Volgens een enquête onder 50.000 Britse consumenten, gehouden door de Britse consumentenorganisatie Which, is de Nissan Qashqai zelfs de betrouwbaarste auto van 2023. Dit is een grote prestatie, aangezien er veel concurrentie is in de automarkt. Experts geven de auto ook een vijfsterrenbeoordeling.
In de lijst van de top tien beste auto's volgens de Reliability Index, komen maar liefst vijf auto voor van Japanse afkomst voor. Dit zijn auto's van de merken Mazda, Nissan, Honda, Toyota en Mitsubishi, dus we kunnen wel stellen dat de automerken die uit Japan komen goed scoren op de betrouwbaarheid.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Nissan Qashqai.
De tweede generatie van de Qashqai was de eerste auto van het Renault-Nissan-concern op het gloednieuwe Common Module Family-platform. De prestaties van de nieuwe 1,2-liter turbomotor maakten geen indruk. Bij lage toerentallen had de viercilinder maar weinig trekkracht.
Sowieso rijdt hij als een elektrische auto, dus het volle koppel komt er vanaf stilstand in en de acceleratie is soepel en lineair tot en met de top van 170 km/u. Omdat de benzinemotor niets met de wielen doet, kan ie altijd binnen het toerenbereik opereren waar hij het zuinigst is.
Grote beurt Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 355.
De Toyota Corolla Cross is het antwoord op de Nissan Qashqai. Het is voor Toyota na tweede SUV in het C-segment.
Ons uitgangspunt is dat elke moderne benzinemotor tenminste 250.000 km zonder noemenswaardige problemen moet kunnen halen. Op basis van uw geplande gebruiksduur en jaarkilometrage is dit type Qashqai wat mij betreft een verstandige koop.
Distributieketting vervangen Nissan Qashqai kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
De Nissan Qashqai (DIG-T, 140 pk) pronkt met een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 15,6.
Nissan schrijft elke 20.000 km of jaarlijks onderhoud voor.
Een distributieketting moet gemiddeld tussen de 100.000 en 150.000 kilometer vervangen worden.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
De grote winnaar is de Toyota Verso-S met rapportcijfer 9,9 (zie kader). Onderaan de ranglijst staan drie 'Europeanen'. Want anders dan het cliché 'Duits = degelijk' zit zelfs Volkswagen bij de slechtst scorende merken. Ook de Franse merken Renault en Peugeot blijven probleemkinderen qua betrouwbaarheid.
Lexus staat op de eerste plaats in de jaarlijkse betrouwbaarheidsstudie van het gerenommeerde J.D. Power instituut. Op plek twee eindigde Genesis, een luxemerk van Hyundai dat momenteel in slechts een beperkt aantal Europese landen te koop is. Kia eindigde op plek drie.
Suzuki is het betrouwbaarste automerk van Nederland.
Alle Suzuki's in het onderzoek krijgen een zeer hoge score: zo behaalt de Ignis een 8,6, de Swift een 8,3, de S-Cross een 8,8 en de Vitara zelfs een 8,9.
We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Symptomen van versleten distributieriem
Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien. Lekkende olie uit de motor. Je hoort wel de startmotor, maar de motor draait niet om. De motor loopt af.
U vraagt of een Nissan Qashqai 1.2 85 KW uit 2015 een distributieriem of een ketting heeft. Deze motor met motorcode HR A2 DDT heeft een distributieketting.
Net als bij bijvoorbeeld een autospuiterij is ook de grootte van uw Nissan Qashqai van belang. Grotere Nissan Qashqai hebben namelijk meer motorolie en vloeistoffen nodig waardoor de prijs ook hoger valt. De gemiddelde kosten van een kleine beurt komen uit op een bedrag van €110,-.
Een Nissan Qashqai leasen kost momenteel tussen 477,00 en 1.022,45 euro per maand.
Alle Nissan modellen vanaf 1 januari 2000 zijn geschikt voor gebruik van E10.
De elektrische Nissan Qashqai e-Power-versie begint als occasion rond de 35.000 euro.
De Nissan Qashqai is al jaren een lichtend voorbeeld als het gaat om een middenklasse SUV. Maar de concurrentie zit hem inmiddels dicht op de hielen. De Japanners hebben daarom hun succesnummer vervangen door een gloednieuwe, derde generatie.