wordt ook wel de aanbesteding met voorafgaande selectie genoemd. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is de niet-openbare procedure net zo openbaar als de openbare procedure.
Aan de hand van de geschiktheidseisen toetst de aanbestedende dienst of een inschrijver geschikt is om een opdracht uit te voeren. Dit zijn minimumeisen; een inschrijver moet er aan voldoen, anders wordt hij uitgesloten van verdere deelname.
Op basis van de zes criteria wordt bepaald of het gedrag aanvaardbaar is (groene vlag), licht seksueel grensoverschrijdend (gele vlag), ernstig seksueel grensoverschrijdend (rode vlag) of zwaar seksueel grensoverschrijdend (zwarte vlag).
Wat is het verschil tussen werving & selectie en recruitment? Werving & selectie is hetzelfde als recruitment.Er zit dus geen verschil tussen deze twee termen en ze worden dan ook vaak door elkaar gebruikt.
Betekenis objectieve (harde) selectiecriteria
Objectieve selectiecriteria zijn (harde) functie-eisen die meetbaar en controleerbaar zijn op basis van het cv. Harde of objectieve selectiecriteria waar vaak op geselecteerd wordt zijn opleidingsniveau en aantal jaren werkervaring.
Het uitbesteden van je werving en selectie geeft je bedrijf de waardevolle ruimte om te groeien. Met onze specialistische kennis zorgen we ervoor dat jij altijd de meest geschikte kandidaten voor je team krijgt. Jij bespaart kostbare tijd en kan je volledig richten op de werkzaamheden van je bedrijf.
Wat is het verschil tussen een tender en een aanbesteding? Een aanbesteding is een opdracht van een overheidsinstelling. Deze instelling volgt de voorgeschreven wettelijke procedures. De term tender wordt meer bij opdrachten gebruikt van commerciële organisaties.
Waar inkoop zich direct richt op het laten uitvoeren of bestellen, gaat aanbesteden meer over het traject wat daaraan vooraf gaat. Dit is de zogenaamde 'sourcingsfase' waarin de opdracht wordt gespecificeerd, opdrachtgevers worden geselecteerd en contracten worden opgesteld.
In de aanbestedingsdocumenten staat waar u aan moet voldoen om mee te kunnen doen met de aanbesteding. Bijvoorbeeld hoe u de opdracht moet uitvoeren (uitvoeringsvoorwaarden). Of waar uw inschrijving aan moet voldoen. Ook kunnen er eisen voor uw onderneming gelden.
Bij een openbare aanbesteding gaat het meestal om vrij grote opdrachten. Gaat het om een kleinere opdracht, dan wordt er vaak maar een beperkt aantal leveranciers of aannemers uitgenodigd om een offerte in te dienen. Dit wordt 'onderhands aanbesteden' genoemd.
Het gaat om specifiek benoemde gronden, waaronder faillissement ernstige beroepsfout, prestaties uit het verleden (past performance) en het afgeven van valse verklaringen. Dit zijn gronden waarop uitsluiting mogelijk is. Indien men deze gronden wil toepassen, dient dit duidelijk in de aanbestedingsstukken te staan.
Volgens de Aanbestedingswet 2012 zijn de verplichte uitsluitingsgronden strikt omschreven. Als een bedrijf onherroepelijk is veroordeeld voor bepaalde delicten zoals omkoping, deelname aan een criminele organisatie, witwassen of fraude, dan moet het bedrijf in beginsel worden uitgesloten.
Aan de winnende inschrijver zendt u een bericht van voornemen tot gunning. Deze voorlopige gunningsbeslissing betekent geen aanvaarding van het aanbod van de inschrijver als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek. Tegelijk met het voornemen tot gunning stuurt u aan de overige inschrijvers een bericht van afwijzing.
De Aanbestedingsleidraad is het Beschrijvend document waarin de Opdrachtgever zijn eisen, wensen en voorwaarden heeft verwoord en waarop de Inschrijver zijn Inschrijving dient te baseren.
Een inschrijver kan zijn inschrijving intrekken tot aan het moment voorafgaande aan de opening van de inschrijving. Een dergelijke intrekking moet schriftelijk plaatsvinden en heeft als gevolg dat de inschrijving verder buiten mededinging blijft.